PDA

Se fuld version : AGP og PG samme f***hoveder

Scary Potter
09-04-2004, 01:26 AM
Jeg er musiker og har i en årrække set mit musik blive distribueret gratis via diverse fildelingsprogrammer. Det er selvfølgeligt ærgeligt, men jeg ved også at hvis jeg får lukket en uploader, går der 20 min, så ligger det et andet sted, så der er ikke så meget at gøre der.

Nu dukker der så en masse selvbestaltede organisationer op, som siger de kæmper for mine rettigheder. YEAH RIGHT!!!.........for år tilbage kom der afgiter på alle medier, for at kompensere musikerne for deres tab og nu køres der sager for at give folk bøder for ulovlig kopiering og kompensere musikerne for deres tab.

På nuværende tidspunkt kender jeg ingen og har ikke selv modtaget en øre som kompensation. Kommer de overhovedet eller ryger de lige ned i foret på de selvbestaltede antipiratgrupper, pladeselskaber og hvad har vi???

Nu dukker der så en ny gruppe op, Piratgruppen. De siger de kæmper for folks ret til at dele deres musik og film. Og snakker om løsninger til hvordan man kan kompensere musikerne. WAAAUUUWWW!!!!

Her er det så jeg stiller mig selv det spørgsmål. Hvad f..... tænker de to "sider" på??? Sig mig engang, og det gælder begge sider, hvad f..... bilder i jer egenligt ind??? i sidder og diskuterer om nogle ting som i første og sidste ende ikke har en skid med jer at gøre. I diskuterer begge om noget som slet ikke er jeres. Begge sider kræver noget for noget som ikke er deres eget.

Vi kan vælge enten pest eller kolera, for vores eget kreative arbejde. Det er vores arbejde og vi har rettighederne. FAT DET!!!.....APG og PG.

Jeg har ingen respekt for nogen af jer og begge parter er udelukkende en bande snyltere.

Drømmer om den dag hvor musikere stopper med at lave CD'er og kun spiller live. Så får musikerne indtjeningen, APG ingenting, PG ingenting, pladeselskaberne ingenting, fildelerne ingenting og så kan det være i begynder at værdsætte det stykke arbejde musikerne har lavet og respekterer deres rettigheder.

PackedManiac
09-04-2004, 01:57 AM
På nuværende tidspunkt kender jeg ingen og har ikke selv modtaget en øre som kompensation. Kommer de overhovedet eller ryger de lige ned i foret på de selvbestaltede antipiratgrupper, pladeselskaber og hvad har vi???

Kender ikke dine kontrakt-forbindelser, men typisk er det vidst nok sådan at de penge som APG eller hvad nu får fat i, de går til pladeselskabet (AGP får selvfølgelig også noget for deres besvær). De penge bruges til at dække omkostninger fra tab af CD salg, går jeg ud fra at de siger.

Nu dukker der så en ny gruppe op, Piratgruppen. De siger de kæmper for folks ret til at dele deres musik og film. Og snakker om løsninger til hvordan man kan kompensere musikerne. WAAAUUUWWW!!!!

Her er det så jeg stiller mig selv det spørgsmål. Hvad f..... tænker de to "sider" på??? Sig mig engang, og det gælder begge sider, hvad f..... bilder i jer egenligt ind??? i sidder og diskuterer om nogle ting som i første og sidste ende ikke har en skid med jer at gøre. I diskuterer begge om noget som slet ikke er jeres. Begge sider kræver noget for noget som ikke er deres eget.

Har du set på nogle af de løsninger før du skrev dette indlæg?

Problemet her er at den ene side, pladeselskaberne, antipirat grupperne osv. ikke gider at følge med teknologien, og den anden side, forbrugerne (en stor del af dem i hver fald), takket være internettet, følger den strøm af muligheder, som internettet har givet os.

Når du er begyndt at bruge teknologi, og har gjort fremskridt inden for dette, kan du ikke bare stoppe og gå et skridt tilbage. Teknologien er der, og det er her at kunsterne begynder at komme i knibe. I er tvunget til at følge pladeselskaberne.

Vi kan vælge enten pest eller kolera, for vores eget kreative arbejde. Det er vores arbejde og vi har rettighederne. FAT DET!!!.....APG og PG.

Jeg har ingen respekt for nogen af jer og begge parter er udelukkende en bande snyltere.

Drømmer om den dag hvor musikere stopper med at lave CD'er og kun spiller live. Så får musikerne indtjeningen, APG ingenting, PG ingenting, pladeselskaberne ingenting, fildelerne ingenting og så kan det være i begynder at værdsætte det stykke arbejde musikerne har lavet og respekterer deres rettigheder.

Live musik er da det bedste, og ikke for at knuse dine drømme, men live-musik bliver altså også udgivet på internettet. Folk bringer båndoptager til koncerter eller videokamera til koncerter og optager det.

Jeg, en fildeler, drømmer om at musikerne løsriver sig fra pladeselskaberne og følger den samme strøm, som deres kunder også gør.

Desuden vil jeg også lige sige at det er dybt naivt at tro at enhver download af musik er tabte omkostninger. Jeg har så meget lort, som jeg i virkeligheden ikke vil købe, hvis det var at jeg ikke vil kunne få det gratis. Enhver download er ikke tabte omkostninger.

Scary Potter
09-04-2004, 02:41 AM
Kender ikke dine kontrakt-forbindelser, men typisk er det vidst nok sådan at de penge som APG eller hvad nu får fat i, de går til pladeselskabet (AGP får selvfølgelig også noget for deres besvær). De penge bruges til at dække omkostninger fra tab af CD salg, går jeg ud fra at de siger.

Jeg er da godt klar over hvor pengene ender. De ender jo netop hos de forkerte.

Har du set på nogle af de løsninger før du skrev dette indlæg?

Problemet her er at den ene side, pladeselskaberne, antipirat grupperne osv. ikke gider at følge med teknologien,

Nej problemet er at der sidder en masse mennesker og ønsker noget som ikke er deres.

Hvad rager det mig som musiker??? jeg er da ligeglad med hvad disse selvbestaltede snyltere vil. Det handler vel om hvad musikeren vil og hvis vedkommende ikke vil dele/sælge/hvad-har-vi, sin musik via nettet, så må du ganske simpelt respektere dette.

og den anden side, forbrugerne (en stor del af dem i hver fald), takket være internettet, følger den strøm af muligheder, som internettet har givet os.

Ja, Storebæltsbroen giver dig også mulighed for at springe ud fra toppen og tage livet af dig selv, men der er ingen der tvinger dig til at gøre det vel???

Når du er begyndt at bruge teknologi, og har gjort fremskridt inden for dette, kan du ikke bare stoppe og gå et skridt tilbage. Teknologien er der, og det er her at kunsterne begynder at komme i knibe. I er tvunget til at følge pladeselskaberne.

Hold da op, du er en sand strøm af undskyldninger for at retfærdiggøre dine handlinger.

Fordi du har mulighed for at dele en fil via internettet er der jo ingen der tvinger dig til at gøre det med en ulovlig fil. Prøv at brainstorme med mig her.............du kunne dele lovlige filer istedet. :idea:

Live musik er da det bedste, og ikke for at knuse dine drømme, men live-musik bliver altså også udgivet på internettet. Folk bringer båndoptager til koncerter eller videokamera til koncerter og optager det.

Ja, men det er lidt sur anus og lytte til en dårlig liveoptagelse, når man ved at musikerne kunne indspille den i et studie og få en suveræn lydoplevelse, ikk!!! Men ok, hvis du foretrækker en dårlig liveoptagelse på dit 20.000 kr,- surround-anlæg eller en dårlig videooptagelse med dumme fulderåb hen over musikken på dit 42" plasma TV. Hver sin smag......... :wink:

Jeg, en fildeler, drømmer om at musikerne løsriver sig fra pladeselskaberne og følger den samme strøm, som deres kunder også gør.

Hehe.......du beder os om at løsrive os fra snylterne på pladeselskabet og fortæller os vi skal følge snylterne der fildeler.

Her er en anden ide. Hvad med om i fulgte musikerne......... :idea:

Desuden vil jeg også lige sige at det er dybt naivt at tro at enhver download af musik er tabte omkostninger.

Og det er dybt naivt at tro at hvordan du end vender og drejer den at du kan retfærdiggøre ulovlig fildeling. Det er tabte indtægter.

Jeg har så meget lort, som jeg i virkeligheden ikke vil købe, hvis det var at jeg ikke vil kunne få det gratis. Enhver download er ikke tabte omkostninger.

Hvad pokker downloader du det for, hvis det er sådan noget lort??? Og hvis det er sådan noget lort, hvad gemmer du på det for så???

Er det gået op for dig at du kan udnytte den vidunderlige teknologi, besøge musikernes hjemmeside og høre deres musik inden du køber den???

Bonux
09-04-2004, 12:26 PM
Yo vrede musiker aka. Scarry Potter.

Sjovt nok kender jeg selv 3 upcomming bands her i landet. Sjovt nok syntes samtlige medlemmer af hvert band at det er en fed ide.

Jeg er selv bruger af p2p og det jeg bruger det hovedsageligt til er serier rippet fra tv og til at lytte til musik inden jeg går ud og køber en evt. CD. Det er ikke nok for mig at stå og lige gennemlytte en skive fra min lokale pladesmed. Eller det vil sige det gjorde jeg før men jeg har sgu desværre også lavet fejlkøb på måde. Nu henter jeg et album og lytter til det i en uges tid og hvis det så er fedt så går jeg sgu ned og køber det. Der er ikke noget der slår plader/cd'er.

Og uhhh nej salget er falget med så og så meget og pladeselskaberne begynder at tude. LAd os finde en syndebuk. INTERNETTET. Det er da for lamt. Der er sgu da en grund til. Alt det kommercielle lortepop musik fra mtv hvor der er 1 "fedt" nummer på en skive er der sgu da ikke nogle der gider at købe. Så det er da klart at salget er faldet.

Hvornår er der sidst kommet en rigtig fed skive med rock??? Der er kommet mange. Problemet er at vi får ikke en skid at vide her i DK. Det gør vi til gengæld når vi bruger diverse forums og chatkanaler hvor vi debatere bla, musik.

De danske selskaber har været nogle kyllinger og ikke turde satset på noget nyt. Når jeg siger har er det at der er sket en del det sidste år på den danske musikscene. Det bifalder jeg stort

At jeg så ikke engang kan få lov til at lave en kopi til mig selv pisser mig tilgengæld af, men det er en anden debat. Det skal envider siges at jeg ved der er mange der har den samme indstilling til p2p som jeg.

Hurra for internettet og dets mange fede ting det bringer med sig

Jeg syntes du skulle sætte dig mere ind i hvordan det hele fungere inden du kommer rendene med bål og brand. :shock:

Mindprobe
09-04-2004, 01:54 PM
Hmm.. måske vi skulle bringe lidt alternativ tankegang ind i debatten her ;)

Jeg er selv musiker, spiller dog ikke lige pt. Men hvis nu vi antager at musikken er fri, hvliket den i øvrigt er, ifølge min forholdsvis ydmyge mening, så er musikkens væsen, i virkeligheden det samme som selve internettet, nemlig frit.

Så hvad du taler om Scary Potter, er et håndværk du vil have penge for, og ikke egentlig kunst, en sand kunstner ville kun blive lykkelig, hvis andre ville værdsætte hans/hendes værker.

Hvis nu vi vender den om, og siger hvad nu hvis musikkens væsen, ville have penge for at du låner af den, til at få lyd ud af dit instrument.. !? Det ville ikke helt være det samme vel ?

Og mens vi nu antager, at det er et håndværk du vil have penge for (bevis endelig at jeg tager fejl :)) Så lever du på bekostning af, at andre i det hele taget gider lytte til det du laver, og har evt. tilpasset din stil efter det.

Altså lever du ligeså meget på andres bekostning, såvel som du anklager fildelere at gøre.. forskellen er ens, farven har blot en anden lyd ;)

Personligt syntes jeg Internettet, er noget nær den største opfindelse siden hjulet.

Fordi det giver plads til den lille aspirant, der ellers ikke havde fået et ben til jorden, i en temmelig hård musikbrance, der i høj grad er præget af, gamle standarter og forældede principper, Og ikke levner meget plads til dem der vil prøve at lave noget nyt, eller i det hele taget bare vil prøve.

Så se det dog for den fede ting det er, i stedet for kun at fokuser på det negative, selv en mønt har 3 sider ;)

Suxor
09-04-2004, 02:02 PM
Gad vide om Scary Potter er Leo fra Sussi og Leo, og bare er sur over han ikke tjener andre penge end dem han tjener på bingo-arangementer

kiafa thyea
09-04-2004, 02:10 PM
kære packetmania scarry potter og mindprobe i har sku delvis ret alle sammen men kun delvis
mindprobe har ret i musikken er fri
musik og pladebranchen er forældet der er for exempel nogle musiktyper der aldrig kommer ud pga de ikke kan sættes i bås
jeg gir selv musik ud og laver selv musik jeg vil da helre at folk kan downloade min musik gratis i prweviev vervisioner og så kan købe den direkte af mig i fuld vervision til en lille beløb for den tid jeg har brugt for at lave musikken det er jo ikke mange bassører så kan folk jo bestemme om de vil have jeg udgir en cd det skulle være på den måde så man ikke betaler for pladeselskabernes og distrubitørenes griskhed og ikke tjener noget selv .
jeg er villig til og betale for musikken og artisten selv men jeg vil ikke betale pladeselskaberne og distrubitørene derfor downloader jeg engang i mellem hvis det er et nr jeg ikke kan få fat på i dk.
min personlige mening er pladeselskaberne vil dø mens studierne overlever samt musikkeren overlever og jeg tror pladeselskaberne ved det derfor riiaa(hvordan det nu staves) og agp er på banen men det er en kamp de har tabt på forhånd de virkelige vindere er forbrugerne lav musik for forbrugerne og kun dem ikke hvad pladeselskaberne bestemer så har i en vinder i det lange løb

ZuCkZ
09-04-2004, 02:12 PM
jeg tror ikke ligefrem musikerne er så fattige, at bliver nød til at tigge penge på gaden. Jeg er overbevist om, at en dag, der vil musikerne indse, at internettet åbner om for en masse muligheder med hensyn til deres musik. Både med hensyn til spredning og indtægter....

