Se fuld version : Hvem vil skrive en guide ?
imported_admin
09-01-2004, 10:19 AM
Der har været lidt kritik af at vores guidesektion manglede en guide i emule, edonky, overnet og brugen af ED2K.
Er der ikke en emule-fan, der kan skrive en og sende den til os på piraterne(at)piratgruppen.org.
Husk lige at skrive i Forummet at du gør det, så der ikke er andre der gør det samme.
I bliver slevfølgelig krediteret for jeres guides!!
Camilo
Piratgruppen
Metatron
09-01-2004, 02:35 PM
Er det noget i den stil her? Rettelser og forslag velkomne!
Denne guide er updated! (håber Mindprobe er med på et lille joint venture, pun intended :wink: )
Edonkey2000, Overnet og Emule.
Edonkey2000 og Emule kører på samme netværk, Edonkey netværket, herefter kaldet EN. Herudover findes der såkaldte "mods", altså modificerede versioner af de originale klienter. Disse er meget populære da de oftest indeholder extra features, eller har streamlinet koden one way or the other for at opnå bedre bandwith styring, mindre cpu usage osv.
Der findes uhyre mængder af filer af alle slags på EN, og især er EN berømt for de mange film i høj kvalitet.
Når du åbner en klient til EN skal du connectes til en server. En liste over nogle servere kommer med programmet, og denne liste kan så supleres af klienten selv hvergang den connecter til en server. Dine forespørgsler om filer distribueres derefter af den enkelte server til alle servere. Hvor man hurtigst vil finde sources blandt brugere tilsluttet samme server som en selv, vil forespørgslen dog nå rundt til alle brugere på alle servere, og det er derfor i teorien ligegyldigt hvilken server man er forbundet til, sålænge man vælger at søge på en "global search" frem for en "server search". EN klienter har multisource downloading, auto-resume og mange andre features der gør EN til en af de nemmeste og mest stabile fildelingsmetoder.
En populær feature ved alle EN klienter er det såkaldte ED2K system. ED2K er et indexeringssystem, hvorved verificerede filer kan kendes på deres ED2K "nummer". Der findes således hele biblioteker af ED2K links på internettet hvor man kan browse diverse kategorier, og når man finder en fil man gerne vil have, clicker man på ED2K linket på den pågældende internetside og den verificerede fil vil automatisk lokaliseres og tilføjes til din "download queue" i din klient. VOILA!
Klienter på EN er underlagt et krediteringssytem som tvinger alle til at dele medens de downloader. Da EN understøtter multisourcing, kan man altså dele ud af de parts man har modtaget før man har hele filen. Hvergang man uploader en part til en anden, krediteres man hos den anden klient, og rykker derigennem hurtigere op i dennes "upload queue". Man undgår altså leeches og bliver belønnet jo mere og hurtigere du uploader.
Overnet er et decentraliseret netværk, dvs. at Overnet ikke gør brug af servere, men derimod opretter direkte forbindelse til de enkelte brugere.
Overnet og eDonkey er tillige blevet fusioneret, til en såkaldt hybrid, hvor man kan vælge eD2k netværket fra (default) eller til, så man så og sige får det bedste af begge verdener. Dette er en sandhed med modifikationer, da Overnet fungerer fint sammen med eDonkey2000 uanset om man har valgt eD2k netværket til eller fra, dog ikke så godt sammen med eMule klienter.
Konklusion:
Klienter til EN er nemme at bruge og er normalt gratis (der findes en officiel Edonkey klient "deluxe" (what a joke :lol: ) som koster 20 $). Netværket har et massivt indhold af filer, og er især berømt for de mange film. Med til netværket hører store forums og irc kanaler hvor man kan finde både viden, hjælp og venner over hele verden. EN tvinger alle til at dele, og prises i p2p verdenen for dette. Til EN hører indexeringssystemet ED2K som er guds gave til p2p.
En anbefalelsesværdig og meget populær og brugervenlig "mod" til emule ved navn Emule Plus kan findes på:
EmulePlus.tk (http://www.emuleplus.tk).
Denne er mod er som de fleste andre gratis og fri for spyware, banners og alt det andet vi ikke vil have.
Edonkey2000 er nu lagt sammen med Overnet og kan hentes her (http://www.edonkey2000.com/downloads.php). Release notes siger at klienten nu også kan downloade fra BitTorrent.
Et meget stort forum med alt hvad du behøver af hjælp, tips og community kan findes på:
www.emule-project.net (http://www.emule-project.net)
Et af de bedre danske emule sider findes på:
www.emuleguides.dk[/u]
ED2K biblioteker med film, musik og software kan bl.a. findes her:
[url=http://www.Shareconnector.com]www.Shareconnector.com (http://www.emuleguides.dk)
www.shareprovider.com (http://www.shareprovider.com)
www.earthreactor.com (http://www.earthreactor.com)
(den gamle sharereactor ED2K database backuppet og kuppet af Es5 folkene da SR gik ned og Simon Moon fik kludder i egoet).
Guide af Metatron og Mindprobe.
ZuCkZ
09-01-2004, 02:44 PM
www.emuleguides.dk er den bedste danske eMule-side. Den har eget forum, guides og det hele.
Metatron
09-01-2004, 02:56 PM
Jaja godt ord igen, men nu vil vi jo have vores eget. Ellers kan man jo bare fise ud og læse det hele på engelsk, for det hele er jo derude.
Kritik, rettelser og indvendinger er velkomne.
Hvis admin er interesseret kan han bare sige til, så sender jeg guiden til ham på email så han ikke skal lave linksene forfra.
Mindprobe
09-01-2004, 03:35 PM
Rettelse :P
Overnet er et decentraliseret netværk, dvs. at Overnet ikke gør brug af servere, men derimod opretter direkte forbindelse til de enkelte brugere. Hvilket giver lidt større sikkerhed for den enkelte, mod grupper som bl.a. APG og RIAA.
Overnet og eDonkey er tillige blevet fusioneret, til en såkaldt hybrid, hvor man kan vælge eD2k netverkærket fra (default) eller til, så man så og sige får det bedste af begge verdener, dette er en sandhed med modifikationer, da Overnet og eDonkey2000 fungerer fint sammen uanset om man har valgt eD2k netværket til eller fra, dog ikke så godt sammen med eMule klienter.
Årsagen til dette skal findes tilbage i historien, ved en gammel uoverensstemmelse mellem udviklerne af henholdsvis eDonkey og eMule, sandheden kender kun de 2, selvom der har været en hel del drablige udveklinger, mellem tilhængere af begge klienter :roll:
En ting er dog ens for dem alle, man skal konfigurere sin router, for at få en såkaldt *Høj ID* for at de skal virke optimalt.
Ved ikke om der findes en dansk guide til eDonkey2000, men her er en på engelsk (http://www.edonkey2000.com/documentation/index.html) Den er lidt omfattende, så at lave en oversættelse vil jeg helst ikke påtage mig, men jeg vil derimod gerne forsøge, at hjælpe dem der ikke kan læse engelsk.
Edonkey2000 kan hentes her (http://www.download.com/eDonkey/3000-2196_4-10311701.html)
P.S. Jeg tror ikke det er en særlig god idé, at linke direkte til div. linksites.. ;)
Dog er et andet godt sted at holde sig informeret Slyck (http://slyck.com/index.php) (denne side er dog også på engelsk)
Metatron
09-01-2004, 08:11 PM
@Mindprobe well spotted old chap, jeg indrømmer hurtigt at jeg aldrig har prøvet Overnet da jeg har været emule dreng fra starten af min tid på æselet.
Jeg kan rette det imorgen når jeg har tid.
En enkelt rettelse til dig, man skal selvfølgelig ikke konfigurere sin router hvis man ikke bruger en, de n00bs som læser det her skal jo ikke tro at man skal have en router for at ride på æselet, ligesom det i samme åndedrag kan nævnes at ovennævnte procedure ikke ligefrem kræver en Einstein.
Jeg kender en del til de gamle forum war dage mellem snart sagt alle netværk og portaler, forumer, klienter, programører og irc servere, så jeg har i alle mine posts undgået at bare nævne disse..well, n00b elementer, hvis du forstår. Ikke at jeg anklager dig..
Angående Slyck skal jeg med fare for at bryde mit eget kodeks slå en høj latter op og anbefale alle at gå direkte til yahoo tech news og p2pnet.net, det er alligevel der Tom og drrengene stjæler alle deres news før Tom omskriver dem hvis de ikke passer ind i hans agenda.
Ang. links til link sider...you have got to be kidding! :lol: :roll:
Mindprobe
09-01-2004, 08:28 PM
Angående Slyck skal jeg med fare for at bryde mit eget kodeks slå en høj latter op og anbefale alle at gå direkte til yahoo tech news og p2pnet.net, det er alligevel der Tom og drrengene stjæler alle deres news før Tom omskriver dem hvis de ikke passer ind i hans agenda.
Der kan bare se! :)
Ang. links til link sider...you have got to be kidding! :lol: :roll:
No kidding, et spøgsmål om pelitesser, der kunne opfattes som direkte opfordring, til fildeleri, og derved i værste fald få siden her lukket ned, ikke at jeg kender de juridiske detaljer på området, men det er jo set før, dog ikke her i Danmark. Og det ville nok være lidt naivt at tro, at focus her på siden, daler sådan lige med det første.
Men på den anden side.. hehe.. Piratgruppen lyder jo af noget, der lugter af fisk :lol:
Metatron
09-01-2004, 08:51 PM
Men på den anden side.. hehe.. Piratgruppen lyder jo af noget, der lugter af fisk :lol:
:lol: Mm yes the nose certainly has a peculiar sting to it :wink:
Ok point taken, men..på alle disse link sider skal man acceptere en disclaimer, så vi burde være på den sikre side 8)
migmigmig
09-05-2004, 05:15 PM
Ja, det blev da vist en eMule-fan, som skrev den guide :)
Jeg synes, at der er en uheldig tendens til at blande netværk og klienter sammen. Guiden her er da bestemt heller ikke nogen undtagelse. Det må gøre det yderst vanskeligt at skelne op fra ned for nybegyndere.
F.eks. kan det vel kun lade sig gøre at kalde eMule for et netværk, hvis man kommer ind på Kademlia (endnu et sted eMule er bagefter MetaMachines klient).
Hvis man vil nævne det hybride i MetaMachines nuværende eDonkey2000-klient, og det gør man jo, så jeg synes også man bør komme ind på det medfølgende BitTorrent-plugin, der kan synkronisere downloads mellem BT- og ED2K-netværkene.
Hvorfra påstanden om, at Overnet og eMule deler dårligt stammer, er svært at vide. I eDonkey-klienterne kan enhver overbevise sig om, at det ikke er sandt for deres eget vedkommende. Måske endnu en feature, der mangler i eMule :) .
Endnu en indikation af at eMule deler godt med resten af netværket: Folkene i eMule-projektet og MetaMachine er kommet godt ud af det med hinanden. MetaMachine kunne meget let have kvalt eMule-projektet, hvis det var det de ville.
Dog vil jeg medgive, at der er et rygte om at eMule-klienten i en TIDLIGERE version i sit credit score-system, har diskrimineret mod ikke eMule-klienter.
Endelig blander guiden for mig at se eMule's credit score-system sammen med netværkets. For en nybegynder er det dog nok lige meget.
Infant Prodigy
09-05-2004, 10:10 PM
Så er guiden online, har lavet nogle kosmetiske rettelser men ellers intet. Vi takker mange gange for hjælpen, det er fedt at folk vil være med til at udvikle sitet. Hvis nogen finder fejl etc i guiden så skik en mail - det samme gælder hvis du har lyst til at skrive en guide om noget du finder relevant for sitet. Adressen er piraterne[at]piratgruppen.org.
Infant Prodigy / Piratgruppen.org
Gæt hvem der blev lidt overrasket da han så et link til sin side herinde? Det må vist være mig. :lol: Jeg takker mange gange for linket på jeres hovedside under guides. Det er jeg glad for.
webmaster for www.emuleguides.dk :)
Har lige et par kommentarer til guiden for eMule/eDonkey/overnet. Generelt vil det måske være en god ide at lave en generel omtale af edk2 netværket for herefter at omtale eMule og eDonkey/overnet hver for sig. :)
Edonkey2000 og Emule kører på samme netværk, Edonkey netværket, herefter kaldet EN. Herudover findes der såkaldte "mods", altså modificerede versioner af de originale klienter. Disse er meget populære da de oftest indeholder extra features, eller har streamlinet koden one way or the other for at opnå bedre bandwith styring, mindre cpu-usage osv.
Klienten bør nok kaldes eDonkey og netværket eDonket2000 eller ed2k.
Det skal nok preciseres at det er eMule mods der er tale om since eDonkey eller Overnet ikke rigtigt moddes.
Dine forespørgsler om filer distribueres derefter af den enkelte server til alle servere. Hvor man hurtigst vil finde sources blandt brugere tilsluttet samme server som en selv, vil forespørgslen dog nå rundt til alle brugere på alle servere, og det er derfor i teorien ligegyldigt hvilken server man er forbundet til, sålænge man vælger at søge på en "global search" frem for en "server search".
Der er forskel på at foretage en søgning og kilder forespørgelser. Søger du på gloabl search finder man ud af om andre end den server du er forbundet til har en fil som du sørger efter. Vælger du at downloade den vil du få dine kilder fra serveren, source exchange og kademlia.
En populær feature ved alle EN klienter er det såkaldte ED2K system. ED2K er et indexeringssystem, hvorved verificerede filer kan kendes på deres ED2K "nummer".
Ved nu ikke om det kendes ED2K systemet, men der er ligegyldigt. Filer kendes på deres fil hash på både ed2k netværket samt Overnet.
Klienter på EN er underlagt et krediteringssytem som tvinger alle til at dele medens de downloader. Da EN understøtter multisourcing, kan man altså dele ud af de parts man har modtaget før man har hele filen. Hvergang man uploader en part til en anden, krediteres man hos den anden klient, og rykker derigennem hurtigere op i dennes "upload queue". Man undgår altså leeches og bliver belønnet jo mere og hurtigere du uploader.
Det er kun eMule som bruger et kredit system og ikke eDonkey/Overnet.
Overnet er et decentraliseret netværk, dvs. at Overnet ikke gør brug af servere, men derimod opretter direkte forbindelse til de enkelte brugere.
eMule's Kademlia netværk bør vel også nævnes i denne sammenhæng.
Klienter til EN er nemme at bruge og er normalt gratis.
eMule er gratis og open source, mens eDonkey sælges, men også har en gratis udgave.
Et meget stort forum med alt hvad du behøver af hjælp, tips og community kan findes på: www.emule-project.net
Dette er den officielle side for eMule klienten. Idet eMule er open source med mange mods er det vigtigt at understrege.
Bare mine inputs. :)
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.