PDA

Se fuld version : IRC

ZuCkZ
09-03-2004, 10:49 PM
Er IRC sikkert at chatte på??? kan man egentlig se andres ip'er???

jadetmig
09-04-2004, 03:09 PM
Nej IRC er ikke sikkert at chatte på mhv. til IP

skriv /whois nick

så kan du se ip'en på vedkommende... På nogle netværker er det muligt at skjule ipen (qnet f.eks)

LaSG
09-04-2004, 06:58 PM
Med mindre du kører gennem en BNC (bouncer) eller spoofer dit hostname, er du ikke anonym. Derudover er alle de store IRC-servere ukrypterede, så alle steder samtalerne ryger igennem på nettet, kan alle læse alt. Det er ganske upraktisk. Derfor bør du selv sætte en IRC-server op med noget SSL, hvis du vil have noget sikker chat.

ZuCkZ
09-19-2004, 12:09 AM
er der en, der kan fortælle mig skridt for skridt, hvordan man sætter en proxy eller lignende op, så man ikke kan se min IP i IRC???

killabee
09-20-2004, 03:11 PM
Der er en række problemer forbundet med at forbinde til IRC-servere via proxy (typisk SOCKS4 eller -5):

- proxies er ofte sløve/langsomme, fordi de ikke er gearede til den mængde trafik, de udsættes for,
- proxies er ofte ustabile, og ryger nogle gange helt af nettet, af samme årsager som nævnt ovenfor,
- der har været forskellige sikkerhedsproblemer forbundet med visse IRC klienters måde at håndtere SOCKS5 forbindelsen på (buffer overflow vuln. så vidt jeg husker), hvilket kan resultere i at en uautoriseret person, kan få adgang til din computer.

Derfor er det, efter min mening, langt fra federen at benytte proxy til IRC. Jeg gider i hvert fald kun sjældent gøre det selv.
I stedet er det langt bedre, at holde sine privater IRC samtaler på servere med SSL kryptering ml. dig og serveren, sådan at andre ikke kan "lytte med" i forbindelse med packet sniffing osv.. Endvidere er det efterhånden ikke ualmindeligt, at ircd's ('internet relay chat daemons', som er den korrekte betegnelse for 'IRC-servere'), spoofer din hostmask automatisk når du logger på, således at andre netop ikke kan se hvor du tilslutter fra, men at du stadig kan hente/sende fra serveren. En kombination af de to ting er mit bedste bud på, hvordan du sikrer dig bedst muligt på IRC, uden for meget vrøvl.

Afslutningvis kan man spørge sig selv om, hvor vigtigt det egentlig er, at andre ikke kan se hvor man connecter fra. Hvis man har sikkerheden i orden, så er der sjældent noget at bekymre sig om, med mindre man er i farezonen for at blive ddos'ed (dvs. at man gør sig virkelig upopulær).
Med andre ord: Hvis du bruger windows og hører til typen der ikke kan trykke på windows update linket, så er du bekymret med god grund, men hvis du bruger et ordentligt OS og patcher mod diverse vulnerabilities og har styr på sagerne, så slap af. Firewall er i øvrigt heller ikke at kimse ad, især ikke hvis den er konfigureret ordentligt.

God vind, pirater!

ZuCkZ
10-10-2004, 06:22 PM
nu har jeg fået en proxy op at køre. Det kører jo bare derudad!!!

Athas
10-10-2004, 06:52 PM

Og hvilken IP-adresse står den proxy så på? :)

EDIT: retet staevfjel

ZuCkZ
10-10-2004, 06:58 PM

Og hvilken IP-addresse står den proxy så på? :)

det kunne du li' at vide hva?

Athas
10-10-2004, 07:25 PM
Hvis den står hjemme hos dig selv, vil din IP-adresse jo alligevel være tilgængelig. Jeg må dog erkende at jeg ikke forstår hvorfor så mange netbrugere er så rædselsslagne for at folk kender deres IP-adresse. :)

ZuCkZ
10-10-2004, 07:32 PM
Hvis den står hjemme hos dig selv, vil din IP-adresse jo alligevel være tilgængelig. Jeg må dog erkende at jeg ikke forstår hvorfor så mange netbrugere er så rædselsslagne for at folk kender deres IP-adresse. :)

min proxy-server er i sydamerika

The Galloping Goose
10-10-2004, 07:38 PM

Bare nysgerig 8) .Bruger du programmet CAWS ?

ZuCkZ
10-10-2004, 08:57 PM

Bare nysgerig 8) .Bruger du programmet CAWS ?

jeg bruger ikke noget ekstra program til det....kun mIRC

Chron
10-12-2004, 03:53 PM
Det er kun de færreste servere hvor din IP er synlig. IRC er det sikreste sted jeg kender.

Alle servere som er værd at bruge tid på skjuler din IP. Når du bruger /whois på disse servere, vises enten din egen ip, eller kun den sidste del af dit hostname(dvs ofte navnet på din ISP.)

Det med at IRC ikke er sikkert er da nok bare en gang møg at fyre af.
Se min thread under IRC.
De eneste som reelt set kan få fat i din IP er IRCops, normale brugere kan kun gøre det gennem DCC hvilket du kan blokere.
Modargumenter er velkomne, men lad være med at give IRC sådan en gang møg uden at undersøge det ordentligt.

Man kan selvfølgelig altid bruge BNC/Proxy/Shell til at beskytte sin ip. Faren består blot i at du ved at tilgængeliggøre din IP er mere åben overfor DoS angreb hvis du pisser nogen af, eller for at din IP-range bliver scanned af forskellige interesse-grupper.