Klawz
09-04-2004, 02:39 PM
Kære Sc pottter

Vi mener faktisk ikke at vi kæmper musikernes sag, og jeg tror heller ikke at det står nogen steder på vores site.

Til gengæld kæmper vi vores egen sag som fildelere. Debatten omkring fildeling var for en uge siden 100% på APG's præmisser. De udtalte sig mod bedre vidende i medierne, de aktionerede med skræmmekampagner (det gør de stadig), de sendte trusselsbreve, og de kriminaliserede alle der fildeler.

De vil måske forsøge at gøre det samme igen, men nu vil de få en modpart som vil pege på faktuelle forhold, og repræsentere den modsatte holdning i mange tilfælde når det gælder "vurderinger".

Hvis du kan blive aggresiv over at der eksisterer en side som oplyser folk om lovgivningen, og juridiske rettigheder, så er det DIG som har et problem med loven - tænk lidt over den.

At fildelerne har moralen, teknologien og et stor mindretal af befolkningern på deres/vores side, viser bare hvor syg den eksisterende lovgivning er, og heldigvis har vi overskud til at klappe folk som dig på skulderen og sige "det skal nok gå".

Vi gider ikke at kæmpe musikernes sag med dette site. Musikerne må selv vurdere om de gider at støtte en lovgivning som fører til det sygeste overvågningssamfund med registrering og straf. Økonomisk ruin af unge familier og teknologifrygt - tillykke med dit nye ønskesamfund;-)

Scary Potter
09-04-2004, 03:13 PM
Yo vrede musiker aka. Scarry Potter.

Sjovt nok kender jeg selv 3 upcomming bands her i landet. Sjovt nok syntes samtlige medlemmer af hvert band at det er en fed ide.

:D ......jamen lille bonux, det er sgu da OK for mig hvis de syntes det er en fed ide. Men hvis vi skal respektere at de syntes det er en fed ide, så er det vel ikke andet end fair at vi respekterer dem som ikke syntes det er en fed ide eller virker det her kun hvis det lige passer i dit kram????

Jeg er selv bruger af p2p og det jeg bruger det hovedsageligt til er serier rippet fra tv og til at lytte til musik inden jeg går ud og køber en evt. CD. Det er ikke nok for mig at stå og lige gennemlytte en skive fra min lokale pladesmed. Eller det vil sige det gjorde jeg før men jeg har sgu desværre også lavet fejlkøb på måde. Nu henter jeg et album og lytter til det i en uges tid og hvis det så er fedt så går jeg sgu ned og køber det. Der er ikke noget der slår plader/cd'er.

Så fordi du ikke lige syntes det passer dig, så finder du på hvordan reglerne skal være så det lige passer dig. Dette er ikke et tag-selv-bord hvor du bestemmer.

Og uhhh nej salget er falget med så og så meget og pladeselskaberne begynder at tude. LAd os finde en syndebuk. INTERNETTET. Det er da for lamt. Der er sgu da en grund til. Alt det kommercielle lortepop musik fra mtv hvor der er 1 "fedt" nummer på en skive er der sgu da ikke nogle der gider at købe. Så det er da klart at salget er faldet.

Jeg kan ikke udtale mig på vegne af nogle selvbestaltede snyltere. Det må du snakke med dem om.

Hvornår er der sidst kommet en rigtig fed skive med rock??? Der er kommet mange. Problemet er at vi får ikke en skid at vide her i DK. Det gør vi til gengæld når vi bruger diverse forums og chatkanaler hvor vi debatere bla, musik.

Så fordi du ikke får noget at vide, så downloader du illegalt????

De danske selskaber har været nogle kyllinger og ikke turde satset på noget nyt. Når jeg siger har er det at der er sket en del det sidste år på den danske musikscene. Det bifalder jeg stort

Det må du snakke med dem om.

At jeg så ikke engang kan få lov til at lave en kopi til mig selv pisser mig tilgengæld af, men det er en anden debat. Det skal envider siges at jeg ved der er mange der har den samme indstilling til p2p som jeg.

Og hvad så tudefjæs. Du lyder sgu som en eller anden 5-årig der ikke kan få sin is, i køen, i det lokale supermarked.

Og hvad så om der er mange der deler din mening??? det gør det stadigt ikke korrekt.

Hurra for internettet og dets mange fede ting det bringer med sig

Ja, korrekt.

Jeg syntes du skulle sætte dig mere ind i hvordan det hele fungere inden du kommer rendene med bål og brand.

ZZZZZZZZZZZzzzzzzzzz............

Scary Potter
09-04-2004, 03:21 PM
Hmm.. måske vi skulle bringe lidt alternativ tankegang ind i debatten her ;)................

Hvad nu hvis vi forestillede os at du prøvede at skære ned på de der bevidsthedsudvidende stoffer...................... :roll: Hvor lang tid havde du siddet og udtænkt det der pladder???

Hvis og hvis og hvis og hvis............ :roll:

Scary Potter
09-04-2004, 03:23 PM
Gad vide om Scary Potter er Leo fra Sussi og Leo, og bare er sur over han ikke tjener andre penge end dem han tjener på bingo-arangementer

:D ........Der kom det sædvanlige intetsigende tomhjernet får.

PackedManiac
09-04-2004, 03:27 PM
Klawz har sagt, hvad der skal siges, men jeg vil lige give svar på tiltale.

At pengene som AGP får ender hos de forkerte kan jeg ikke argumenterer dig imod, men i det mindste er det gået op for dig at det er en organisation som ikke varetager dine interesser, i hver fald ikke særlig godt.

En musiker i dag skal gå igennem et pladeselskab for at udgive sin musik. Det er de færeste der udgiver via ejet website. Problemet er at pladeselskaberne ikke har fulgt med teknologien, i det de forsætter med at udgive musik på CD, et forældet medie. Det har adskilt parterne, nemlig musikerne - pladeselskaberne - forbrugerne.

Du kan ikke forvente at alle i hele verden vil holde op med at bruge internettet, fordi det går ud over CD-salget. P2P er en del af internettet, fildeling i det hele taget, har ALTID været en del af internettet.

At der ikke er nogen som tvinger mig til at downloade eksempelvis din musik (hvad end det er), er rigtigt. At jeg behøver at 'retfærdiggører mine handlinger' over for dig, det behøver jeg ikke. Jeg gør det uden moralske skrupler, jeg finder det ikke forkert.

At du sådan ser ned på på live-optagelser, viser virkelig hvor lidt du egentlig ved om musik-industrien. Live-optagelser er da noget af det bedste, der findes!

Tag eksempelvis Radiohead. Det band har næsten indspillet flere B-sides end udgivet musik, og de fleste af de b-sides er blevet spillet ved koncerter, og er kun tilgængelig via fil-delingstjenester. Jeg elsker at finde og downloade live-tracks, om der er råb og klappen, gør da slet ingen ting. Jeg fortrækker naturligvis selv at være der, men live-tracks har jeg slet intet imod. Og jeg ved at jeg ikke er alene. Og jeg har hverken plasma-tv eller surround anlæg.

At vi skal følge musikerne, jo, bestemt det vil vi da gerne, bare ikke gennem pladseselskaberne.

Og så er det igen at jeg spørger dig om du har gennemset de forslag der står på dette site?

Du kan umulig hævde at de downloads jeg har foretaget er tabte indtægter. Hvis det var sådan at der ikke fandtes fil-deling, hvad er chancerne så for at jeg vil have det bibliotek af sange som jeg har nu? Med de priser... ikke særlig sandsynligt.

Du spørger selv hvorfor det er at jeg så downloader det. Det skal jeg sige dig; fordi det er til rådighed for mig. Hvis jeg ikke bryder mig om det kan jeg bare slette det, og så er der mere plads på min harddisk. Med P2P tjenester kan jeg hører musik, før jeg køber det.

Jeg vil da gerne tage et kig på din hjemmeside (hvis du har en), høre din musik, og hvis jeg kan lide den, købe den, hvis den er billig.. så længe det ikke er via en CD.

Kig på de forslag, som står på denne side, før du råber sådan op. Det kan jo være at du syntes om dem.

Nostradamus
09-04-2004, 03:31 PM
Hey Scary
Jeg forstår udemærket din holdning.

Jeg vil stille dig 3 spørgsmål jeg egentlig selv er nysgerrig efter at få svar på.

Kan du mærke et fald i salget af dine cd'er?

ved ikke om det er bragt op, men grunden til at jeg(og en masse andre mennesker jeg kender) henter musik på nettet er for at vide om den musik jeg oververjer at købe er go nok.

Hvad er navnet på dit band/ Hvad er dit navn? :D

Jeg er personligt forarget over de priser pladeindustrien sætter på cd'er og så hvad der reelt ender i musikerens lommer.

Jeg køber så derfor kun en cd med et band jeg synes er godt, men ikke er vildt ynglings, og så henter jeg resten. Hvis det er totalt ynglings køber jeg selfølgelig ALLE cd'er og får det nyeste på udgivelses dagen osv.

Scary Potter
09-04-2004, 03:40 PM
Kære Sc pottter

Vi mener faktisk ikke at vi kæmper musikernes sag, og jeg tror heller ikke at det står nogen steder på vores site.

Hvor har jeg skrevet det???? Jeg skrev:

Til gengæld kæmper vi vores egen sag som fildelere. Debatten omkring fildeling var for en uge siden 100% på APG's præmisser. De udtalte sig mod bedre vidende i medierne, de aktionerede med skræmmekampagner (det gør de stadig), de sendte trusselsbreve, og de kriminaliserede alle der fildeler.

Det må du så forsætte med at snakke med de andre snyltere om.

De vil måske forsøge at gøre det samme igen, men nu vil de få en modpart som vil pege på faktuelle forhold, og repræsentere den modsatte holdning i mange tilfælde når det gælder "vurderinger".

Se ovenstående....

Hvis du kan blive aggresiv over at der eksisterer en side som oplyser folk om lovgivningen, og juridiske rettigheder, så er det DIG som har et problem med loven - tænk lidt over den.

Nej jeg har ikke et problem med at folk oplyser andre om loven. Jeg har et problem med at folk kæmper for deres opdigtede ret til at dele copyright-protected materiale.

At fildelerne har moralen, teknologien og et stor mindretal af befolkningern på deres/vores side, viser bare hvor syg den eksisterende lovgivning er, og heldigvis har vi overskud til at klappe folk som dig på skulderen og sige "det skal nok gå".

Jaja at opfatte sig selv som en frelsende engel er de første tegn på psykisk ustabilitet.

Vi gider ikke at kæmpe musikernes sag med dette site. Musikerne må selv vurdere om de gider at støtte en lovgivning som fører til det sygeste overvågningssamfund med registrering og straf. Økonomisk ruin af unge familier og teknologifrygt - tillykke med dit nye ønskesamfund;-)

Gaaaaaaaaaaab!!!!! Lider du ikke en kende for meget af paranoia. Prøv at skære ned på "feden".

Lovgivningen er cool nok. APG er ikke. PG er ikke.

Jamen lille ven da, hvis folk er store nok til at lave noget ulovligt, er de vel også store nok til at tage konsekvensen.

Nej jeg ser ikke verden som du gør, men tillykke med dit frygt-samfund..... :wink:

Mindprobe
09-04-2004, 03:42 PM
Hvad nu hvis vi forestillede os at du prøvede at skære ned på de der bevidsthedsudvidende stoffer...................... :roll: Hvor lang tid havde du siddet og udtænkt det der pladder???

Hvis og hvis og hvis og hvis............ :roll:

Tænk hvis forestillede os, at du tog din finger ud af navlen, og tænkte på lidt andre end dig selv.

Når nu du siger bevidsthedsudvidende stoffer, joda, jeg har skam prøvet min del, blot fordi jeg er nysgerrig af natur, og de hedder jo bevidsthedsudvidende af en grund, måske du selv skulle prøve ;)

Hvis og hvis.. din røv ikke var så spids :roll: :lol:

Også herfra et klap på skulderen.. (det skal nok gå altsammen)

SuperNeo
09-04-2004, 03:46 PM
Hvem er det der er Tudefjæset her ? scar pot, du er da til grin..
Du har ladet dine forventninger løbe af med dig, du troede du spille musik og tjene kassen på det, haha. Fat det nu, det sker ikke. Fordi enten kan du ikke udgive noget ordenligt eller også er din genre ved at uddø.

Og så lidt info: Jeg har har hentet en del musik fra nettet og jeg har købt næsten lige så meget, På Grund Af jeg hentede det på nettet først !

Men når jeg har hentet noget skod musik -som dit, for eks.- så har jeg slettet lortet fra min harddisk og har absolut ikke købt det !

Nettet er som et stort supermarked, du vælger varene og ser på dem, føler på dem, evt smager på dem. Og når du når frem til kassen betaler du. Nogen glemmer så lige at gå gennem kassen :roll:

Men mit råd til dig scar pot, få dig et rigtigt arbejde og spil lidt musik i din fritid :idea:

Scary Potter
09-04-2004, 03:48 PM
..............

Synd at dine agressioner over APG, pladeselskaber og hvad har vi, går ud over de musikere du elsker. Det er dem du straffer.

Scary Potter
09-04-2004, 03:54 PM
Hey Scary
Jeg forstår udemærket din holdning.

Jeg vil stille dig 3 spørgsmål jeg egentlig selv er nysgerrig efter at få svar på.

Kan du mærke et fald i salget af dine cd'er?

Ja

ved ikke om det er bragt op, men grunden til at jeg(og en masse andre mennesker jeg kender) henter musik på nettet er for at vide om den musik jeg oververjer at købe er go nok.

Som jeg skrev tidligere, så er det muligt for dig at lytte til musikken på nettet eller i butikken inden du køber. Der er ingen grund til at du downloader ulovligt.

Hvad er navnet på dit band/ Hvad er dit navn? :D

Du er anonym, det er jeg også. Skal vi lade det være ved det....

Jeg er personligt forarget over de priser pladeindustrien sætter på cd'er og så hvad der reelt ender i musikerens lommer.

