PDA

Se fuld version : Afspilning af EMI's "cd'ere"

tek
09-01-2004, 10:34 AM
Jeg købte i går en original 'cd' fra EMI til 160 kr! Jeg må sige, at jeg var svagt skuffet, da jeg ikke kunne afspille den i min bilradio på vej hjem. Da jeg kom hjem og ville spille den i mit lydanlæg (dvd-afspiller/surround forstærker) virkede den minsanten heller ikke. Og på computeren virkede det sandelig heller ikke. Det kræver, at der bliver installeret noget specielt software, som kun virker på Windows og MAC. Den eneste afspiller jeg har fået den til at virke på er en gammel ghettoblaster jeg har stående i køkkenet, og en cd-walkman i musikforretningen.

Ovenstående problemer er grundet en 'kopibeskyttelse'. Jeg har sat det i gåseøjne, for da jeg prøvede at rippe cd'en med Nero virkede det upåklageligt, så ved at brænde en kopi kan jeg endelige høre min dyrt indkøbte 'cd'; men hvorfor skal jeg betale ekstra tid + cd medie for at kunne høre noget jeg har købt rettighederne til? Der er vist oven i købet KODA afgifter på cd-mediet !!

Så 1-0 til EMI for at lave en afspilningssikring istedet for en kopisikring, og 1-1 fordi Nero er et hit.

Er der nogle, der ved om det er lovligt at lave en digital kopi til eget brug i DK (fx til bilen)? Det troede jeg, at det var ligesom jeg troede det var lovligt at kopiere musikken over på min miniDisc eller på en mp3 afspiller; men det er vel det, som 'kopisikringen' skal forhindre?

Nå, jeg tror jeg vil gå ned i forretningen og få pengene tilbage, og fremover bare hente min musik på internettet til at starte med.

Så 1-2 til EMI...

//michael

Klawz
09-01-2004, 11:08 AM
Hej Michael

Jeg synes, at det er en god historie du fortæller - hvad med at sende den som læserbrev til en eller anden avis?

Du må gerne tage en kopi til brug i din bil eller dit sommerhus (personligt brug), så det skulle ikke give nogle problemer.

I stedet for at få pengene tilbage for CD'en, kunne du jo også overveje at forære den (altså originalen) til en ven eller en bekendt - det er nemlig ikke forbudt.

sikos
09-01-2004, 01:18 PM
Det er ikke lovligt at omgå en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi.
Man må dog godt omgå kopispærringen såfremt det er nødvendigt for at afspille produktet.
EMI havde for lang tid siden et forum hvor der var massevis af klager over kopibeskyttelsen. Det blev dog lukket fordi en vis unavngiven person konstant postede indlæg med opskriften på at omgå kopispærringen.

Cenion
09-02-2004, 12:21 AM
EMI's kopibeskyttelse kan langt mere end blot at nægte at afspille cd'en. Den kan også få en Windows Me computer til at gå ned. Hver gang. :-)