PDA

Se fuld version : Om diverse fildelingsmuligheder og risiko.

Nostradamus
09-02-2004, 11:47 PM
Hej, jeg vil her skrive lidt om de forskellige fordele og bagdele ved de forskellige måder hvorved man kan dele/leeche,

Følgene skal ses som en individuel mening, men hold i en solid baggrund inden for fildeling.

"P2P"(Peer 2 Peer)
For dem der ikke ved så meget om udtrykket, kan jeg sige at det betyder at man sætter sine filer til fri download over et network så som morpheus, edonkey osv.
Grunden til at jeg sætter P2P i situatons tegn er at alle fildelingsprogrammer som så er peer to peer(bruger til bruger), men bare på nogle lidt mere abstrakte planer.
Risikoen ved P2P programmer så som Kazaa, WinMX, Overnet, eDonkey osv, er klart den størte du kan udsætte dig selv for.
Grunden er at APG og RIAA osv. mulighed for at sætte bots ud på hele netværket og bare lede efter bestemte filer og derefter bare kigge på dine filer, og overvåge din forbindelse ved at kontakte din ISP.

Du kan dog sikre dig bedre ved at bruge et program som DC(Direct Connect) som fungere på en lidt anderledes måde.
Hvis du logger på DC kan du vælge en af de mange offentlige pubs(servere der fungere som underservere på en overordnet server), eller finde en privat. Som du nok kan gætte dig til er en privat pub meget sikker, men hvis APG endelig skulle få adgang til den, er der ikke noget der stopper dme i at overvåge dig.

FTP (File Transfer Protocol)
En ftp er en server du elv kan sætte op med et ftp program.
En ftp fungere på en måde ligsom HTTP, som er den protocol der bruges til at se hjemmesider som piratgruppen.org.
Forskellen er bare at du kun ser selve filerne. F.eks ser du ikke et billede som en masse pixels, men bare som filnavn.jpg.
Det smart ved FTP er at du i princippet er helt sikret mod overvågning, da agp ikke har lov til at overvåge din computer men kun dn forbindelse(altså hvad du overfører), og ved at overvåge din ftp overvåger de din computer.
De skal dog for at bare overvåge din forbindelse, først have fat i din ip, og hvis du kun deler din ip på lukkede forums og private irc kanaler er du yderst sikret.
Der er dog også størrer farer ved at bruge ftp, hvis du f.ek.s henter fra en pub(server der er stillet til fri brug for alle), da RIAA osv. kan være bag disse.

IRC(Internet Relay Chat)
IRC startede op med bare at være til at chatte på, men der er kommet en yderst rar feature der hedder DCC, som gør det muligt at sende og hente filer fra andre brugere via IRC.
Der er mange måde hvorpå man kan hente filer fra IRC med, og det ville egentlig tage for lang tid at gennemgå alle funktionerne her(vil jeg nok gøre i en guide).
Grundprincippet er dog at du sender en forspørgsel efter f.eks. en liste over de filer en anden bruger har. Derefter skriver du en trigger(ord som sætter overførslen igang) og får tilsendt filen af brugeren.
Da IRC foregår på store netværker rundt om i verden, som tit er sponsoreret af internetudbydere, så er det en dårlig idé at bruge en server fra danmark, da de tit er overvåget af TDC.
Men risikoen ved IRC er dog minimal, og hvis man vil være helt sikker, kan man oprette en privat kanal og dele med sine venner.

Newsgroups(NGP)
Klart min favorit, da det er den ultimativt mest sikre form for fil"deling".
NPG's forgår på den smarte måde at du betaler for at få adgang til en super hurtig server og så kan hente frit af alle de filer der bliver uploadet til serveren. Det gør at der ikke er nogen interaktion mellem brugerne, og de er helt sikrede da der ikke kan være nogle bot eller noget.
Skriver nok også en guide om disse.

Bit Torrent
Fungere ved at en masse brugere seeder og leecher på samme tid. altså du deler så meget som du nu har downloadet til andre mennesker. Derved er der slet ingen overserver, men hvis AGP eller andre har lavet trackeren, som holder styr på det hele, kan de spore alle overførelser.
Specielt WB har gjort det en del, så det er ret usikkert at hente film med BT

Har sikkert glemt en masse, men er sku træt!
håber det kan hjælpe nogen! :D

PS: Sikkert en million stavefejl, men skrevet den lidt hurtigt...sry hvis det skaber forståelses problemer! :D

AndersAnd
09-03-2004, 10:23 AM
God forklaring med hensyn til fordele og ulemper skal lige tjekke newsgroupes har aldrig rigtigt rodet med det før.
mange tak herfra.