Fuldstændigt korrekt. Pladeselskaberne æder alt og musikeren får krummerne. Så hver gang der rippes, så går pengene fra musikeren ikke pladeselskabet. Deres udgifter bliver dækket før musikeren får sine penge.

Jeg køber så derfor kun en cd med et band jeg synes er godt, men ikke er vildt ynglings, og så henter jeg resten. Hvis det er totalt ynglings køber jeg selfølgelig ALLE cd'er og får det nyeste på udgivelses dagen osv.

Cool nok at du køber CD'er i det hele taget, men nu mangler du bare også at betale for det sidste..... :wink:

Scary Potter
09-04-2004, 03:57 PM
Tænk hvis forestillede os, at du tog din finger ud af navlen, og tænkte på lidt andre end dig selv.

Det er jo netop det jeg gør, bare ikke snylterne vel...... :wink:

Når nu du siger bevidsthedsudvidende stoffer, joda, jeg har skam prøvet min del, blot fordi jeg er nysgerrig af natur, og de hedder jo bevidsthedsudvidende af en grund, måske du selv skulle prøve ;)

Hehe....jeg vidste det, du var et bonghoved...... :D

Scary Potter
09-04-2004, 04:02 PM
Hvem er det der er Tudefjæset her ? scar pot, du er da til grin..
Du har ladet dine forventninger løbe af med dig, du troede du spille musik og tjene kassen på det, haha. Fat det nu, det sker ikke. Fordi enten kan du ikke udgive noget ordenligt eller også er din genre ved at uddø.

Og så lidt info: Jeg har har hentet en del musik fra nettet og jeg har købt næsten lige så meget, På Grund Af jeg hentede det på nettet først !

Men når jeg har hentet noget skod musik -som dit, for eks.- så har jeg slettet lortet fra min harddisk og har absolut ikke købt det !

Nettet er som et stort supermarked, du vælger varene og ser på dem, føler på dem, evt smager på dem. Og når du når frem til kassen betaler du. Nogen glemmer så lige at gå gennem kassen :roll:

Men mit råd til dig scar pot, få dig et rigtigt arbejde og spil lidt musik i din fritid :idea:

Hehe.....endnu en. Prøv igen Superneo........ :D :D :D

PackedManiac
09-04-2004, 04:04 PM
Synd at dine agressioner over APG, pladeselskaber og hvad har vi, går ud over de musikere du elsker. Det er dem du straffer.

Mener selv at hvor der må handles, der spildes der også.

PS: Jeg har alle albums med Radiohead + enkelte LPs.

Mindprobe
09-04-2004, 04:38 PM
Hehe....jeg vidste det, du var et bonghoved...... :D

Jeg er glad for at du skriver var, hvilket er sandt.. men ikke mere, i øvrigt nyder jeg oven i købet, stort set aldrig alkohol.

Men når det så skal være, så hænder det da, at låget flyver af :mrgreen:

Blot har penge ikke den store værdi i min verden, og har aldrig haft det! Og i bund og grund, irriterer det min røv, at det skal være en nødvendighed. 8)

Suxor
09-04-2004, 04:51 PM
@Scary Potter

Du vil ikke fortælle navnet på dit band/dit eget navn, det gør det lidt svært for os at forholde os til dig. Det du sagde med at andre var anonyme holder jo ikke. Tror ikke der er mange herinde der har nogle problemer med at sige deres navn herinde.

Du kan mærke et fald i dit pladesalg ? Dvs. du må have været i branchen i maaange år. Før de første BBS' kom frem med ''warez'', for hvordan kan du ellers sammenligne med noget som helst? Måske kan folk ikke li' din musik, eller genren generelt.

Patrick

Scary Potter
09-04-2004, 05:43 PM
@Scary Potter

Du vil ikke fortælle navnet på dit band/dit eget navn, det gør det lidt svært for os at forholde os til dig. Det du sagde med at andre var anonyme holder jo ikke. Tror ikke der er mange herinde der har nogle problemer med at sige deres navn herinde.

Du kan mærke et fald i dit pladesalg ? Dvs. du må have været i branchen i maaange år. Før de første BBS' kom frem med ''warez'', for hvordan kan du ellers sammenligne med noget som helst? Måske kan folk ikke li' din musik, eller genren generelt.

Patrick

Åh gud........ :roll:

Suxor.....Hjælper det dig at jeg fortæller mit navn??? Jeg kunne skrive Bente og du ville stadigt være i tvivl om hvem jeg var. Accepter anonymiteten på dette forum og fortsæt debatten.

Det her handler ikke kun om mig, men om musikere der ikke syntes det er ok i fildeler deres musik.

Ja, jeg har været musiker i en del år. Mængden af f.eks mit eget musik der er tilgængelig på diverse p2p-programmer må fortolkes som en stor interesse. Når man ser mængden på nettet stige og pladesalget falde, er det ikke svært at regne.

:D .......Jeg ved godt at nogle af jer inderligt ønsker at i kan finde et eller andet i kan dreje debatten hen på, finde en eller anden tåbelig forklaring eller undskyldning for jeres handlinger. Hvis debatten ikke kan blive mere seriøs end dette, så skal i nok ikke regne med at dette tiltag (PG) rykker særligt meget.

Pøj pøj med det drenge og piger. Jeg vender tilbage når seriøsiteten stiger.

Mindprobe
09-04-2004, 05:55 PM
Jeg kan nu sagtens forholde mig til Scary Potter, at vi så ikke er enige, er hvad det nu er.

Og mener ligeledes at det fede ved forums som dette, er netop at man kan udveksle meninger, uanset hvem eller hvad man er.

Og tror du i øvrigt, at han ville få en fair vudering af hans musik, efter dette udlæg ? 8)

Men tilbage til debatten..

Pladesalg er jo en luftig størrelse, og kan være påvirket af mange ting, men jeg tror ikke at internettet er den store synder, i og med at det giver en langt større exponering af de enkelte værker, da værket kommer ud til lad os sige 10.000 personer, der ellers aldrig ville have hørt om Scary Potter Band, ud af de 10.000 er der måske 200 der vælger at købe, albummet med Scary Potter Band.. det må vel betragtes som et tiltag i salget, plus at muligheden åbner sig, for flere live gigs, da bandet nu er blevet mere kendt, og flere tilhørere ved koncerterne, hvilket også må betragtes som et plus.

PackedManiac
09-04-2004, 06:06 PM
Scary Potter:

Helt ærlig, hvis ikke du siger dit bands navn, hvordan kan du så forvente at vi skal tage dig alvorligt?

Dit navn kunne ligeså godt være Bente, og Bente er automekaniker og prøver at få opmærksomhed ved at gå til et eller andet forum for at provokerer... :roll:

At du nægter at se dette site igennem og se på de forslag der fremføres, er endnu et tegn på at du måske ikke er den du siger... :?:

Hvis du vil have debat (og det har du fået), så vil du ikke stikke halen mellem benene sådan som du gør nu...

Er du Tim Kristensen.. bravo og velkommen! Sig endelig din mening, men kom ikke her og fortæl os at du laver musik og alle dine numre er at finde på de forskellige P2P tjenester, men du gider altså ikke lige at sige dit navn eller navnet på dit "hemmelige" band... hold dog op.. hvem er useriøs nu??!

Kæmper du for din sag, eller kæmper du ikke for din sag? Hvis ja, giv dig selv til kende, bevis at du er den du siger du er, ellers kan jeg sgu ikke andet end at ryste på hovedet og surfe videre...

Christian
09-04-2004, 08:06 PM
Pøj pøj med det drenge og piger. Jeg vender tilbage når seriøsiteten stiger.
LMFAO, blot fordi de andre børn ikke vil lege på dine præmisser, løber du væk og råber "øv bøv bussemand". Hvor infantilt er det træk ikke?!?!

Opfør dig nu som en mand, og svar de andre på deres spørgsmål istedet for at trænge dig selv op i en krog og begynder at skyde med spredhagl, SVAR PÅ SPØRGSMÅLENE ffs!

Anonymous
09-04-2004, 08:09 PM
Hvad fanden bilder I jer ind! Jeg og humme havde skrevet i denne tråd, disse indlæg er bare blevet fjernet. Jeg troede dette var en åben debat vil admin venligst stoppe den gang pis af en omgang censur??? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Mindprobe
09-05-2004, 12:41 AM
En anden ting, der kan have resulteret i nedgang af pladesalg, kan faktisk godt være Internettet, så nu må jeg lige modsige mig selv lidt.

I takt med at udbuddet af musik generelt er blevet større og bedre, og ikke mindst kendskabet til det større udbud, hvilket nok i høj grad skyldes Internettet, må det vel også forventes, at middelmådig marketing, ikke længere slår til, og derfor vil de bands der før i tiden, har levet højt på deres navn, nu lige pludselig til at skulle levere varen, i langt højere grad end før.

Det er simpel logik, større udbud = mindre salg for den enkelte.

Men det ville nok være en god ting, hvis det var muligt at skære alle de unødvendige mellemled ud, der ligger mellem udøver og bruger. Og derved få prisen for et stykke musik, ned i et niveu, hvor flertallet ikke havde problemer med prisen.

Hvad angår rimeligheden, i at dele den musik der ikke er frigivet af kunstneren selv.. Jeg syntes ikke det er rimeligt, men det er jo hvad der sker, når prisen er for høj, og muligvis en lille hilsen fra, en større og større del af verdens befolkning, der ikke længere trives med kapitalisme, og de i det hele taget alt for høje priser, på selv de mindste goder, og gerne vil til at prøve noget nyt.

Dog håber jeg ikke, at det bliver på bekostning, af netop musikken og kulturen.

Stadig er det ikke fordi min hverdag, er præget af moralske skrubler, når nu det alligevel ligger derude og er gratis, lige så vel som, hvis jeg finder en 20'er på jorden, er det ikke ligefrem tårene der presser sig på, når den ryger i lommen.

----------------------

@Cheeky Goat.. du havde da ikke skrevet en skid i denne tråd, tror du ikke du har forvekslet den med en anden !?, din sig er jo ikke ligefrem til at overse ;)

Anonymous
09-05-2004, 09:43 AM
En anden ting, der kan have resulteret i nedgang af pladesalg, kan faktisk godt være Internettet, så nu må jeg lige modsige mig selv lidt.

I takt med at udbuddet af musik generelt er blevet større og bedre, og ikke mindst kendskabet til det større udbud, hvilket nok i høj grad skyldes Internettet, må det vel også forventes, at middelmådig marketing, ikke længere slår til, og derfor vil de bands der før i tiden, har levet højt på deres navn, nu lige pludselig til at skulle levere varen, i langt højere grad end før.

Det er simpel logik, større udbud = mindre salg for den enkelte.

Men det ville nok være en god ting, hvis det var muligt at skære alle de unødvendige mellemled ud, der ligger mellem udøver og bruger. Og derved få prisen for et stykke musik, ned i et niveu, hvor flertallet ikke havde problemer med prisen.

Hvad angår rimeligheden, i at dele den musik der ikke er frigivet af kunstneren selv.. Jeg syntes ikke det er rimeligt, men det er jo hvad der sker, når prisen er for høj, og muligvis en lille hilsen fra, en større og større del af verdens befolkning, der ikke længere trives med kapitalisme, og de i det hele taget alt for høje priser, på selv de mindste goder, og gerne vil til at prøve noget nyt.

Dog håber jeg ikke, at det bliver på bekostning, af netop musikken og kulturen.

Stadig er det ikke fordi min hverdag, er præget af moralske skrubler, når nu det alligevel ligger derude og er gratis, lige så vel som, hvis jeg finder en 20'er på jorden, er det ikke ligefrem tårene der presser sig på, når den ryger i lommen.

----------------------

@Cheeky Goat.. du havde da ikke skrevet en skid i denne tråd, tror du ikke du har forvekslet den med en anden !?, din sig er jo ikke ligefrem til at overse ;)
Det ved jeg vidst bedst selv, og jo, hummes indlæg er også blevet slettet :x

Ybbihs
09-05-2004, 02:34 PM
Jeg læste lige dette indlæg igennem og jeg syntes simpelthen det er en gang dårlige undskyldninger i kommer med. Man kan på ingen måde retfærdiggøre at tage indtjeningen fra hverken pladeselskaberne eller musikerne ved at sige at man syntes priserne er for dyre eller andet i den stil, da det er dem (pladeselskaberne og musikerne) der har rettighederne til at sætte prisen som de lyster.
Man stjæler jo heller ikke en Bil fordi man ikke lige syntes at prisen passer en. :!:
Jeg mener at hvis man kopiere musik bør man vide at man gør noget ulovligt og det må man så leve med og tage konsekvenserne af :wink:

En af de enste ting jeg dog er enig med jer i er at APG bruger de forkerte metoder i deres arbejde.

@@
09-05-2004, 02:44 PM
Scary Potter (og andre musikere der muligvis læser dette), kan du med 100%s ærlighed sige at du ALDRIG har brugt cracket software (sequencers, vst's osv) til at producere musik med? Da vil du være den første musiker jeg kender til som har ryggen fri i den henseende. Aldrig samplet et lilletrommeslag eller et par congas eller hugget et riff uden lige at skrive det til koda på værkanmeldelsen? Spillet jobs uden om skattevæsenet og koda? Købt dit styresystem i butikken og ikke lige fået en ven til at lægge det på din comp? De fleste musikere har simpelthen ikke $$$ til at købe deres software som er noget af det dyreste software på markedet. Der er masser af hjemme- og professionelle lydstudier der har pirat software og styresystemer på deres computere. Ryggen fri eller STFU.

Med hensyn til musikere og deres manglende indtjening - så er det for det første naivt at tro at du kan leve af at udgive plader i danmark - jeg tror sgu oddsene for at blive rig er bedre med en lottokupon. Det kan dog lade sig gøre hvis du er er luder nok, turnerer meget og tager sig godt betalt, underviser ved siden af eller spiller dansktop med fast gig hver lørdag. At blive rig på pladesalg er så vidt jeg ved forbeholdt bands som aqua og pladeselskaberne.

