PDA

Se fuld version : Brug X-chat til IRC i stedet for mIRC

LaSG
08-31-2004, 12:59 PM
Nu har jeg set mange herfra bruger mIRC på IRC-kanalen. Hvad er dog meningen med det?? Jeg kan absolut kun anbefale jer at give X-chat et forsøg. I kan bruge min vejledning på
http://lasg.dk/teknologi/xchat_windows_begyndervejledning/
hvis I ikke selv kan finde ud af den..

Nolf
09-01-2004, 10:28 AM
Jeg kan kun bakke dig fuldstændig op! er total vild med Xchat, det er meget mere overskueligt en mIRC(som jeg slet ikke kan finde ud af) :)

VinZenZo
09-02-2004, 05:03 PM
Fyda hvor ser det klamt ud, måske hvis jeg brugte Linux ville jeg overveje at bruge det...

Bruger selv mIRC og har gjort det lige siden jeg begyndt at være på IRC-netværket, samtidigt findes der er en hel XDCC scripts til mIRC.

executor3000
09-03-2004, 08:25 AM
Fyda, føjda!

X-Chat brugte jeg kun hvis jeg var tvunget til det.

Det ser meget, MEGET overfladisk ud.

mIRC har hvad jeg har brug for, så jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle skifte.
Det er også dejligt let at lave scripts til mIRC, hvilket nok også lidt gør at jeg holder mig til dette.

ozman
09-03-2004, 11:00 AM
Hvis x-chat er så, godt må i jo skrive hvorfor... Jeg bruger selv mirc nu, men er da villig til at konvertere hvis i kan argumentere for jeres sag!
Hvad er fordele og ulemper ved x-chat og mirc :?:

LaSG
09-04-2004, 02:50 PM
En smule fordele til ozman og andre mirc-brugere:

Det er open source: I kan redigere og kontrollere kildekoden alt det I overhoved gider. Dette er efter min mening en RIGTIG stor fordel og sikkerhed.

Det kan køre på mange systemer: Ligemeget om I kører Linux, BSD, Solaris, MacOS eller måske windows, kan I køre x-chat ens på dem alle.

Det har indbygget understøttelse af kryptering: Dette er den næststørste fordel efter min mening. Helt nøjagtigt har x-chat ssl-support indbygget som default. Det vil sige at I kan tilslutte en SSL-krypteret server, således andre uden for serveren ikke kan læse hvad I skriver og modtager.

X-chat er gratis: Dette er desværre ikke sandt for alle. På alle almindelige *nix-systemer er den helt fri og gratis. Vil man have den prækompilerede udgave på windows, skal man vist nok betale lidt efter 30 dage, da de mener det er et helvede at kompilere til windows for dem. Men mirc koster jo også en del penge, som officielt går til noget Røde Kors-værk.

Jeg mener x-chat understøtter DCC helt perfekt også, men jeg er ikke 100% sikker, da jeg aldrig selv kunne drømme om at bruge irc til fildeling. (Det har man en ssl-ftp eller en ssh-ftp til)

Til executor3000: Overfladisk ud? Det forstår jeg ikke hvad du mener med? Mener du kildekoden er usikker og 'hurtig slamkode' eller mener du at defaultopsætningen ikke er køn? I begge tilfælde har du lov til selv at rette det til helt dit eget behov.

jadetmig
09-04-2004, 03:12 PM
Jeg bruger mIRC fordi det er sjovt at kode i.. :)

Og damn hvor ser X-Chat dødt og overfladisk ud? Og det med at mIRC er svært at finde rundt i..? ehm?

piraz
09-08-2004, 10:51 AM
Det har indbygget understøttelse af kryptering: Dette er den næststørste fordel efter min mening. Helt nøjagtigt har x-chat ssl-support indbygget som default. Det vil sige at I kan tilslutte en SSL-krypteret server, således andre uden for serveren ikke kan læse hvad I skriver og modtager.

Det er en superfed feature! 8)

X-chat er gratis: Dette er desværre ikke sandt for alle. På alle almindelige *nix-systemer er den helt fri og gratis. Vil man have den prækompilerede udgave på windows, skal man vist nok betale lidt efter 30 dage, da de mener det er et helvede at kompilere til windows for dem. Men mirc koster jo også en del penge, som officielt går til noget Røde Kors-værk.

