Se fuld version : Brev fra Warnerbros. - Erfaringer?
Fasterlars
09-01-2004, 03:18 PM
Jeg har, som sikkert også en del af jer, for noget tid siden modtaget brev gennem min isp (CC), fra et vistnok advokat firma som arbejder for WarnerBros. De ligger og sniffer på emule og DC++ netværkene, og når de finder en bruger der ligger inde med en af deres film får de via ip adressen fat i personens e-mail fra udbyderen. I den e-mail står der meget fint juridisk beskrevet at man har overtrådt deres rettigheder osv. Desuden står der filnavnet, filstørrelsen, tidspunkt for logningen, ens brugernavn osv.
De opfordrer derefter meget kraftigt til at man besvarer e-mailen og kommer med en forklaring for ens handlinger, og hvis ikke man besvarer mailen får man så et par uger efter endnu en mail hvori der står at hvis ikke man besvarer vil de tage sagen igennem retten.
Jeg fik min første mail i slutningen af sidste år, jeg trak nu lidt på smilebåndet, for hvorfor skulle de på noget tidspunkt kunne føre en retssag ovre fra USA? Pga. en enkelt film? Det ville da være absurd og meget omkostningsrigt hvis de skulle føre en retssag på tværs af landegrænser pga. en ulovligt kopieret film. Jeg tænkte det blot var noget de gjorde for at skræmme folk, og jeg tror nu også det virker ganske fint, for brevet er som sagt formuleret så juridisk at det gør brevet meget uforståeligt for "almindelige" mennesker.
Nå men jeg valgte så at undersøge forskellige muligheder for at beskytte mig fra disse ubehagelige breve vha. programmer som Peer guardian / protowall, og forsøgte mig også med andre fildelingstjenester. Der skete så bare det at jeg fremlejede min lejlighed i et halvt år sammen med min adsl forbindelse. De brugte DC++ meget flittigt - men ubeskyttet. Jeg modtog så igennem det halve år 2 mails, og den sidste, altså min 3. mail fra Warnerbros. var ikke specielt morsom. Der stod at "tog de mig" i at hente noget af deres materiale igen ville de skride til handling. Nu har jeg så fået min lejlighed tilbage, og dermed beskyttelse fra disse krænkende selskaber, så jeg håber og regner ikke med at jeg får brev igen. Eller måske en handling?
Jeg poster dette indlæg da jeg gerne ville høre jeres erfaringer med Warnerbros. Eller måske om der er nogle af jer der kan gøre mig lidt klogere på området, omkring mine rettigheder i netop denne situation eller noget andet nyttig viden.
En stor tak skal lyde til personerne bag dette kontroversielle site, rart at nogle tager kampen op - med brugernes støtte selvfølgelig 8)
ahave
09-01-2004, 06:36 PM
Jeg håber da sandelig ikke at du kan blive gjort ansvarlig for andres brug af din internet forbindelse. Det ville da være farligt for retssikkerheden. Her er et "tænkt" eksempel som jeg mener burde være meget oppe i tiden.
Jeg bor i København og har haft trådløst netværk nu i lang tid. I den tid er jeg flyttet flere gange og hver sted jeg har boet, har der været naboer med trådløse access points der ikke har været sikret.
Dvs jeg kunne, og kan, logge på mine naboers bredbåndsforbindelser. Er de så ansvarlige for hvad jeg kan finde på at bruge dem til?? Så vidt jeg kan se, vil det være fuldstændigt umuligt for den udøvende magt at finde ud af hvor jeg befinder mig. Nuvel de har en mac adresse at gå ud fra, men jeg kunne ikke forestille mig at det ville være særligt nemt at finde ud af hvem der ejer det pågældende netkort med tilhørende macadresse, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.
Så jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at du kan være ansvarlig for hvad din forbindelse er blevet brugt til under dit fravær. Man kan jo heller ikke stille ISP til ansvar for hvad du bruger din forbindelse til!
Metropolis_X
09-01-2004, 06:41 PM
Som det er nævnt andetsteds på dette forum - så er det ejeren af forbindelsen der er ansvarlig for hvad der foregår på den.
Man kan jo heller ikke stille ISP til ansvar for hvad du bruger din forbindelse til!
Det tror jeg nu godt man kan. Et eksempel kunne være anklagen mod TDC's news-servere, der blev brugt til fildeling.
Metatron
09-01-2004, 08:37 PM
En del info og råd kan læses på EFF's hjemmeside, eff.org.
Et trick jeg har hørt om drejer sig netop om at skrive tilbage til det Amerikanske selskab at man ikke ved hvad de taler om, at man er på wireless og at der må foreligge en teknisk misforståelse, men at de jo kan slæbe internet udbyderen i retten hvis de vil have en afgørelse på sikkerheden omkring bruger autencitet på wireless networking. Så skulle den være strandet :lol:
Men..din oprindelige tanke at det ikke ville være deres dollars værd holder nu nok til en del flere vrede breve. Det er et noget større problem hvis din isp's bestyrelse efter en glad middag hjemme hos Fogh beslutter sig for at ligge på ryggen for amerikansk industris krav og opsige kunder på basis af screenshots.
Fasterlars
09-01-2004, 10:29 PM
Tak for jeres besvarelser.
Da jeg besvarede deres breve skrev jeg til dem, i alle tilfældende faktisk, at det var nogle brugere på mit netværk som havde downloadet de pågældende ting, og at jeg straks ville tage kontakt til dem og bede dem om at stoppe det. Men til trods for det fik jeg jo stadig det 3. brev hvori der stod at hvis de "fangede" mig igen ville de skride til handling...