Jeg ved ikke hvilken genre du sidder og roder med men mine genrer er hip hop, reggae og elektronisk... genrer som alle har tradition for at bryde ophavsret til højre og venstre og få noget fantastisk musik ud af det. Min indstillling til tingene er at når du først har lavet et stykke musik ejer du det ikke længere. Det har sit eget liv. Du ejer det færdige fysiske produkt - cd'en, vinylen - men ikke selve musikken. Jeg tabte alt for Lars Ulrich og Dr Dre da de sagsøgte napster. De repræsenterer genrer der voksede sig store på mixtapes... dvs ulovlig kopiering og brud på ophavsret. Der er åbentbart nogle der ændrer sig fra kunstnere til købmænd når de først lugter dollars.

Bottom line, for mig, er: Lav ikke musik for at tjene penge. Lav musik for at lave musik. Hvis du virkelig har noget at sige musikalsk er der ingen og intet der kan der stoppe dig, heller ikke p2p. Musikken dør aldrig, den har været her så længe mennesket har været her. Men den indstilling som pladeselskaber og nogle musikere har, at musik er et produkt der skal laves penge på, håber jeg af hele mit hjerte dør en grum og smertefuld død.

Metropolis_X
09-05-2004, 03:32 PM
Scary Potter er en Tude-Åge. Jeg forstår ikke rigtig hvorfor i tager ham så seriøst.

I underholdningsindustriens spæde start rejste teater- og musiktrupper rundt i land og rige for at optræde for folk på markedspladser.
Folk lyttede med, og bagefter gik hatten rundt, så dem der havde råd og lyst til at støtte de optrædende kunne give et bidrag. Var de optrædende dårlige gik folk efter forestillingen, var de gode ville folk hellere end gerne give en skærv, i håb om at de ville komme igen en anden dag og sætte skub i festlighederne.

Det fungerede. Der var faktisk nogen (af de bedste) der levede på den måde.

Tiderne har ændret sig, og det har pladeselskaberne levet fedt af... indtil nu.

Scary Potter
09-05-2004, 05:58 PM
Scary Potter (og andre musikere der muligvis læser dette), kan du med 100%s ærlighed sige at du ALDRIG har brugt cracket software (sequencers, vst's osv) til at producere musik med?

Ja

Aldrig samplet et lilletrommeslag eller et par congas eller hugget et riff uden lige at skrive det til koda på værkanmeldelsen?

Har samplet, men har søgt og fået tilladelse til brugen af det. Og ja, søgt og fået tilladelse inden sampling/brug. (ingen grund til at sample, hvis man ikke får tilladelsen alligevel, vel..... :wink: )

Da jeg har sat mig kraftigt ind i sound-production ved jeg også hvordan jeg f.eks. skal programmere en conga på synthen eller også kontakter jeg en der spiller congas og får vedkommende til at spille...... :idea:

Spillet jobs uden om skattevæsenet og koda?

Nej

Købt dit styresystem i butikken og ikke lige fået en ven til at lægge det på din comp?

Købt, betalt og har selv installeret.

De fleste musikere har simpelthen ikke $$$ til at købe deres software som er noget af det dyreste software på markedet. Der er masser af hjemme- og professionelle lydstudier der har pirat software og styresystemer på deres computere.

Hårdt arbejde.......mange timer = god indtjening = råd til udstyr

Ryggen fri eller STFU.

Er det så dig der skal STFU nu eller???

Jeg kan se på indlæggene at man stadigt gerne vil diskutere alt andet end kernen. Nu skal vi debattere om hvorfor folk laver musik, hvorfor de har valgt at leve af musikken, om de er ludere eller ej, osv osv osv.

Jeg er ikke APG, pladeselskab, osv osv osv, men en af de musikere der rippes. Man må sige i har haft muligheden for at fremføre nogle argumenter for hvorfor bl.a. jeg som rippet musiker skulle kunne se jeres synspunkt.

Men i kunne mønstre vrede mod APG, pladeselskaber, advokater, kapitalismen, møntsystemet, popmusik fra MTV, Sussi og Leo, bingoarrangementer, lovgivningen, samfundet, historier om hvordan man levede i underholdsindustriens spæde start og afsluttende en post der krampagtigt forsøger at insinuere at jeg laver/har lavet noget ulovligt.

Sådan drenge og piger...... 8) ..... I skal nok få overbevist folk om jeres holdninger....... :roll:

vanløse
09-05-2004, 06:19 PM
det er altid godt med sarkastiske kommentarer som sidstnævnte til at forpurre en debat - fuldstændig unødvendig Scary Harry...

Faktum er stadig at musik er for dyrt og det centrale er at kunstnere skal kompenseres for deres musik, men ikke nødvendigvis at Sony, BMG, Time/Warner eller hvad de nu hedder allesammen, skal kunne vokse sig til kæmpemæssige konglomerator på baggrund af salg/køb af andre menneskers produkter ... slet ikke når der, som her ifølge min opfattelse, er tale om vanvittige priser i forhold til et produkts værdi (OG NEJ...argumentet om frie markedskræfter holder ikke en meter ... medmindre man er overbevist anarkokapitalist ..., men dem er der vidst ikke skide mange af i DK :) )

Jeg er som Scary P. af den holdning af kunstnere skal kompenseres for deres arbejde (som de fleste vel er), men jeg gider fandme ikke kompensere mr. big time lawyer og hans assistent slæng i Sony/BMG for deres retssag om hvem der har samplet deres kunstners sang/musik ... eller for forarbejdet til skabelsen af 58 britney spears kloner der ikke slår igennem!!!

Musikbranchen har alt for længe skudt sig selv i foden med en latterlig reaktinærholdning til pladeproduktion, kunst og salg af dette ... nye distrubitionsformer eksisterer allerede og der kan sagtens skabes musiksalg udenom de gænge distributionslinier der i mine øjne sutter bigtime....

Metropolis_X
09-05-2004, 06:22 PM
Scary Potter: Man må sige i har haft muligheden for at fremføre nogle argumenter for hvorfor bl.a. jeg som rippet musiker skulle kunne se jeres synspunkt.
Du kan se dem eller vælge at lade være.
Du kan også tude fra nu af og til du er for gammel at skrive en node.

...eller du kan vælge at stoppe med at lave musik, og så finde dig en levevej der er til at leve af.
*Hvis* der kommer nogen tilbage til dig og tigger dig om at lave musik igen, fordi de savner det - så må du jo bede *dem* om at hjælpe dig med spytte penge i kassen.

Marillion har lige udgivet deres nye CD 'Marbles'. For et års tid siden bad de deres fans (gennem deres hjemmeside) om at købe den allerede inden den blev indspillet, for at hjælpe med de omkostninger det indebærer. Det var vi flere tusinder der gjorde, og i dag har vi en af de bedste Marillion albums i nyere tid.

De gjorde det fordi de kunne. Kan du Scary Potter?... eller vil du bare blive ved med at sidde i et hjørne og hulke over din situation?

Scary Potter
09-05-2004, 06:37 PM
det er altid godt med sarkastiske kommentarer som sidstnævnte til at forpurre en debat - fuldstændig unødvendig Scary Harry...

Faktum er stadig at musik er for dyrt og det centrale er at kunstnere skal kompenseres for deres musik, men ikke nødvendigvis at Sony, BMG, Time/Warner eller hvad de nu hedder allesammen, skal kunne vokse sig til kæmpemæssige konglomerator på baggrund af salg/køb af andre menneskers produkter ... slet ikke når der, som her ifølge min opfattelse, er tale om vanvittige priser i forhold til et produkts værdi (OG NEJ...argumentet om frie markedskræfter holder ikke en meter ... medmindre man er overbevist anarkokapitalist ..., men dem er der vidst ikke skide mange af i DK :) )

Jeg er som Scary P. af den holdning af kunstnere skal kompenseres for deres arbejde (som de fleste vel er), men jeg gider fandme ikke kompensere mr. big time lawyer og hans assistent slæng i Sony/BMG for deres retssag om hvem der har samplet deres kunstners sang/musik ... eller for forarbejdet til skabelsen af 58 britney spears kloner der ikke slår igennem!!!

Musikbranchen har alt for længe skudt sig selv i foden med en latterlig reaktinærholdning til pladeproduktion, kunst og salg af dette ... nye distrubitionsformer eksisterer allerede og der kan sagtens skabes musiksalg udenom de gænge distributionslinier der i mine øjne sutter bigtime....

Cool nok vi er enige om at kunstnerne skal have deres penge. Hvad angår din vrede mod advokater, pladeselskaber, Britney Spears-kloner osv osv osv, det må du snakke med dem om.

Scary Potter
09-05-2004, 06:46 PM
Scary Potter: Man må sige i har haft muligheden for at fremføre nogle argumenter for hvorfor bl.a. jeg som rippet musiker skulle kunne se jeres synspunkt.
Du kan se dem eller vælge at lade være.
Du kan også tude fra nu af og til du er for gammel at skrive en node.

...eller du kan vælge at stoppe med at lave musik, og så finde dig en levevej der er til at leve af.
*Hvis* der kommer nogen tilbage til dig og tigger dig om at lave musik igen, fordi de savner det - så må du jo bede *dem* om at hjælpe dig med spytte penge i kassen.

Marillion har lige udgivet deres nye CD 'Marbles'. For et års tid siden bad de deres fans (gennem deres hjemmeside) om at købe den allerede inden den blev indspillet, for at hjælpe med de omkostninger det indebærer. Det var vi flere tusinder der gjorde, og i dag har vi en af de bedste Marillion albums i nyere tid.

De gjorde det fordi de kunne. Kan du Scary Potter?... eller vil du bare blive ved med at sidde i et hjørne og hulke over din situation?

Nå for søren, nu skulle vi over i misundelse...... :D ......Nej jeg er ikke misundelig på Marillion. Tværimod ønsker jeg dem al godt fremover.

vanløse
09-05-2004, 06:49 PM
er jo lidt svært når kunstnerne vælger at lade sig repræsentere af pladeselskabernes system. CODA med kunstnerne må også frem i skoene. I?/de har en meget god sag i mine øjne. 90% af DKs befolkning har da moral nok til at kompensere kunstnere for deres musik???

Problemet er vel (og vel grunden til dette site?)at pladeselskaber og deres kulier (APG) vælger en bizar hardcore linie mod "onde lovbrydere", "pirater" og lign., der udnytter teknologiske landvindinger de ikke selv har fattet at benytte. De tror de kan udvikle markedet 100% på deres egne præmisser istedet for at tage chancer og forsøge at skabe velfungerende communities.

Et af målene for musikforbrugere i dette land må da klart være at få skabt en ny og mere rimelig distribution af musik. Så kunstnerene bliver kompenseret og forbrugerne får et fair prisniveau.

Jeg synes måske nogle af dine indlæg bærer præg af et syn på pirater som entydige snyltere, istedet for repræsentanter for de forbrugere der har fået nok af en latterlig reaktionær musikbranche. Jeg tror at kunsterne og forbrugerne kan blive enige på ekstremt mange områder udenom det traditionelle distributionssystem og det er den udvikling jeg håber at se.

Metropolis_X
09-05-2004, 06:55 PM
Scary Potter: Nå for søren, nu skulle vi over i misundelse......
Hvem søren snakker om misundelse???

....men i en diskution er det jo også nemmest bare at dreje argumenterne over i noget intetsigende.
På et tidspunkt i denne tråd, bad du selv i om et højere niveau. *tsk*

Christian
09-05-2004, 06:57 PM
Cool nok vi er enige om at kunstnerne skal have deres penge.
Det er helt fint, så længe det IKKE drejer sig om 149.50,- pr. CD, så er det iorden. En pris på ca. 50,- burde vel være realistisk, hvis man skar mellemleddet af (herunder pladeselskabet etc.). Næsten 150,- for én møg CD er oppe i skyerne, så hvis i fandt på en anden måde at sælge og distribuere jeres musik på, ville folk (med hånden på hjertet) bidrage mere økonomisk.

Alle musikerne/kunsterne behøver ikke en millionvilla, 8 luksusbiler, og privatjet, vel :wink:

Scary Potter
09-05-2004, 07:08 PM
Scary Potter: Nå for søren, nu skulle vi over i misundelse......
Hvem søren snakker om misundelse???

....men i en diskution er det jo også nemmest bare at dreje argumenterne over i noget intetsigende.
På et tidspunkt i denne tråd, bad du selv i om et højere niveau. *tsk*

Kan du huske hvad du selv skriver???

Scary Potter
09-05-2004, 07:26 PM
Cool nok vi er enige om at kunstnerne skal have deres penge.
Det er helt fint, så længe det IKKE drejer sig om 149.50,- pr. CD, så er det iorden. En pris på ca. 50,- burde vel være realistisk, hvis man skar mellemleddet af (herunder pladeselskabet etc.). Næsten 150,- for én møg CD er oppe i skyerne, så hvis i fandt på en anden måde at sælge og distribuere jeres musik på, ville folk (med hånden på hjertet) bidrage mere økonomisk.

Alle musikerne/kunsterne behøver ikke en millionvilla, 8 luksusbiler, og privatjet, vel :wink:

Det er deres produkt, det er dem der bestemmer prisen. Hvis du ikke vil betale, så må du undvære det produkt. Hvis du vil betale 50,- kan du købe en brugt CD eller en compilation af gamle 50' hits.

Vi kan sgu da heller ikke gå til en koncert og sige "jeg vil ikke betale 600,- jeg vil altså kun betale 125,-".....jo det kan du godt, men du kommer sgu nok ikke ind, på lovlig vis.

Og hvorfra du har fået den ide at de fleste musikere har millionvilla, luksusbiler og privatjet, ved jeg ikke. Men det er de færreste musikere i verden der har det så godt.

De fleste musikere arbejder hårdt for at leve af deres evner. Flertallet af musikere hedder ikke Madonna, Britney, Jackson og hvad de nu kalder sig selv........

vanløse
09-05-2004, 07:34 PM
sidste påstånd holder ikke i min verden ... musik er alt for dyrt ... og du kan ikke sammenligne musikmarkedet med et almindeligt idealtypisk frit marked (dem findes der iøvrigt ikke skide mange af vidst....) fordi;

- varen i sig selv er ekstremt uelastisk ... det vil sige det er svært at skaffe en erstatningsvarer for et givent produkt ... jf. Clemens er ikke det samme som Jokeren ... Britney ikke det samme som Christina A. (ok sidstnævnte dårligt eksempel :lol: )

- markedet er præget af få store aktører, der (medmindre de har fuldstændig jord i hovedet i forhold til almindelig rational choice teori) forsøger at maksimere deres profit ved at aftale priser ... hvilket kan lade sig gøre fordi de er få ... og fordi produkterne er uelastiske....