Det er latterligt, det burde sku være gratis for alle, jeg troede faktisk at GNU/GPL gjorde at det skulle være gratis men det er måske kun koden?

Athas
09-08-2004, 12:22 PM
Det er latterligt, det burde sku være gratis for alle, jeg troede faktisk at GNU/GPL gjorde at det skulle være gratis men det er måske kun koden?

Der er rundt omkring en debat i gang om hvorvidt det han foretager sig er lovligt. Hvis han selv har copyright på koden må han udgive den under en hvilken som helst licens der passer ham, men hvis der er andre programmører der har kode i X-Chat kan han ikke bare ændre licensen for det.

EDIT: Jeg brugte forresten også X-Chat i et godt stykke tid, det er et meget godt program når man lige vænner sig til det. :)

LaSG
09-10-2004, 10:12 PM
Jeg bruger mIRC fordi det er sjovt at kode i.. :)

Og damn hvor ser X-Chat dødt og overfladisk ud? Og det med at mIRC er svært at finde rundt i..? ehm?

Hvilke scriptsprog understøtter mIRC?
X-chat understøtter normalt plugins skrevet i C, scripts skrevet i Perl, i python eller i TCL. Så der skulle da være noget for enhver smag.

Ser x-chat dødt og overfladisk ud? Så er det jo dejligt du selv har mulighed for at gøre ved det hvad du vil. Selv hvis du ikke har de store programmeringsevner, kan du fint sætte en masse ting og sager op med den normale x-chat, eller du kan putte diverse præskrevne plugins i det.

Chron
10-27-2004, 11:15 PM
Udvikleren af mIRC, Khaled Mardam-Bey, har faktisk udviklet sproget selv, ved hjælp af input fra tusindvis af brugere osv. Det minder om C og Javascript, men er et sprog som er blevet udviklet over tid. Idet indgår at han har lavet sine egne identifiers, og selvom han har draget inspiration fra en blanding af sprog så er det også hans eget.

http://www.mirc.com/khaled/faq.html#47

Det fede ved det, er at det er utroligt simpelt at lære, men kan være meget magtfuldt i hænderne på den rette(forkerte?) bruger.

Skov
10-28-2004, 02:15 PM
http://hydrairc.com

Chron
10-28-2004, 05:28 PM
Må ærligt indrømme at det ligner en kopi af mIRC med ekstra features. Der er i hvert fald draget meget inspiration fra mIRC, på trods af at de på hjemmesiden siger at hydrairc ikke har noget med mIRC at gøre.

Grafisk set alene, that is.

Derudover tilbyder hydrairc ingen builtin scripting, på trods af at det er open-source ( Jeg vil vove at påstå at c++ er -noget- mere besværligt at rode med end mIRC scripting. )
MEN - Hvis det havde det samme sprog indkorporeret som mIRC havde, ville jeg nok bruge det. Nu er det bare sådan at jeg personligt customizer mIRC så meget, at jeg ikke har brug for en anden's customization af samme.

ZuCkZ
10-28-2004, 07:16 PM
jeg holder mig stadig til mIRC. Er nok mest fordi jeg er for doven til at prøve noget nyt... :D

Chron
10-28-2004, 07:42 PM
Doven, eller tilfreds, nok en blanding af begge eh ;o)

Athas
10-29-2004, 10:31 AM
Jeg vil vove at påstå at c++ er -noget- mere besværligt at rode med end mIRC scripting.

Njah... til sådanne opgaver bruger du alligevel kun et subsæt.

Det er meget let at bruge den C-baserede plugin-API til X-Chat - det kræver kun rudimentær viden om C. Man behøver ikke engang lære om malloc() eller free() med mindre man laver uhyre komplekse plugins.

Cheeky Goat
10-29-2004, 09:51 PM
mIRC er sgu bare langsom i opstarten og så skal man vente på den der røde bar har flashet færdig før man kan connecte til serveren, ved godt man kan betsle sig fra dette men det gider jeg sgu ikke, er klar på at prøve et alternativ til mIRC hvis designet er okay og det er lige så let eller endnu lettere at gå til.