ZuCkZ
09-03-2004, 02:08 PM
det var pænt af dig at skrive. Det perspektiverer tingene lidt...

PackedManiac
09-03-2004, 03:09 PM
Udemærket indlæg :-)

Den eneste problem med newsgroups er virus og det faktum at man skal betale (typisk et beløb hver måned), hvis man vil ind på de gode server med en høj retention rate (altså hvor længe newsposts bliver på serveren).

Og hvis man bruger BitTorrent kan private trackere stort set kun anbefales.

The Galloping Goose
09-08-2004, 08:03 PM
Hvis i bruger WinMx vil jeg anbefale jer at bruge MxMoni sammen med.
Sæt den til eks. 50 filer og 1 aktiv upload slot

migmigmig
09-09-2004, 08:37 PM
Risikoen ved P2P programmer så som ...... Overnet, eDonkey ..., er klart den størte du kan udsætte dig selv for.
.....
Du kan dog sikre dig bedre ved at bruge et program som DC(Direct Connect) ....

...... det er ret usikkert at hente film med BT

Da du skrev det, må du s.. da have været virkelig alvorlig træt!!

I en tid, hvor DC-brugere verdenen over bliver slæbt i retten i hobetal (selv fogedbesøg i fredelige Danmark, se http://www.piratgruppen.org/article.php3?id_article=87), mens over 10-gange større netværk, som eDonkey, går næsten fri, så er dine udsagn temmelige himmelråbende.

I bedste fald kan de vel betragtes som teoretiske. Eller provokatoriske.

I sidste tilfælde synes jeg de er helt cool 8) 8)

ZuCkZ
09-09-2004, 08:48 PM
Risikoen ved P2P programmer så som ...... Overnet, eDonkey ..., er klart den størte du kan udsætte dig selv for.
.....
Du kan dog sikre dig bedre ved at bruge et program som DC(Direct Connect) ....

...... det er ret usikkert at hente film med BT

Da du skrev det, må du s.. da have været virkelig alvorlig træt!!

I en tid, hvor DC-brugere verdenen over bliver slæbt i retten i hobetal (selv fogedbesøg i fredelige Danmark, se http://www.piratgruppen.org/article.php3?id_article=87), mens over 10-gange større netværk, som eDonkey, går næsten fri, så er dine udsagn temmelige himmelråbende.

I bedste fald kan de vel betragtes som teoretiske. Eller provokatoriske.

I sidste tilfælde synes jeg de er helt cool 8) 8)

ja, han skrev jo også, at han var træt..... jeg har også hørt om en masse DC'ere, der blevet nuppet.

scarey
09-12-2004, 02:00 AM
Hey hva hvordan bruger man NGP og hvor kan man finde siden til det..:P er der ikke nogen der ahr en Guide :D.. jeg har ikke hørt om det før. ;)

Suxor
09-12-2004, 04:03 PM
Når man bruger dc++ er det jo 99% op til en selv hvor sikkert det er. Snakker om hvilke hubs man bruger osv.

sram
09-12-2004, 05:02 PM
er der ikke nogen der kan forklare det der med Newsgroups, gerne hvordan man kommer i kontakt med sådan en server.

er der nogen der ved hvad man får i bøde pr film(ulovlige)

VinZenZo
09-12-2004, 08:15 PM
minimal risiko ved IRC, er der overhovedet en risiko? :o

ZuCkZ
09-12-2004, 08:26 PM

ja for alle kan se alles IP....

Snoozer
09-13-2004, 12:55 AM

ja for alle kan se alles IP....
På nogle netværk er det muligt at skjule sin IP, hvis man er registreret.
For Undernet har jeg f.eks. disse linjer som login-script:
/msg x@channels.undernet.org login <username> <pass>
/mode $me +x

For usenet gælder det at alle kan se ens IP, når man sender indlæg. Man er altså nød til at benytte en proxy, hvis man poster noget man ikke ønsker nogen skal kunne forbinde med en.

Usenet egner sig egentligt ikke til at dele store filer, pga. et meget stort overhead der ligger på over 33% af filens størelse (yEnc blev dog introduceret for at reducere overheadet i 2002, men yEnc er ikke en standard og ikke alle news-klienter understøtter formatet). Endvidere er der ikke noget parity check (derfor benyttes eksterne programmer som kan reparere fejl i filerne).

