PDA

Se fuld version : Analog kopiering, en mulig løsning på fildeling.

ahave
09-01-2004, 05:41 PM
I dette indlæg går jeg ud fra, at grunden til, at man kan blive dømt på en piratkopi af en film er, at man ikke må have en digital kopi af et værk man ikke har tilladelse til.

Analog kopiering betyder i henhold til: http://www.infokiosk.dk/sw10506.asp
at slutmediet skal være analogt.

Ifølge infokiosk.dk, kulturministeriets hjemmeside om ophavsret er analog kopiering altid tilladt:

Er analog kopiering altid tilladt?

Svar:
Analog kopiering er tilladt til privat brug, hvilket betyder, at du må kopiere til dig selv, din familie og din omgangskreds. Analog kopiering kan ske på grundlag af egne eller lånte eksemplarer, ligesom det kan ske på grundlag af en original eller en kopi afgørende er, at det, man kopierer fra, er lovligt.

Her er det interessante det "lånte eksemplar" og "kopi". Hvis vi forestiller os at jeg downloader en kopi af en original dvd, hvem kan så sige at jeg ikke har lånt den?? Lånt den er et vidt begreb, man kan jo også have venner i cyberspace. Det er ulovligt at opbevare denne "lånte" dvd på et digitalt medie ifølge infokiosk. Men hvis man overspillede den til et analogt medie og sletter den som digitalt, hvad så?? Så er det en analog kopi af et originalt værk, som jeg har lånt af en cyberven.

Er der nogen definition på at låne?? Hvad skulle der være galt med at låne en kopi, ved at overføre den over et netværk som Internettet jo er?? Jeg kan ikke se forskellen på at sætte en original DVD, jeg har lånt af en ven i computeren og overspille den til vhs eller overspille den kopi jeg har hentet gennem en vens computer over et netværk og så overspille denne til analog.

De fleste dvd er krypterede og det er ulovligt at omgå et kopispærret medie, medmindre det er for at kunne se den. Hvis man bruger Linux er det derfor fuldt lovligt at omgå dvd'ens kopispærring.

Loven om analoge medier er et levn af en gammel lov, som gav visse forbrugerrettigheder for år tilbage. Nu er vi så mange der hellere vil håndtere medierne digitalt, fordi det har vi mulighed for. De tager ikke plads op som gamle analoge medier og vi kan bruge dem som del af vores nye verdens multimedie computere. Men fordi digitale medier er nemmere at "låne" ud, har man altså valgt at fratage os denne ret for opbevaring af underholdning. Det er da dobbeltmoralsk at man gerne må have en analog kopi, men ikke en digital. Man forbyder jo ikke biler der kan misbruges til at køre hurtigere en 130km/t, som er den maksimale tilladte hastighed i DK.

Jeg mener her at have lagt op til en diskution af dette emne. Det kunne være interessant, hvis der kom en jurist forbi.