Min påstand: Dette system skal kortsluttes før vi kan et fair system for kunstnere og forbrugere....

Christian
09-05-2004, 08:03 PM
Det er deres produkt, det er dem der bestemmer prisen. Hvis du ikke vil betale, så må du undvære det produkt.
Hvis det er den indstilling som hersker blandt musikerne generelt, kan jeg love dig én ting, at jeg aldrig ville røre én eneste af dine møg CD'er.

Den eneste årsag til at musikere har fået en plads i samfundet er, at de har nogen som lytter til deres musik. Vi har skabt jer, og vi kan satame pille jer ned.

Mindprobe
09-05-2004, 08:07 PM

Ok, og hvad så med dem der udgiver på cd, de er vel selv uden om det :P

Hvad rager det mig som musiker??? jeg er da ligeglad med hvad disse selvbestaltede snyltere vil. Det handler vel om hvad musikeren vil og hvis vedkommende ikke vil dele/sælge/hvad-har-vi, sin musik via nettet, så må du ganske simpelt respektere dette.

Og det er dybt naivt at tro at hvordan du end vender og drejer den at du kan retfærdiggøre ulovlig fildeling. Det er tabte indtægter.

Ville du ikke kun spille live, hvad er så problemet ?

Fuldstændigt korrekt. Pladeselskaberne æder alt og musikeren får krummerne. Så hver gang der rippes, så går pengene fra musikeren ikke pladeselskabet. Deres udgifter bliver dækket før musikeren får sine penge.

Det lader jo faktisk til, at alle kan blive enige om dette.. eller skal jeg sige det må du snakke med dem om :P

Jeg er ikke APG, pladeselskab, osv osv osv, men en af de musikere der rippes. Man må sige i har haft muligheden for at fremføre nogle argumenter for hvorfor bl.a. jeg som rippet musiker skulle kunne se jeres synspunkt.

Der er vel ingen der har bedt dig om at dele synspunkter, men som du selv har gjort opmærksom på..

..vrede mod APG, pladeselskaber, advokater, kapitalismen, møntsystemet, popmusik fra MTV, Sussi og Leo, bingoarrangementer, lovgivningen, samfundet, historier om hvordan man levede i underholdsindustriens spæde start ..

..er der en del grunde til, at vi handler som vi gør.

At du så ikke er enig, er din sag.

Det er deres produkt, det er dem der bestemmer prisen. Hvis du ikke vil betale, så må du undvære det produkt. Hvis du vil betale 50,- kan du købe en brugt CD eller en compilation af gamle 50' hits.

Jo, men når nu folk vil have det nyeste, på den ene eller den anden måde, så må det vel også respekteres, at folk ganske enkelt ikke gider betale overpris.

Så kan du som musiker vælge, enten at bibeholde de høje priser med din tilsyneladende nuværende holdning, eller slå et slag som vi gør, for at få sænket prisen til et niveu, hvor langt flere kan få råd til at købe den musik, de gerne vil lytte til, da langt de fleste, giver udtryk for dette. (Det gælder ikke kun her, men også mange andre steder på nettet ;))

Metropolis_X
09-05-2004, 08:17 PM
Scary Potter: Kan du huske hvad du selv skriver???
Jeg begynder at indse at det at diskutere dette emne med dig, er ikke meget nemmere end at diskutere ateisme med en fra Indre Mission:

"Adam og Eva kan umulig ha' været de første mennesker på jorden"
"Jo... fordi det står i bibelen"

"Det er i orden at dele musikfiler over P2P"
"Nej... fordi det står i loven man ikke må"

Jeg har også indset at jeg er nødt til at skære det grundigt ud i pap for dig:

Når jeg skriver at Marillion kunne sælge deres nyeste CD, selv inden den overhovedet er indspillet, er det fordi der var nogen der havde lyst til at betale for den.
Jeg spørger så dig om du kan gøre det samme? Hvis du ikke kan er det jo ikke P2P's skyld at dit salg er faldet, men simpelthen fordi ingen vil betale for det. Så er det ikke lytterne der har et problem men dig.

Det var ment som et yderst brugbart forslag til de musikere der føler sig snydt, til at komme op ad hullet og gøre noget ved det selv. Det er der nogen der har gjort før - og det virkede.

Der er *mange* andre industrier der i dag må se at pengene ikke ruller ind som før. Ting produceres billigt i østen, og arbejdspladser bliver i stigende grad flyttet derud. Men det kan man da ikke beskylde kineserne for. Man er nødt til at se realiteterne i øjnene og sadle om.

For også at skære det ud i pap:
Du er ikke den eneste Scary. Der er *mange* mennesker der rammes af tidernes skiften, og så er der nogen der gør noget ved det, i stedet for at sætte sig ned og klynke.

Scary Potter
09-05-2004, 08:22 PM
Vi har skabt jer, og vi kan satame pille jer ned.

Du er jo ikke rask, for f.....

Anonymous
09-05-2004, 08:26 PM

LOL :D

Scary Potter
09-05-2004, 08:52 PM

Ville du ikke kun spille live, hvad er så problemet ?

???

Der står musikeren ikke musiker (mig) Hvis den musiker der bliver rippet ikke vil have det, accepter det.

Jo jeg elsker at spille live, men jeg har da stadigt etproblem i forhold til at folk ikke kan respektere kunstnerens ønske om ikke at blive fildelet.

Det lader jo faktisk til, at alle kan blive enige om dette.. eller skal jeg sige det må du snakke med dem om :P

Det kan du da godt prøve på. Jeg udgiver bl.a. via pladeselskaber og har accepteret de omkostninger der er ved et sådan arbejde. Det eneste jegikke går på kompromis med er musikken. Hvis de ikke udgiver det som jeg har lavet det, kommer det ikke ud via dem.

Jeg er ikke sur over det. Det har jeg selv valgt. Det var bare en forklaring af hvordan pengene bliver fordelt. Det ser jo ud til at der er nogle her som tror musikere tjener milliarder.

..vrede mod APG, pladeselskaber, advokater, kapitalismen, møntsystemet, popmusik fra MTV, Sussi og Leo, bingoarrangementer, lovgivningen, samfundet, historier om hvordan man levede i underholdsindustriens spæde start ..

..er der en del grunde til, at vi handler som vi gør.

At du så ikke er enig, er din sag.

Pladder.......hvis du skal debattere om fildeling er ok eller ej, hjælper det ikke at begynde at debattere om man kan lide popmusik, leo og sussie osv osv.

Jo, men når nu folk vil have det nyeste, på den ene eller den anden måde, så må det vel også respekteres, at folk ganske enkelt ikke gider betale overpris.

Det er jo det jeg siger. Hvis de ikke vil betale må de undvære eller skal hele verden nu være et kæmpe tag-selv-bord hvor vi tager det vi vil have og skider på hvem der ejer det. "Hey fedt, du har en Porshe, den napper jeg lige. Her har du en 10,-. Det har jeg bestemt......"

Så kan du som musiker vælge, enten at bibeholde de høje priser med din tilsyneladende nuværende holdning, eller slå et slag som vi gør, for at få sænket prisen til et niveu, hvor langt flere kan få råd til at købe den musik, de gerne vil lytte til, da langt de fleste, giver udtryk for dette. (Det gælder ikke kun her, men også mange andre steder på nettet ;))

Slå lige så mange slag du har lyst. Indtil da accepter de priser der er og accepter at der findes kunstnere der ikke ønsker deres musik fildelt.

vanløse
09-05-2004, 08:55 PM
Scary P...

Er det med vilje du ignorerer mine poster, eller har du bare ikke fornuftige modargumenter mod mine påstande?

Scary Potter
09-05-2004, 09:28 PM
Jeg begynder at indse at det at diskutere dette emne med dig, er ikke meget nemmere end at diskutere ateisme med en fra Indre Mission:

"Adam og Eva kan umulig ha' været de første mennesker på jorden"
"Jo... fordi det står i bibelen"

"Det er i orden at dele musikfiler over P2P"
"Nej... fordi det står i loven man ikke må":

Nej fordi der er nogle musikere der ikke ønsker i gør det.

Jeg har også indset at jeg er nødt til at skære det grundigt ud i pap for dig:

Når jeg skriver at Marillion kunne sælge deres nyeste CD, selv inden den overhovedet er indspillet, er det fordi der var nogen der havde lyst til at betale for den.
Jeg spørger så dig om du kan gøre det samme? Hvis du ikke kan er det jo ikke P2P's skyld at dit salg er faldet, men simpelthen fordi ingen vil betale for det. Så er det ikke lytterne der har et problem men dig.

Jeg kan ikke svare dig på om jeg kan gøre det samme, jeg har ikke valgt den mulighed. Men der er masse af muligheder og den mulighed der virkede for Marillion, virker ikke nødvendigvis for Crystal Method.

Det var ment som et yderst brugbart forslag til de musikere der føler sig snydt, til at komme op ad hullet og gøre noget ved det selv. Det er der nogen der har gjort før - og det virkede.

Der er *mange* andre industrier der i dag må se at pengene ikke ruller ind som før. Ting produceres billigt i østen, og arbejdspladser bliver i stigende grad flyttet derud. Men det kan man da ikke beskylde kineserne for. Man er nødt til at se realiteterne i øjnene og sadle om.

Ja der er mange der ikke følger med tiden. Der er også mange der mener de kan gøre som det passer dem. Vi kan sætte os ned og beslutte at pladeindustrien er gammeldags, men det beretter os stadigt ikke til at "stjæle".

For også at skære det ud i pap:
Du er ikke den eneste Scary. Der er *mange* mennesker der rammes af tidernes skiften, og så er der nogen der gør noget ved det, i stedet for at sætte sig ned og klynke.

OK, så må jeg skære det ud i pap for dig. Jeg klynker ikke over tiderne skifter. Jeg brokker mig over at der findes en hel del mennesker i verden som mener de bestemmer over tind de ikke har en skid krav på.

APG fordi det er en flok snyltere der lever af musikernes evner. De truer folk med det ene og det andet. De har ikke lavet en skid, de har ikke kreeret musikken, men de vil godt eje den og bestemme over den.

I er fuldstændigt lige så slemme som APG. I sidder her og kræver musikerne skal gøre dit og dat, i skal have lov til at dele og kopiere. I har ikke kreeret musikken, men i vil godt eje den og bestemme over den.

I det svært for dig at fatte i begge sidder og diskuterer og kræver noget som ikke er jeres. Det er musikernes og det er dem der bestemmer om de vil deles eller ej. Og det eneste i kan gøre er at acceptere det.

Scary Potter
09-05-2004, 09:33 PM
er jo lidt svært når kunstnerne vælger at lade sig repræsentere af pladeselskabernes system. CODA med kunstnerne må også frem i skoene. I?/de har en meget god sag i mine øjne. 90% af DKs befolkning har da moral nok til at kompensere kunstnere for deres musik???

Problemet er vel (og vel grunden til dette site?)at pladeselskaber og deres kulier (APG) vælger en bizar hardcore linie mod "onde lovbrydere", "pirater" og lign., der udnytter teknologiske landvindinger de ikke selv har fattet at benytte. De tror de kan udvikle markedet 100% på deres egne præmisser istedet for at tage chancer og forsøge at skabe velfungerende communities.

Et af målene for musikforbrugere i dette land må da klart være at få skabt en ny og mere rimelig distribution af musik. Så kunstnerene bliver kompenseret og forbrugerne får et fair prisniveau.

Jeg synes måske nogle af dine indlæg bærer præg af et syn på pirater som entydige snyltere, istedet for repræsentanter for de forbrugere der har fået nok af en latterlig reaktionær musikbranche. Jeg tror at kunsterne og forbrugerne kan blive enige på ekstremt mange områder udenom det traditionelle distributionssystem og det er den udvikling jeg håber at se.

Jamen det er da fint nok i gerne vil have billigere musik og i er utilfredse med pladeselskaber og APG. Men jeres kamp straffer de forkerte. Så længe i gør det, vil der nok være mange musikere som ikke syntes jeres sag er fed.

Og ja både fildelerne og branchen er snyltere. I vil begge gerne bestemme over og eje noget som andre har lavet.

Scary Potter
09-05-2004, 09:41 PM
Scary P...

Er det med vilje du ignorerer mine poster, eller har du bare ikke fornuftige modargumenter mod mine påstande?

Undskyld.....hvis der er flere må du lige sige til.

Mindprobe
09-05-2004, 09:51 PM
Pladder.......hvis du skal debattere om fildeling er ok eller ej, hjælper det ikke at begynde at debattere om man kan lide popmusik, leo og sussie osv osv.

Personligt så jeg helst, at folk i det hele taget, gjorde det nu gør.. laver musik, kunst, biler, sidder ved kasseapperatet.. osv. fordi de havde lyst til det, og ikke for at lave penge, eller på anden måde følte sig presset til det.

Og ja, jeg ville ikke have noget imod at arbejde/spille gratis, og finder stor glæde i det hele taget, hver gang jeg lærer noget nyt.

Jeg er udemærket klar over, at det er en temmelig ideologisk, og noget nær utopisk holdning, men sådan har jeg det nu en gang, og fildeleri er fint skridt på vejen, som jeg ser det. At andre som du føler, at det niver lidt i tegnedrengen, har jeg ikke ondt af, eftersom jeg i princippet, ville give hvad jeg har at give, men i realiteten ikke kan, fordi money talks.

Det er jo det jeg siger. Hvis de ikke vil betale må de undvære eller skal hele verden nu være et kæmpe tag-selv-bord hvor vi tager det vi vil have og skider på hvem der ejer det.

Men når nu folk ikke vil undvære, hvilket de ikke vil, så må der jo findes en form for løsning, det nytter ikke at stille sig op på et punkt, hvor man er sikker på ingen kan nå. Der er allerede en debat igang her (http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=200) i et forsøg på at finde en løsning, der i høj grad burde tilfredsstille bl.a. dine behov.