Desuden for at føre sikre samtaler client<->client kan du bruge DCC chat som opretter en direkte forbindelse mellem dig og brugeren så chatten går uden om serveren. Ellers er alt i IRC Client -> Server -> Client.

Det med packetsniffing vil jeg ærligt indrømme lyder meget usandsynligt. Hvordan skal nogen sniffe packets fra dig hvis de ikke kender din IP? De kan kun få den hvis de 1) er IRCops, 2) serveren har ikke IP-spoof eller 3) du tillader DCC med dem. Hvis du vil have privat chat laver du bare et rum med secret og invite-only så er problemet løst.. Kan ikke forestille mig at nogen ops gider sidde og overvåge din chat i debug mode, det ville være fuldkommen latterligt.

VinZenZo
10-15-2004, 09:55 PM
Det er kun de færreste servere hvor din IP er synlig. IRC er det sikreste sted jeg kender.

Alle servere som er værd at bruge tid på skjuler din IP. Når du bruger /whois på disse servere, vises enten din egen ip, eller kun den sidste del af dit hostname(dvs ofte navnet på din ISP.)

Se min thread under IRC.
De eneste som reelt set kan få fat i din IP er IRCops, normale brugere kan kun gøre det gennem DCC hvilket du kan blokere.
Modargumenter er velkomne, men lad være med at give IRC sådan en gang møg uden at undersøge det ordentligt.

Man kan selvfølgelig altid bruge BNC/Proxy/Shell til at beskytte sin ip. Faren består blot i at du ved at tilgængeliggøre din IP er mere åben overfor DoS angreb hvis du pisser nogen af, eller for at din IP-range bliver scanned af forskellige interesse-grupper.

Desuden for at føre sikre samtaler client<->client kan du bruge DCC chat som opretter en direkte forbindelse mellem dig og brugeren så chatten går uden om serveren. Ellers er alt i IRC Client -> Server -> Client.

Det med packetsniffing vil jeg ærligt indrømme lyder meget usandsynligt. Hvordan skal nogen sniffe packets fra dig hvis de ikke kender din IP? De kan kun få den hvis de 1) er IRCops, 2) serveren har ikke IP-spoof eller 3) du tillader DCC med dem. Hvis du vil have privat chat laver du bare et rum med secret og invite-only så er problemet løst.. Kan ikke forestille mig at nogen ops gider sidde og overvåge din chat i debug mode, det ville være fuldkommen latterligt.

Du kan få en andens bruger IP ved at whoise ham :)

Du kan sågar også bare bruge /dns <nick> :)

ZuCkZ
10-16-2004, 09:36 PM

Se min thread under IRC.

Du kan få en andens bruger IP ved at whoise ham :)

Du kan sågar også bare bruge /dns <nick> :)

fuldstændig enig med dig. Du er måske lidt ny med IRC Chronazin?

Chron
10-17-2004, 06:19 PM
Jeg oprettede min første IRC channel i '93.
Som jeg sagde, alle servere som er værd at bruge tid på, spoofer din IP overfor andre.
Hvis du vil have eksempler, så gå ind på enhver server du kan finde på ircspy.com..

Når du siger jeg er ny i IRC Zuckz, så lyder du lettere tåbelig, hvis der er noget som er tydeligt så er det at du er den nye.
Jeg behøver ikke spørge omkring IRC, jeg ved hvad nødvendigt er, har du et problem så kan jeg løse det, men ikke om jeg gider hvis det er en tåbe som fyrer 'one liners' af..
Jeg mister ikke noget på ikke at hjælpe dig, lad os få det på plads. Hvis I vil have et mere specifikt eksempel kan I komme på irc.stratics.com og joine #why.you.whoising.me, og prøve om I kan få min IP. Det er standard udstyr i alle nyere IRCd's at man inkluderer en IP-spoof da brugere ryster i bukserne af frygt for "hacker angreb" i disse dage.

Jeg har selv skrevet op til flere IRCd's, jeg har en rimelig idé om hvad det er jeg siger, hvis I har mere specifikke modargumenter så har jeg et åbent sind overfor konstruktiv kritik.

Det skal derudover nævnes at idet jeg er -meget- rutineret i at scripte i mIRC så har jeg undersøgt sagerne, jeg skriver scripts som tillader remote control (IP baseret) og meget meget andet, som man blandt andet ser på warez channels. Det kan jeg godt nok ikke komme nærmere ind på, men det jeg laver er til privat brug, hvem har ikke haft brug for at hente nogle filer hjemmefra eller har noget som de skal have ind på deres computer derhjemme.. Det har jeg lavet noget scripting omkring, blandt tonsvis af andet. Anyway, pointen er, Hvis du ved hvad du laver på IRC, så er du sikker, alle jer som ikke har en flyvende fis af en ide om hvad I laver, I bliver taget hårdt bagfra.

oele
10-21-2004, 12:16 AM
Hvis du vil bruge IRC til at downloade med, så kan du gøre det sikkert ved at logge på en proxy server. Husk dog de gratis server er normalt ikke på 24/7/365
men det er dem hvor man betaler en lille beløb, og får adgang til hundervis af serveren!

Christian
10-21-2004, 02:09 PM
Hvis du vil bruge IRC til at downloade med, så kan du gøre det sikkert ved at logge på en proxy server. Husk dog de gratis server er normalt ikke på 24/7/365
men det er dem hvor man betaler en lille beløb, og får adgang til hundervis af serveren!
Husk at det skal være anonyme proxy servere man skal bruge, for at være 100% sikker.

Pest
10-21-2004, 11:29 PM
min ip er 62.61.155.13 LØB OP I BJERGENE :shock: :shock: :shock: