PDA

Se fuld version : Kulturministeriets guide til ophavsret

Klawz
08-31-2004, 03:49 PM
Kære alle

Jeg vil høre om der er nogen som har ros eller ris til Kulturministeriets guide om ophavsret? den er sendt ud til alle landets biblioteker, og henvender sig direkte til helt unge og børn. Der er tale om en guide som tegneserie.

Jeg er meget interesseret i at høre kommentarer - gerne med henvisninger til faktuelle forhold mv..

Folderen kan findes her: http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Publikationer/Ophavsret_miniguide.pdf

Claus / piratgruppen

Metropolis_X
08-31-2004, 04:34 PM
En sød lille historie.

Idéen som sådan kan jeg egentlig godt lide. Og så er den udemærket udført (næsten) uden at være for "se-vi-voksne-kan-også-godt-kommunikere-på-de-unges-sprog....agtig"

Men.... jeg er naturligvis stærkt uenig med det overordnede budskab, og specielt måden det bliver formuleret på. At indholdet så er så åbenlyst henvendt til børn gør det ikke mindre rystende:

Lille Peter - Jeg *kan* altså ikke spise mere (snøft)
Onde mor - Ja, så kommer ulvemanden i nat og spiser din tunge.

At sætte det op som om det er op til de små fildelere at redde kunsternes familieliv finder jeg direkte usmageligt, *specielt* når enhver med bare en lille smule indsigt ved, at det slet ikke er dem der beklager sig, men det store stygge multinationale firma, som selv kaster sig grådigt over enhver chance for at udnytte dem der kan klemmes nogen skillinger ud af.

Desuden synes jeg det er uheldigt (omend måske nødvendigt) at trække analog/digital problematikken frem. Den fortæller jo selv at reglerne er anderledes med analoge medier, fordi der er kvalitets tab indvolveret. Men det ved selv Børge på 12, at der også er med f.eks. DivX.
Jeg synes at denne del mest af alt belyser at der er noget helt galt med lovgivningen.

Til sidst et lille citat:

NEJ, det er ikke tilladt at kopiere hverken software eller computerspil, medmindre dette er nødvendigt for at kunne benytte spillet. Du må dog godt tage en sikkerhedskopi.

Hvis denne tegneserie er lavet for at styrke børns forvirring over lovgivningen, så synes jeg de har gjort et godt og grundigt stykke arbejde.

Christian
08-31-2004, 05:00 PM
Jeg kan godt lide selve mediet det er bragt i, en tegneserie. Men jeg studsede også over den med kopiering af computerspil, at det måtte man ikke, men man måtte alligevel godt tage en sikkerhedskopi.... right?

Den med at pirater tager levebrødet fra kunstnerne er direkte tåbelig. Man ser f.eks ikke Eminem eller Aerosmith (og utallige andre) gå rundt på gaderne for at tigge til føden. Men næhhh nej, vi skal ustandeseligt se dem i MTV Cribs hvor de viser deres ejendele frem, ja for satan, de lider unødig overlast, der kunne jo være plads til 9 biler istedet for 7. Det var en skam.

Sport
08-31-2004, 05:40 PM
Jeg syntes den er ok, ville dog selv have lavet den lidt mindre rodet.

Jeg forstår dog ikke, at de kunstnere som lider overlast, ikke går aktivt ind i sådan en guide og forsøger at bruge deres indflydelse på de unge. Man kunne vel godt forestille sig at eks. Nick og Jay eller hvem det nu måtte være, kunne være med til at udbrede budskabet mere.

Det med digitalt og analog kopiering. Vil det sige at man godt må tage en kopi af en DVD hvis man gør det på VHS bånd. ??

FlyingJay
09-01-2004, 03:11 PM
Jeg syntes:

Oplysningsfoldere er... noget som kan benyttes.

Problemet med den her folder(som så mange andre foldere) er, at indholdet ikke er neutralt og ikke er baseret på viden og fakta.

Jeg syntes tegningerne er flotte, men hele midtersiden er i min logik og beregningsmodel løgn fra ende til anden, rent tekstmæssigt. Som det også står skrevet i loven(så vidt vides) må undervisningsmateriale ikke være i strid med videnskaben og det er denne folder jo i høj grad. Min viden om dette stammer tilbage fra de kære folkeskole dage hvor alt undervisningsmateriale med indhold fra bibelen skulle fjernes i henhold til gældende lov.

Desuden for den folder mig til at tænke på "reklamerne" som APG nu sender ud i biograferne(og sikkert også på reklame kanalerne tv3 mfl.), som jo burde være fjernet af ordensmagten og politikerne, da de ikke er retssigende og giver et helt forkert indtryk i henhold til hvad der kaldes sund fornuft.

Ergo: Det svarer vel til at påstå, at jorden er FIRKANTET og ikke rund.

Folderen er jo et godt bevis på at APG's indtjening ikke går til musikerne, men også bliver brugt på fiktive tegneserier.