Slå lige så mange slag du har lyst. Indtil da accepter de priser der er og accepter at der findes kunstnere der ikke ønsker deres musik fildelt.

Jeg kan sagtens acceptere, at bl.a. du ikke ønsker din musik fildelt, desværre kan man så sige, er jeg utrolig nem at friste, når det kommer til de få gratis goder, livet nu har at byde på :P

Desuden er det jo ikke til at vide, hvilken af den musik der ligger på nettet, der ligger der, med eller uden musikerens velsignelse !?

Men hvis du ikke vil have din musik rippet, skulle du jo nok tage debatten, med dem der ripper den!

Det ser jo ud til at der er nogle her som tror musikere tjener milliarder.
Ja, det er helt sikkert en fejlagtig opfattelse.

vanløse
09-05-2004, 10:02 PM
Scary P>

Tror ikke der var flere ... så må folk læse det ud af vores debat, som de har lyst til...

Tror ikke vi når længere i vores interne diskussion, men synes dog det var rart at den kunne/kan føres på et rimelig sagligt og i et rimelig fornuftigt sprogbrug ...

grundlæggende er vi nok i virkeligheden meget enige med enkelte forskelle i synpunkter på hvor aggressivt og hvordan pladeindustrien skal håndteres... :wink:

PackedManiac
09-05-2004, 10:38 PM
Til 'not so scary' Scary Potter:

Så nu vendte musikkens bad boy tilbage. Du har endnu ikke bevidst at du overhovedet er musiker. Det gør ikke dine argumenter mod fil-deling tynde, men når du siger du er noget og så nægter at bevise det, så er du den eneste useriøse her, Tim K.

Hvis du vil udgiver noget musik, *host* *host* ja, lad os for et øjeblik formode at du er *host* *host*, så bliver du også nødt til at rette dig efter marked og efterspørgelse. Og vi er dem som efterspørger musik via nettet, og vi bliver flere og flere. Mange er os er villige til at betale for den musik vi downloader, hvis prisen er fair og hvis det er digitalt.

Så.. take that and smoke it!

hipposvin
09-05-2004, 10:52 PM
vil bare lige give mit besyv med i denne PG United vs Scary Potter tråd, som jo debatmæssigt bølger fra seriøs til infantil fra indlæg til indlæg.

til Scary Potter:

jeg forstår udmærket dine synspunkter og hvor du kommer fra. du producerer en vare og den forventer du naturligvis at dem, der forbruger den, gennem betaling for dine produkter kompenserer dig for pga. dit tidsforbrug og arbejdsbyrde. så langt så godt.

hvor det er jeg fornemmer du mister kontakten med den virkelige verden er, at du åbenbart ikke forstår at cd'en som medie har været stendødt siden slutningen af 90'erne - mere eller mindre samme periode Napster havde sin storhedstid og fald. I den periode lærte ungdommen overalt i verden, at de kunne tilegne sig alskens intellektuelle produkter gratis, og en attitude overfor producenterne i retning af: 'de store onde multinationale selskaber har jo penge nok så hvad jeg gør skader ingen'. Den attitude sidder nu rimeligt fasttømret i den ungdom og de føler sig på ingen måde forskellige fra deres ældre slægtninge der i 70/80'erne kopierede musik via kassettebånd. Min påstand er, at der ikke er anden forskel end at man nu laver en decideret digital kopi af musikken og ikke en analog. Der var heller ikke nogen dengang der spurgte musikerne om lov til at spille lp'er over til deres venner på tape, men sådan var det bare. Folks moralkodeks har ikke rykket sig nærmere en eller anden snyltertilstand som du så hårdnakket påstår, men derimod har mediet kopieringen foregår på/gennem ændret sig til internettet.

Du må forstå at en CD solgt i en butik i dag er for besværligt et format at udgive musik på, og at fordelene ved at gøre det virtuelt på nettet langt overgår bagdelene ved at skifte distributionsform. De gamle dage hvor CDen var hot og man glædeligt dalrede ned i pladepusheren og gennemlyttede 5 albums for derefter at vælge ens produkt, og gladeligt stod i kø for at få sit produkt hjem og slap de 150 det kostede, er endegyldigt forbi. Du får ikke en ung intelligent person til det, fordi cd'en i dag blandt unge mennesker er et dødt medie. Ligesom LP'en døde i 80erne er dens afløser nu også død. Udviklingen løb fra den, og når man i dag med få klik kan anskaffe sig det samme produkt uden at hive tegnebogen op af lommen, hvordan kan du så forlange at folk skal vælge den gamle og besværlige? Svarer til radio vs. tv i 50erne. Hvorfor døde radio'en ikke? Fordi menneskene bag den forstod at produktudvikle sig (bilradioer, programudvikling) så der fortsat var en plads til deres produkt, på trods af tidens udvikling tydeligt var løbet fra den. Det samme kan blive tilfældet for musikken, hvis bare pladeselskaberne og musikerne vågner op og følger udviklingen, fremfor at gå imod den og blive sure og tvære. Man kan sagtens lave en masse love, men når folk alligevel ikke overholder dem, hvad nytter de så?

Derfor bør du droppe din moralske inkvisitoriske anti-dialog og i stedet gå i dialog, for som du vel forhåbentlig fornemmer er de fleste her enige i at musikerne skal have penge for deres arbejde, og de folk der bruger kopieret musik nyder den da nøjagtig som de nød en cd for 10 år siden. Eksemplet der lyser er - itunes - mac's nye musik portal, hvor salget af lovlig musik gennem internettet dagligt vokser og vokser. Beviset på at giver du folk produktet igennem den distributionskanal de er vandt til og foretrækker, jamen så vil de også godt give penge for det. Det skal bare være en pris, der svarer til produktet man modtager og de faktiske produktionsomkostninger, og ikke som tidligere med 90% til industrien. Det nytter bare ikke noget at stille sig på hælene og tro man kan bevæge udviklingen tilbage til et pre-Napster stadium gennem lovgivning eller moralske angreb på folk, der foretrækker den nye form.

Endvidere når du så kalder folk snyltere er det måske rigtigt i din forstand af ordet, og i din frygt for fremtiden grundet kopieringen. Desværre er det bare sådan, at når folk herinde og resten rundt om i verden ikke opfatter sig selv som tyve og forbrydere ja så er der jo ikke rigtigt noget du kan stille op. Hvis de folk der spreder din musik (gratis markedsføring) opfatter sig selv som rebeller, ja så er de det. i deres forstand. du kan slå i puden nok så meget i forargelse og forkastelse, men hvad hjælper det når nu du kan se, at slaget er tabt på forhånd? Minder for mig lidt om USAs berømte war on drugs, der ikke fik folk til at stoppe med at forbruge ulovlige stoffer, men bare sendte en masse folk i spjældet, for at følge deres overbevisning/livsfilosofi. Du kan fortælle folk det de gør er ulovligt fra nu af og til juleaften, men det forhindrer jo ingen kopiering af materiale, eller ændrer disse menneskers indstilling til samme, at den er uskadelig og måske direkte gavnlig for musikerne (i hvert fald up-and-comers). Sandheden eksisterer kun for øjnene der ser.

Globaliseringen og den teknologiske udvikling er store udfordringer for os alle. Mange industrier er i dag i en overgangsfase nøjagtig som musikken, men vi må alle indstille os på at ændre os i takt med den, ellers bliver vi sgu jordet ned. så jeg foreslår du i stedet for at bekæmpe fildeling påvirker din branche i retning af fremtiden, snarere end at tro du kan påvirke alle til din holdning, for i fildelerkredse er den ikke udbredt. Hvad kan du ellers gøre? Ingen kan hjælpe dig til et større cd-salg med mindre du målretter din musik til folk omkring 40/50, hvor den teknologiske udvikling trods alt er mindre udbredt, men hvis du vælger at kæmpe med os og ikke imod os har du en chance for at rette op på det indtjeningsdrop cd'ens død har medført. Brug dog internettet fornuftigt og ikke for at sælge døde produkter som cd'er for cdon.com og lignende, vil ikke redde jeres branche. Det kan kun i og vi sammen, men det kræver at begge grupper rykker sig lidt og tilpasser sig hinanden.

feel free til at kalde mig snylter og lignende.....

nuff said

RC
09-05-2004, 11:10 PM
Hvad nu hvis vi forestillede os at du prøvede at skære ned på de der bevidsthedsudvidende stoffer...................... :lol: Det kunne måske være en idé at du startede, det er jo helt til grin og uden indhold, så der er vist ingen skade sket hvis du prøvede :roll: .

vanløse
09-05-2004, 11:27 PM
meget enig med "Hipposvin" ... og vil tilføje ...

generelt er danske kunstnere mildest talt paranoide over piratkopiering og mp3 ....

største griner jeg har haft var da Klavs Kjellerup fra Danser med Drenge skyldte skylden for hans dårlige pladesalg på mp3 filer og internettet ... come on .... man kan knapt nok downloade Danser med Drenge fra nettet ...

Mp3 filer er blevet et mantra for kunstnere der sælger dårligt, og som søger alternative forklaringer end deres egne manglende evner...

Istedet skulle de tage handsken op og indse at folk gerne vil betale for musik, men nægter at betale 150 kr for CD`er ... prisen er ikke kunstnernes skyld, men de er i en position hvor de kan ændre distributionsmønstrene for musik (sammen med forbrugerne og gerne uden om pladeselskaberne), hvis de tør at tage handsken op.....

...alt andet vil efter min bedste overbevisning være et forsøg på at kæmpe mod en udvikling, der ikke kan stoppes...

Scary Potter
09-06-2004, 01:41 AM
til Scary Potter:

hvor det er jeg fornemmer du mister kontakten med den virkelige verden er, at du åbenbart ikke forstår....................

Så blev det til psyko-analyse......... :?

OK, jeg tror du skal prøve at læse mine indlæg en gang til. Jeg har på intet tidspunkt sagt at vi skal fortsætte med CD'er, Jeg har på intet tidspunkt sagt at 150,- for en CD er for lidt eller for meget og bla bla bla bla bla............

Prøv at komme lidt videre, end det der med, at beskylde mig for, at indeholde de samme tendenser, som i mener, i ser hos APG, pladeselskaberne osv. Jeg må ikke skære jer over en kam, så lad være med at gøre det med mig.

Du har ingen ide om hvem jeg personligt er (og nej, drop det (PackedManiac), dertil behøver i ikke vide mit navn. Det er der gode grunde til, så vær venlig at respektere det), hvor meget eget musik der lagt ud til gratis download på sites, hvor mange gratis gigs jeg holder, hvor mange velgørenhedsprojekter jeg er med til, osv osv osv

Anti-dialog........ja, den dag nogle besluttede at man bare kunne dele musikernes værker uden at spørge dem, startede den anti-dialog. Men de konsekvenser kan du så ikke se de handlinger har. Havde man spurgt inden havde det sgu nok været ok. Jeg har personligt gjort det før, så endnu engang vil sgu nok ikke være umulig. I trit med din psyko-analyse så ved du sikkert også godt at det kan være svært at få folk i tale når du lige har stjålet fra dem.

Grundet stor dialog med bands, har det været muligt for flere fanskarer at kopierer og distribuere fan-optagelser uden trusler om advokater og hvad har vi. Det er sågar set at fanoptagelser der har været populære er blevet udgivet af selvsamme bands, så de også har fået noget for deres kreative arbejde. Hovedsagen er at musikeren selv bestemmer hvem, hvad, hvilken, hvorfor, hvornår og hvor meget.

Det jeg siger er:

Respekter hvis der er en musiker der ikke ønsker sin musik delt.

150,- er hvad en CD koster på nuværende tidspunkt. Betal eller undvær. Man kan ikke bare stjæle fordi man mener prisen er forkert. Der kan sikkert findes andre metoder til at få priserne i nærheden af hvor i ønsker det.

Musikken er ikke jeres ejendom. Det er musikerens og det er musikeren der bestemmer hvad der må ske med vedkommendes værk. Ikke PG, Fildelerne, APG osv osv osv

Scary Potter
09-06-2004, 01:43 AM
Hvad nu hvis vi forestillede os at du prøvede at skære ned på de der bevidsthedsudvidende stoffer...................... :lol: Det kunne måske være en idé at du startede, det er jo helt til grin og uden indhold, så der er vist ingen skade sket hvis du prøvede :roll: .

Nej men skaden er åbenbart sket med alt det din mor tog, mens hun ventede dig...................... :wink:

Penis
09-06-2004, 02:41 AM
Scary, spiller du i Racetrack Babies?

btw: Det er min første post her, så hej alle sammen!

SuperNeo
09-06-2004, 05:18 AM
Jeg er musiker og har i en årrække set mit musik blive distribueret gratis via diverse fildelingsprogrammer. Det er selvfølgeligt ærgeligt, men jeg ved også at hvis jeg får lukket en uploader, går der 20 min, så ligger det et andet sted, så der er ikke så meget at gøre der.

Du skulle vel aldrig være Lars Ulrich fra metallica ? Jeg syntes jeg husker at metallica var meget imod at deres og andres musik blev delt via nettet..
Efter jeg fandt ud af at metallica var frontløbere mod piratkopiering har jeg ikke købt deres plader siden !

Tilgengæld syntes jeg det er flot når nogle kunstere fortæller at de tror på at ulovlig download af deres musik er med til at sælge deres plader.
Personligt køber jeg musik hvor jeg syntes at det er noget jeg gerne vil støtte. Lidt ligesom dem der laver gratis programmer og samtidig tager imod donationer, så de kan lave nye og måske bedre programmer.

Jeg tror ikke man kan komme piratkopiering til livs, som du også selv siger.. men måske man kunne tjene pengene ved at lade det være gratis og så håbe på nogen ville donere lidt skillinger.

Igen vil jeg dog sige at hvis man som dig er meget imod piratkopiering, skulle du nok finde dig et andet erhverv, da det er en digital tidsalder vi lever i. Hvis du nu var konditor ville folk jo nok ikke kopiere dine kager på nettet, vel ? :wink:

Christian
09-06-2004, 08:11 AM

Wow, godt argument, is that all you got boy'? Det jeg prøver at sige til dig er, at den eneste grund til at du har haft succes (hvis det er sandt at du er musiker, hvilket jeg tror er fis og luftfrikadeller personligt) er de mennesker som har betalt for dine CD'er. Det som du skal realisere er, at du IKKE har magten over de mennesker, men omvendt. Du betaler ikke dem, men omvendt. Så hvis du fortsat vil kræve 149,50 ,- for en af dine CD'er, røvrender du dig serlv (hvilket er tegn på lav intelligens).

Fremover synes jeg ikke at du skal kommentere flere debatindlæg ved at hive én eller to sætninger ud af kontekst, det er for tamt fordi det ødelægger meningen.

BaD TaSTe
09-06-2004, 09:58 AM
Scary Potter:

Det er jo ikke alle der gider købe dit lort, hvorefter de finder ud af at din musik ikke er efter det man ønskede, så er de 150kr spildt.

Det er dyrt i længden

Anonymous
09-06-2004, 10:02 AM
Scary Potter:

Det er jo ikke alle der gider købe dit lort, hvorefter de finder ud af at din musik ikke er efter det man ønskede, så er de 150kr spildt.

Det er dyrt i længden

LOOOOL, det har han jo svaret på, tag dig sammen, han har sagt at hvis du ikke gider betale 150 må du undvære, ikke fordi jeg hverken skal argumentere for eller imod dette argument men fat det dog for fanden første gang så vi ikke skal igennem det samme igen og igen. :x
EDIT: For endnu at opsumere så har han desuden sagt at du kan lytte til musikernes musik på deres hjemmesider før du køber den eller du kan lytte til den i butikkerne...... SUK......

PackedManiac
09-06-2004, 11:23 AM

Ok, det kan jeg sagtens respekterer... opgiv navnet på dit band, og jeg vil aldrig i hele mit liv rører en eneste mp3, og hvis det skulle ske at jeg er interesseret, så vil købe jeres CD.

Deal?

BaD TaSTe
09-06-2004, 11:36 AM
Scary Potter:

Det er dyrt i længden

LOOOOL, det har han jo svaret på, tag dig sammen, han har sagt at hvis du ikke gider betale 150 må du undvære, ikke fordi jeg hverken skal argumentere for eller imod dette argument men fat det dog for fanden første gang så vi ikke skal igennem det samme igen og igen. :x
EDIT: For endnu at opsumere så har han desuden sagt at du kan lytte til musikernes musik på deres hjemmesider før du køber den eller du kan lytte til den i butikkerne...... SUK......

Ja gad jo ikke glo alle 5 sider besvarelser igennem

Anonymous
09-06-2004, 11:42 AM
Scary Potter:

Det er dyrt i længden

Ja gad jo ikke glo alle 5 sider besvarelser igennem
Fint, så har du fået dit svar og vi skal ikke have det gentaget for 117 gang.

Anonymous
09-06-2004, 11:56 AM

Ok, det kan jeg sagtens respekterer... opgiv navnet på dit band, og jeg vil aldrig i hele mit liv rører en eneste mp3, og hvis det skulle ske at jeg er interesseret, så vil købe jeres CD.

Deal?
Han har sagt at han hverken vil opgive sit eget eller sit bands navn, ligesom hverken du eller jeg ønsker at opgive vores navne.

PackedManiac
09-06-2004, 12:36 PM
At han siger at han er en musiker der ikke ønsker sin musik delt, men at han så på den anden side ikke gider at oplyse sit bands navn (eller hans eget navn for den sags skyld), er jo en modsætning så det vil noget.

Tænk dig om.. hvordan skal vi vide hvilken musik vi ikke må downloade, hvis ikke vi kender hans navn, eller navnet på hans band.

Hvis han ikke ønsker at vi skal downloade hans musik... oplys dit band-navn, så downloader vi det ikke!

Det er vel indlysende.

@@
09-06-2004, 01:04 PM
Packed: Potter prøver at sige at du skal spørge kunstneren om tilladelse før du deler hans musik på nettet. Det er en principiel diskussion han fører, en opfordring til ikke at dele musik uden at spørge kunstneren punktum, ikke kun en opfordring til at du skal holde op med at dele lige hans musik. Selvfølgelig oplyser han ikke sit navn - lige så lidt som jeg har tænkt mig at oplyse mit. Han kunne være Lars Hug eller Dick & Gay eller for den sags skyld BikerJens og det er stadigvæk fuldstændigt ligegyldigt for diskussionen.

Klawz
09-06-2004, 01:07 PM
Hej Scary Potter

Hvis man ser bort fra din evt. irritation over at folk deler dit musik, uden at du har givet tilladelse til det. Har du kunne mærke at salget af din musik er gået ned sideløbende med fildelingen?

Vi har bedt Koda om at offentliggøre forskellige tal, men det har de desværre ikke gjort, så nu må vi vende os til folk som dig, som tydeligvis er interesseret i at tage debatten.

De spørgsmål som jeg umiddelbart er nysgerrig efter at kende svarene på er:
Har du kunne notere ændringer i salget over tid?
I så fald - hvilke år og hvilke ændringer?
Kan ændringerne kædes sammen med gode / dårlige anmeldelser?
Kan ænderinger kædes sammen med omkostningerne til PR?
Har du kunne bemærke forskel i folks tilstrømning til dine koncerter over tid, og kan en evt. ændring tilskrives brugen af fildeling?

kiafa thyea
09-06-2004, 02:31 PM
kære folk
jeg kan fortælle har musikere der begynder i musikbranchen råd til promovering nej jeg kan sige at inspille en singel cd idag koster fra 65000 til 165000 det er for alt (inspilning i studio reklamer på nettet tv radio udgiveser til djs som kommer før foretningerne rejseudgifter osv)
derfor går de til et pladeselskab.
jeg kan tage et exempel swan lee der kommer fra nyk.falster da jeg boede dernede da spillede de i nogle år de fik ikke pladekontrakt så de lavede selv en og de fik megasucses men det kunne de ikke gøre hvis ikke det var for trofaste fans så scarry potter hvor er troen på dine fans henne????
at musikken er på nettet gir dig flere fans og i det lange løb vil du tjene mere på at udgive musik men på det kortsigtede løb vil du tabe en del men tænk langsigtet og du får flere $/£/€/kr mellen henderne og samtidigt flere fans og samtidigt har du changsen at slå igennem i udlandet via nettet det var egentlig sådan aqua slog igennem kan jeg oplyse.
pladeselskaberne er bange og holder på det sikre dermed mister de mange intægter og dem lægger de skylden dem der henter musik på nettet for at de mister indtægter når de selv er skyld i det.
dermed burde der gøres en ende på denne tråd.
og hold så op med at beskylde hinanden det skaber den tvist vi allerede ser mellem forbrugrene og agp/pladebarancen.

Metropolis_X
09-06-2004, 02:47 PM
og hold så op med at beskylde hinanden det skaber den tvist vi allerede ser mellem forbrugrene og agp/pladebarancen.
Øh... vi har et messageboard og to uenige parter - det er da alt der skal til for at skabe en god debat (tvist). Hvad er der i vejen med det?

PackedManiac
09-06-2004, 03:37 PM
Packed: Potter prøver at sige at du skal spørge kunstneren om tilladelse før du deler hans musik på nettet. Det er en principiel diskussion han fører, en opfordring til ikke at dele musik uden at spørge kunstneren punktum, ikke kun en opfordring til at du skal holde op med at dele lige hans musik. Selvfølgelig oplyser han ikke sit navn - lige så lidt som jeg har tænkt mig at oplyse mit. Han kunne være Lars Hug eller Dick & Gay eller for den sags skyld BikerJens og det er stadigvæk fuldstændigt ligegyldigt for diskussionen.

Ok, jeg kan sagtens se din pointe, og det vil være min sidste post om denne sag. Hvis Scary Potter er musiker, og har taget det skridt som han har, dvs har bestemt sig for at han ikke længere vil dele sin musik - jeg føler ikke som dig at det bare må stå som en principel tilslutning, selv om det kommer fra hans side af - og nu er han her, et nærmest "officielt" tilholdssted for danske "pirater" (eller fil-delere, som vi fortrækker at blive kaldt), nu står han her og har chancen for at stå i spidsen for de andre danske kunstere, som han føler også bliver nedtrådt af os fil-delere.. burde han så ikke tage den chance?

Det synes jeg ærlig talt at han bør. Det er en unik chance for at skabe debat, ægte debat, mellem en ægte musiker, og ægte fildelere. Hvilken skade kan der dog ske ved det? Lad os få det ud på bordet. FOR DEBATTENS SKYLD!

PS: Dick & Gay.. haha, den va' go' :wink:

Share_Khan
09-06-2004, 05:11 PM
Jeg er osse musiker, men kombinerer det med at være STOR fan af p2p. Hvis ikke jeg selv bruger computeren til noget krævende, kører Kazaa og Emule i døgndrift, med intet andet end mine egne numre i "shared folder". Folk har mulighed for at blive bekendt med min musik uden at skulle ud af huset... Og hvis de ikke kan lide det, kan de slette det... Ingen penge spildt = de hader mig ikke og vil måske tage en chance med min musik en anden gang. Hvis de kan lide det, er min forventning at de fremover kan finde på at møde op når jeg spiller live, eller måske endda købe en af mine udgivelser. Hvem ved? Jeg kan ikke se jeg taber på det.

Jeg har selv opdaget mange fede grupper/solister på denne måde, og når jeg udvælger månedens 4-5 nye musik indkøb, er det oftest Emule eller Kazaa der har gjort mig opmærksom. Jeg har lært meget nyt musik at kende via p2p, og håber at andre kan lære min musik at kende herigennem. Lave omkostninger, og potentiale til at nå hele verden. (ligenu er der en fra en koreansk server, der henter fra mig. FEDT!)

...og det med at musikere selv bestemmer hvad de skal ha for deres musik? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAAAAHAHAHAHa. Det gør vi jo netop ikke. Jeg mener at 150 for en cd er det glade vanvid. Jeg sendte for nogle år siden en cd ud med nogle ret eksperimenterende ting på. For at give den en bedre chance for at blive hørt, solgte jeg den med 40% rabat til butikkerne... ...der ALLE SOM EN tog de sædvanlige 150 for den. Siden har den ligget i shared folderen.

p2p er farligt for de store pladeselskaber, distributionsleddene og butikkerne. IKKE for musikerne. Jeg har levet af musik i små 8 år, og det er KODA og livejobs der holder mig i live.

Og en lille PS: Tidligere nævnte en, at Metallica (Lars Ulrich) er imod p2p. Ja, han lyttede til sit selskab som en lydig hund, og bjæffede løs mod p2p og medvirkede endda i reklamer mod napster. Senere da han tog en tur ud i den virkelige verden, vendte han på en tallerken og undskylder nu sine tidligere udtalelser ved enhver given lejlighed.

PPS: p2p er for musikere, hvad janteloven er for kendisser. Den sidste dårlige undskyldning for hvorfor ingen interesserer sig for dem, inden de må indse at de er færdige og har været det længe.

SuperNeo
09-06-2004, 05:23 PM
Og en lille PS: Tidligere nævnte en, at Metallica (Lars Ulrich) er imod p2p. Ja, han lyttede til sit selskab som en lydig hund, og bjæffede løs mod p2p og medvirkede endda i reklamer mod napster. Senere da han tog en tur ud i den virkelige verden, vendte han på en tallerken og undskylder nu sine tidligere udtalelser ved enhver given lejlighed.

Ok, det var jeg så ikke lige klar over.. Men kewl nok at lars ulrich blev lidt klogere, så mangler vi bare at scar pot kommer ud i den virkelige verden :wink:

@@
09-06-2004, 05:43 PM
p2p er farligt for de store pladeselskaber, distributionsleddene og butikkerne. IKKE for musikerne. Jeg har levet af musik i små 8 år, og det er KODA og livejobs der holder mig i live.

Det er folk som dig, musikere med et nytænkende og realistisk forhold til tingene som jeg håbede og bad til ville joine dette forum og især denne debat! Det med at Lars Ulrich har fået sine nosser tilbage vidste jeg sgu ikke - min personlige Metallica boycot er hermed ophævet :twisted:

Klawz
09-06-2004, 06:12 PM
Den med Lars Ulrich havde jeg godt nok ikke hørt om før...

Er der et link til en udtalelse hvor han roser P2P eller noget af den slags??? Det er en "nyhed" vi meget gerne præsenterer på sitet!!!

Share_Khan
09-06-2004, 08:10 PM
Ok, vendt på en tallerken er måske et misvisende prædikat, da jeg endnu ikke har hørt ham prise p2p, men jo nyere interviews man læser med ham, jo mere trækker han i land.

Jeg har indsat link til et afskrift af hvad han siger i filmen "Monster", en nyere dokumentar om Metallica, da det var en af de få links jeg lige kunne finde. (jeg er ikke Metallica fan, men har prøvet at holde øje med Lars' udtalelser, da jeg altid har ment at han læste op fra en tale skrevet af advokater (Dance, puppet! Dance!)) Derudover har han medvirket i endnu en dokumentar, hvor han går længere, men jeg vil helst ikke i gang med at citere, da jeg ikke husker ordvalget så præcist. Mere at jeg selv tænkte, "Ok, så er der en corporate musiker mindre at kæmpe imod". Jeg så den på dansk tv, så der må være andre der kan huske den?

Det er osse kommet bredere frem, at Metallica selv har opfordret til at bootlegge undergrunds metal via kassette bånd tilbage i dagen + opfordrer deres fans til at optage deres koncerter og senere hooke andre fans op med disse, så det + den stærke reaktion fra bl.a. Metallica fans har måske fået ham til at tænke med pengepungen istedetfor røven.

(En anden sjov detalje er, at Dr Dre, den eneste anden bredt kendte musiker der var anti napster (og iøvrigt delte advokat med Lars), kun lige kom igang med udtalelserne, før LucasFilm sagsøgte ham for copyright infringement, da han havde "lånt" audio ejet af LucasFilm, til hans nyeste plade.)

http://www.ugo.com/channels/music/features/metallica_somekindofmonster/default.asp

Perhaps one of the most controversial moves that Metallica has made over the course of its existence was their attempt to take on Napster. This is covered somewhat in the film and Lars Ulrich says: "It's the most difficult thing to watch in the film for me. It's the one point where I look away. I cannot watch that sequence." Lars was also asked if he feels differently now about Napster. He says: "I'm much more open about my hurt and all the hits and scars I have from that. Back when you're in the thick of it, you have to put your game face on and you can't let them see you squirm. It was really difficult, because we had no idea what the f*** we were getting ourselves into. I was proud of the fact that we did what we always do, which is, we just throw ourselves out without really ever thinking of the consequences...all of a sudden, we were caught in a s*** storm. We just didn't see it coming. That was out of ignorance and shortsightedness. If I could do it again, I would've probably still leaped, but I would've taken a parachute with me."

"The Internet is the future, we all know that, but it's on whose conditions? Is it the artists? Is it what's left of the record companies five years from now? Is it the music fans? Is it the software provider?"

Lars continues: "It seems desperate that the record companies are now going after the individual. At least the one thing that was accomplished in 2000 was that it ignited a national debate. People come up to me now all the time, 'Dude, you were right all along! Dude, you won!' If that's winning, I would hate to know f*****g what losing is. There's no glory in any of that s***, man. The Internet is the future, we all know that, but it's on whose conditions? Is it the artists? Is it what's left of the record companies five years from now? Is it the music fans? Is it the software provider? Who's gonna control it?"

Perhaps this film will soften the band backlash after the Napster incident. However, Lars says: "I'm not seeking that; we've had one of the most successful years of our career in the past year. It's been awesome. There are a few people out there that are still pissed about that. They will always be pissed about it -doesn't matter what happens. You know what I mean? That's what they do for amusement is to throw s*** at Metallica. I can't control that. I focus on the 95% of the people that are still there."

Lidt info på at Metallica godt kan lide nogle slags piraterier...

Metallica, how could you?
http://dir.salon.com/ent/log/2000/05/09/metallica_fan/index.html

Copyright Ownership or Just Downright Greed: the Napster Case
http://www.suite101.com/article.cfm/5430/44178

http://www.theanswerbank.co.uk/Article736.html

Disse link er mest for sjov, men nu fandt jeg det, så hvis du keder dig...

http://www.divisiontwo.com/articles/newsburst2.htm

Master of Profits
http://www.humorisdead.com/metallica/

SuperNeo
09-06-2004, 09:11 PM
Tak for indlægget Share_Khan :)

Hvor blev scar potten af ?? Kom han på andre tanker eller sidder han og klør sig i r*vskægget over hvad han nu skal komme med af argumenter :lol:

Han er sgu nok på vej ud i den virkelige verden.. :wink:

Suxor
09-06-2004, 09:14 PM
først sagde han at han ville smutte indtil tonen ændrede sig. Det ser dog ud til han tjekker en gang imellem alligevel ;)

Mindprobe
09-06-2004, 11:02 PM
Ang. Scary Potter

Tag jer nu lidt sammen, hvad har i regnet med ?

At han kommer kravlende på sine grædene knæ, og trygler om tilgivelse ?? :roll:

Tværtimod, har han fuldstændig ret til sine synspunkter, at flertallet herinde så ikke er enige med hans synspunkter, er en helt anden sag, og desuden har han i allerhøjeste grad, medvirket til at der virkelig kom nogle sandheder på bordet, og vel og mærket argumenteret temmelig godt for sine synspunkter.

Så det at gøre sig morsom på hans bekostning, og antage ham for et fjols, er absurt.

Desuden, så jeg helst at Scary Potter blev her, da der ikke er noget bedre for enhver debat, end folk der ikke bare er rørende enige, det er i sidste ende, netop folk som Scary Potter, der kan sikre at det færdige produkt/løsning (hvad fanden skal man kalde det !?), rent faktisk kommer til at have lidt kvalitet.

Så Scary Potter, jeg om ikke andet, håber du bliver lidt endnu, selvom vi nok ikke bliver enige lige med det første. 8)

SuperNeo
09-07-2004, 01:37 AM
@ Mindprobe:

Klap nu lige farmor, så vidt jeg ved hedder det her forum "Piraterne" og flertallet herinde er nok "fildelere" så hvis man ser på tingene som scar pot, skal man nok ikke regne med den dybeste respekt herinde.

Han havde noget han ville sige og han fik svar som fortjent. Havde han sagt at han havde forståelse for "fildeling" og han selv havde hentet lidt musik her og der, havde han nok fået en anden modtagelse.

Debat, ja det skal jeg love for. Men nu er det altså et forum for "fildelere" og vi er nok i overtal herinde og derfor kan tonen måske være lidt hård ved folk som bare kommer og siger at "APG og PG er de samme f***hoveder"

Så stop dit "tag jer nu lidt sammen" Jeg siger min mening og det gør han åbenbart osse.

Han er ikke og bliver aldrig på "vores" side i denne sag, tværtimod sviner han os til fordi vi er nogen der syntes det nemt og billigt at dele filer på nettet. Det har jeg ikke noget tilovers for..

Mindprobe
09-07-2004, 02:22 AM
Sandt nok, men så vidt jeg kan forstå på Scary Potter, er det han er lettere ( :lol: ) ophidset over, er at han ikke kan se pointen i, at han skal være en lus mellem to negle, eftersom han i virkeligheden, burde ses som den hånd de sidder på.. i det her tilfælde den musik han har lavet, hvilket jeg sagtens kan forstå.

Eller hvordan skal man ellers sige det, han har lavet noget musik, som alle andre end ham selv (mere eller mindre), profiterer af. (Det var vel kort sagt, hvad han lagde ud med)

Og så vidt jeg kan forstå, uanset navnet Piratgruppen, er et af hovedformålene med dette forum, netop at få bl.a. musikere i dialog, og det er efter min menig, ikke særlig fremmene for en dialog, hvis hver gang nogen har en anden mening, at det hele skal ende med gang prepubertær lynchmobbing.

Og hvis standarten fremover bliver noget i retning af.. *giv mig din hat, ellers er den grim*, er jeg bange for at Scary Potter får ret i, at det her ikke rigtig holder i længden.

Nu ved jeg godt at jeg skyder lidt med spredhagl, med gad ærlig talt ikke sidde og rode med alle de quote's :wink:

Og til sidst, kan vi sagtens blive enige om, at som man råber i skoven, får man svar, dermed ikke sagt, at folk nødvendigvis behøver at være fildeler, for at jeg vil tage diskussionen med dem.

x_sharky
09-07-2004, 03:56 AM

150,- er hvad en CD koster på nuværende tidspunkt. Betal eller undvær. Man kan ikke bare stjæle fordi man mener prisen er forkert. Der kan sikkert findes andre metoder til at få priserne i nærheden af hvor i ønsker det.

Musikken er ikke jeres ejendom. Det er musikerens og det er musikeren der bestemmer hvad der må ske med vedkommendes værk. Ikke PG, Fildelerne, APG osv osv osv

Rigtigt, så lyt til radio, netradio, launch.yahoo.com og meget andet for at høre alt det nye musik helt gratis og helt lovligt, i stedet for at give 150 kr. for en cd. Men det tjener kunstnerne vil ikke flere penge ved ?

Hvorfor skal en CD med typisk 10-15 numre koste ligeså meget som en dvd film, som sikkert har været meget dyrere at producere ? Jeg foretrækker da helt klart DVD fremfor CD, så hellere en koncert end cd'en.

Anonymous
09-07-2004, 12:04 PM
Tror ikke vi ser mere til Scary Potter nu, han skulle vel bare have afløb for sine meninger :?

@@
09-08-2004, 01:45 PM
komme og lave en lov som hedder at jeg SKAL forbruge x antal kroner om mdr. på musik??? Hvad helvede bilder musikerne sig ind...

Jeg går ud fra at du snakker om statsstøtte til kunstnere? Det er jeg sgu 100% for - jo flere penge du poster i kulturlivet, des færre kunstnere bliver nødt til at prostituere sig selv og gå på kompromis med deres udtryk for at leve af det de gør og kan dermed dedikere al deres tid og energi på det...
Og i øvrigt - siden du hader musikere og deres lortemusik så meget var det så ikke en ide at lade være med at købe og/eller downloade deres larm i det hele taget?
Scary Potter repræsenterer kun sin egen holdning til fildeling - han taler sgu ikke for musikere som helhed, som er lige så forskellige og uenige indbyrdes som folk nu engang er. Ligesom det heller ikke er alle bistandsklienter der ryger dope og går på druk.
Held og lykke med den bløde bænk.

RC
09-08-2004, 02:14 PM
Jeg går ud fra at du snakker om statsstøtte til kunstnere? Det er jeg sgu 100% for - jo flere penge du poster i kulturlivet, des færre kunstnere bliver nødt til at prostituere sig selv og gå på kompromis med deres udtryk for at leve af det de gør og kan dermed dedikere al deres tid og energi på det...
Der er jeg så ikke enig, jeg mener at kan man ikke leve at sit erhverv må man finde et andet.
Spørgsmålet er vel stadig den måde så mange skal tjene penge på, der er årsagen til der er så lidt til de udøvende kunstnere, så jeg forstår godt dem der siger at det er gratis reklame for musikken hvis de er efterspurgte på fildelingen, det er så her live optræden kommer ind som en levevej.
Fordelingen af de 149,95 pr skive er værd at kigge på, det er jo netop de mennesker der er mest imod at ændre distributionen, og derfor kæmper for deres egen eksistens, og ikke de udøvende kunstneres værker.

Mange har selv indset dette, og ved hjælp af comp. og billige programmer, er i stand til at gå udenom dette system, og aligevel tjene til føden ved at lave god musik andre kan lide at høre på, OG som kan dl. enkeltvis, til penge alle vil deltage i, hvilket også fremgår af Politikkens netavis, omkring netsalg af musik.

@@
09-08-2004, 02:28 PM
RC - hvis du læser nogen af de posts jeg har skrevet rundt omkring vil du se at det også kun er på statsstøtte området at vi er uenige :) Jeg mener ikke at musik nødvendigvis skal ses som et erhverv man bør kunne leve af - men ser dog stadig gerne at musikere får hjælp og støtte og bliver kompenseret for deres arbejde, gennem salg af mp3ere, plader, livekoncerter, donationer, og hvorfor ikke også statsstøtte?

FlyingJay
09-08-2004, 02:29 PM
Meget intetsigende indlæg, viser ingen form for seriøsitet.... :roll:

Start oplægget til denne tråd er jo absolut seriøs...! Det er jo skrevet af en "rigtig" musiker... LOL At du ikke kan tage livet seriøst er for andre bare en gåde,,,,

RC
09-08-2004, 02:46 PM
og hvorfor ikke også statsstøtte?
Jo jeg har læst med interesse, og JA, det er på "statsstøtten" vi er uenige, i det jeg mener det er en sovepude, der ikke skaber noget.
Du foreslår selv gode alternativer s.s. "bliver kompenseret for deres arbejde, gennem salg af mp3ere, plader, livekoncerter, donationer". :wink:
og jo... jeg mener at en Musikker, har musikken som erhverv hvis han lever af den. Tit har jeg hørt den frase... Jamen vi skal jo også spille XX-antal gange Live om året, der skal jo mad på bordet.

FlyingJay
09-08-2004, 02:48 PM
Og i øvrigt - siden du hader musikere og deres lortemusik så meget var det så ikke en ide at lade være med at købe og/eller downloade deres larm i det hele taget?

Jeg lader skam være med alt hvad du der påtaler og rent faktisk anklager mig for at gøre??? Tror musikere at fordi de laver "kunst", så har de ret til mere end andre mennesker?

Jeg hverken p2p'er eller downloader ulovligt.... ved ikke hvor du har det fra???
Derimod køber jeg min musik, og er egentlig meget godt tilfreds med at give en halvandenhundrede lap for en skive.
Jeg gider bare ikke høre på sådan engang ævl fra musikerne, at deres job bliver økonomisk skadet af internettet og dets muligheder.

Hvis musikerne syntes det, må de jo holde op med at udgive musiken så det er muligt at dele det over internettet. Jeg syntes det er langt ude , at det derudover er blevet muligt for en omgang bonderøve at skrive lov i vores alles land, og derudover anklage børn for at handle i uoverenstemmelse med personlige meninger fra musikere.

Der nævnes statsstøtte til kunstnere? Så noget for de tilbage fra al det hersens ekstra afgift mig i @£$ og trusler på kryds og tværs af mennesker over noget, som skulle udgyde glæde, dans, fest og farver mennesker imellem.... mig bekendt bliver musik ikke lavet for at anklage fansne at bryde loven? Eller er det rent faktisk det der sker idag?

Glæder mig til den dag at en musiker ender i apg-skærsilden :!:
Går udfra at musikere har et endnu større forbrug på musik og underholdning end os der bare har et job(Som også er ramt af selvsamme problem stilling(hvis den overhovedet er det :!: :?: )).

Det jeg hader musikerne for; er at de ikke har sørget for at blive underrettet, guided og informeret udfra fakta, og deraf stoppet det her vanvid. Ikke for at de spiller musikken... LIVE

PS. er der ikke en submit af indlæg fejl i det her forum?

Mindprobe
09-08-2004, 02:57 PM
Hehe.. her er en lidt syrlig tanke..

Fjern kirkeskatten, privatiser og beskat alle former form religiøs aktivitet, og giv de penge til kulturen. 8)

Christian
09-08-2004, 03:15 PM
Meget intetsigende indlæg, viser ingen form for seriøsitet.... :roll:

Start oplægget til denne tråd er jo absolut seriøs...! Det er jo skrevet af en "rigtig" musiker... LOL At du ikke kan tage livet seriøst er for andre bare en gåde,,,,
Jeg hentød ikke til det første indlæg i denne debat, men dit hjernedøde indlæg som jeg citerede hvis du nu læste tingene igennem før du begynder at kommentere.... :roll:

For at gøre det ENDNU mere pædagogisk:

"HØRT HØRT HØRT!!!

Jeg er forbruger... Jeg vil fanme ikke finde mig i at musikere tror jeg overhovedet gider høre på deres crap musik, som bare larmer og lyder af lort. STOP MED AT UDGIVE JERES LORTEMUSIK PÅ CD'er OG SPIL KUN LIVE... så kan vi jo