Jeg vil også lige rydde en misforståelse af vejen, APG kan ikke overvåge ens forbindelse, end ikke TDC har indkøbt udstyret til at gøre dette (det koster mange millioner og de har intet selv at bruge det til), hvis man med overvåge mener sniffe alle data der sendes og modtages. Det var i øvrigt også først ved terrorpakkens vedtagelse at politiet fik lovbeføjelserne til en sådan overvågning, da terrorpakken sidestiller det med telefonaflytning. Der er ingen paragraffer i RPL der giver tilladelse til at et privat foretagne udfører noget sådant og politiet har også brug for en dommerkendelse først.

Det eneste APG kan gøre at logge det man gør offentligt tilgængeligt via div. fileshare programmer, og det er det eneste de har Datatilsynets tilladelse til at gøre på egen hånd.

Hvis man via en privat chat giver et pw/login til en, må APG ikke benytte dette, da det lige er gjort strafbart og kan give flere års fængsel (loven er indført for at hindre at folk spreder koder til betalingsdatabaser, men den hjælper også fildelingsnetværk som beskytter sig på samme vis, eks. en privat ftp eller DC-server).

Infant Prodigy
09-13-2004, 10:37 PM
Hey!

Ihar totalt styr på emnet, så hvad venter i på? Kom igang med at skrive en guide om newsgroups & fildeling, eller om de gode p2p-klienter i i bruger. Smid en mail til piraterne[at]piratgruppen.org hvis i går igang med noget..

IP / Stolt pirat

VinZenZo
09-14-2004, 06:20 PM
@ZuCkZ

Man kan jo se at man er online på netværket, men ikke at man får noget sendt...

Det ville jo kræve at APG lagde ophavsrettigedefiler op på et netværk og fik beviser på at man hentede dem før de skulle kunne bevise noget...

ZuCkZ
09-14-2004, 06:45 PM
@ZuCkZ

Det ville jo kræve at APG lagde ophavsrettigedefiler op på et netværk og fik beviser på at man hentede dem før de skulle kunne bevise noget...

det er jeg da også meget sikker på at de gør....

VinZenZo
09-14-2004, 06:48 PM
@ZuCkZ

tror jeg næppe, det er jo ulovligt. Desuden skulle de være meget heldige hvis det var en dansker der hentede lige netop deres filer på de store netværk hvor de fleste henter.

Snoozer
09-14-2004, 07:00 PM
@ZuCkZ

tror jeg næppe, det er jo ulovligt. Desuden skulle de være meget heldige hvis det var en dansker der hentede lige netop deres filer på de store netværk hvor de fleste henter.
Derudover er der lige det morsomme ved en sådan "fælde" at hvis APG har fået lov at deres arbejdsgivere til at lægge filerne til download, vil den der downloader filerne ikke gøre noget ulovligt og kan derfor ikke sagsøges af APG for noget sådant :lol:

ZuCkZ
09-14-2004, 07:31 PM
@ZuCkZ

Derudover er der lige det morsomme ved en sådan "fælde" at hvis APG har fået lov at deres arbejdsgivere til at lægge filerne til download, vil den der downloader filerne ikke gøre noget ulovligt og kan derfor ikke sagsøges af APG for noget sådant :lol:

ja, det er jo helt lol....

VinZenZo
09-14-2004, 07:47 PM
@ZuCkZ

Men du er stadig sikker på at de gør det?

ZuCkZ
09-14-2004, 08:08 PM
@ZuCkZ

Men du er stadig sikker på at de gør det?

jeg tror, de ser på det som om, når politiet kører over for rødt, eller når de infiltrerer en agent ind et rocker-miljø eller lignende.... nogle gange må man bryde loven for at holde den eller sådan noget.

VinZenZo
09-14-2004, 09:00 PM
jeg tror, de ser på det som om, når politiet kører over for rødt, eller når de infiltrerer en agent ind et rocker-miljø eller lignende.... nogle gange må man bryde loven for at holde den eller sådan noget.

Nej da, hvorfor bryde loven og sætte en server op hvor chancen for at lige netop en dansker henter fran den er så minimal som noget kan være?

Snoozer
09-14-2004, 09:04 PM
Nu er der den lille forskel at man ikke bryder straffeloven men ophavsretsloven ved at downloade noget ophavsretsbeskyttet uden ophavsretsindehaverens accept. Ved at opfordre andre til at gøre noget ulovligt bryder man straffeloven og en advokat kan miste sin bestaltning ved at gøre noget sådant.

Civilretslige forhold som ophavsretsbrud kommer ikke til at stå på ens straffeattest og man kan ikke i dømmes fængsel, men det kan man ved straffelovsovertrædelser!

migmigmig
09-16-2004, 08:00 PM

Typisk er det vel nødvendig at købe sig adgang til en newsgroup-server, som duer til noget. Sådan en udbyder kan sikkert købes...f.eks. af APG.