Jeg har skam også fortalt de lejere der boede i min lejlighed på det tidspunkt når jeg fik en mail, og sagde at hvad de end downloadede var deres eget ansvar. Dog har jeg intet på skrift :?
Jeg tror nu heller ikke at jeg nogensinde ville komme ud for noget med dem, jeg kunne bare godt tænke mig at høre om andres erfaringer med netop denne warnerbros. situation.
Men tak for jeres svar :)
IWillRipYou
11-01-2004, 10:07 AM
Hold kæft hvor en gang spader du har fremlejet dit sted til... Bruger din netforbindelse uden beskyttelse...
Smæk dem en...
j0ppeman
11-01-2004, 11:57 AM
Du kan være fuldstændig ligeglad med de breve fra warnerbros. Jeg har en ven som sidder på 10mbit i kbh. Fra cybercity. Han fik også et lignende brev. ang shrek 2.
han ringede til CC support og spurgte hvordan han skulle forholde sig til det.
CC supporteren fortalte ham at det skulle han slet ikke bekymre sig om, de videresendte bare brevene og de ku godt fortælle ham at der aldrig bliver gjort noget ved det.
Og som du selv siger. Virker det realistisk at warnerbros skulle tage til danmark og ligge sag an mod dig pga. et par film? det største erstatsningskrav de ku få ud af det er vel et par tusinde kroner.. :)
Så dont worry. Ignorer de breve :)
Fasterlars
11-01-2004, 05:40 PM
Hej J0ppeman
Tak for dit svar.
Ja du har jo nok ret. Jeg vil nu heller ikke kalde mig selv bekymret, men det skader jo ikke lige at forhøre sig. Nu bruger jeg også protowall, og det burde jo skærme mig godt overfor de kryb.
Haha, tænk at supporteren sidder og siger sådan noget. Men han er jo nok ligesom alle os andre...
Arrow
11-01-2004, 05:57 PM
For også lige at slå det fast er det meget usansynligt at WB har din e-mail addresse. CyberCitty har højest sansynligt bare videresendt mailen da de har addressen, men WB har ikke fået den.
Har du dog taget kontakt til dem via. mail har de dig jo selvfølgelig ;)
Men som sagt: Erstatningskravet kan højest ligge på et par tusinde kroner, hvis de beslutter sig for det, hvilket de med sikkerhed ikke gør. Tror de fortsætter deres '100000$-per-film' politik i USA i stedet for at spilde tiden på dig.
Hvis mailsne er af samme ordlyd, er det højest sansynligt en bot der skriver dem til dig. Skræmmeri og intet andet. Men er dog ikke 100%.
Du skal være velkommen til at poste mailsne her ;)
Mvh. Arrow
komas
11-01-2004, 08:17 PM
en af mine venner modtog en lignende mail fra en organisation, der kalder sig Motion Picture Association, brevet kan ses på: http://www.zygomorf.com/mpaa.html
larry the lion
12-01-2004, 11:37 PM
hej....
jeg fik en mail fra 20TH centery fox for at have downloadet AVP
og en advarsel far stofanet.dk om at jeg ikke må have bittorrent liggende mere...
hver gang jeg uploader bliver min linje scannet af stofanet... så er tvunget til at ligge stille i et stykke tid. :cry:
Jowls
12-02-2004, 12:37 AM
hej....
...hver gang jeg uploader bliver min linje scannet af stofanet... så er tvunget til at ligge stille i et stykke tid. :cry:
Du skifter da bare til en anden port - hvilket du alligevel altid bør gøre eftersom standard-porten er forbudt at bruge hos mange af de bedste trackere. Stofa-gutterne kan da umuligt scanne alle 65535 porte....
larry the lion
12-02-2004, 08:42 AM
ok tak for det. :D
man hvad med min mac adresse den har de jo.
da jeg har always on på mit stofanet.
Julefanden
12-02-2004, 11:26 PM
...og en advarsel far stofanet.dk om at jeg ikke må have bittorrent liggende mere...:cry:
De kan da umuligt forbyde dig at bruge BT...jeg sidder i øjeblikket og en henter en lovlig linux distro og har hentet andre før. De skal da ikke bestemme hvilke programmer du har, så længe de ikke i sig selv er ulovlige. Ellers ville jeg da skifte udbyder rimeligt hurtigt...
Mvh
Jf
komas
12-02-2004, 11:32 PM
...og en advarsel far stofanet.dk om at jeg ikke må have bittorrent liggende mere...:cry:
De kan da umuligt forbyde dig at bruge BT...jeg sidder i øjeblikket og en henter en lovlig linux distro og har hentet andre før. De skal da ikke bestemme hvilke programmer du har, så længe de ikke i sig selv er ulovlige. Ellers ville jeg da skifte udbyder rimeligt hurtigt...
Mvh
Jf
det er da lidt at skyde sig selv i foden, hvis de melder en for at down/uploade noget copyrightet, så vil de nok lige pludselig kunne mærke antallet af kunder blive reduceret kraftigt.
larry the lion
12-03-2004, 09:19 AM
har lige installeret en lovlig version af xp :D
og har downloadet en del i går.
selfølgelig en syn port scan fra stofanet.dk
satte min firewall til at ping adressen i 15 min for det er da sk*** ireterrende at de tjekker mig.
så ringer snart og høre hvad de har gang i.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.