PDA

Se fuld version : Optagelser fra fjernsyn

cnr
08-31-2004, 10:44 AM
Hejsa

Er der nogle der ved hvorledes det ser ud rent juridisk hvis man deler filer man har optaget, redigeret og komprimeret fra fjernsynet (et analogt medie)?

Er der evt. nogen forskel om det er fra public service som DR1 og så betalingskanaler?

Og hvis det er lovligt, hvad skulle så forhindre en person der deler mp3 filer i at påstå at det hele er optaget fra radioen, og derfor analoge kopier?

Ups, det var hele tre spørgsmål på en gang :) nogen der ved noget om det her?

Metropolis_X
08-31-2004, 11:29 PM
Ifølge APG selv (jfr. artikel i Politiken) er det ihvertfald ulovligt at dele optagelser af serien 'Krøniken'.
Den er mig bekendt ikke udsendt på digitalt medie endnu, og kan derfor kun være et TV-rip.

CtrlAltDel
09-01-2004, 07:15 AM
APG prøver at håndhæve at du ikke må kopiere fra analogt medie over på et digitalt medie fx hdd eller cd-r/dvd+-r.

Du må ikke kopiere et vhs bånd der er analogt.
Du må ikke kopiere et kassettebånd der er analogt.
Du må ikke kopiere en vinyl som er analogt.
Du må ikke kopiere et tv program som er analogt.

Der skal ikke herske noget tvivl om at jeg er dybt uenig med APG på det her plan.

Jeg downloader ikke selv film længere. (kom til det plan at jeg ikke kunne nå at se dem :shock: Luksusproblem :?: ) Jeg downloader serier flere steder fra og af flere grunde.

De danske tv stationer er sløve til at være med på moden. De køber de første sæsoner og så stopper de mens legen er god. Hvad er det nu for noget fis??? Starter man en serie så slutter man den også.

Der er mange serier som aldrig ser lyset i danmark.

Der er serier man ikke har fulgt med i fra starten, så er det rart lige at kunne downloade hvad man har misset, (i mit tilfælde DR1' s fantastiske serie edderkoppen. Jeg manglede 2 afsnit midt i det hele)

cnr
09-01-2004, 08:33 AM
Når ja, det får de lidt besvær med at håndhæve, efterhånden som digitale videooptagere vinder frem.

Men betydningen af det må jo så være at man bryder loven hvis man med en digital videooptager optager et program til en ven. Hmmmmm tænkt eksempel: Claus, jeg når ikke lige hjem fra arbejde, kan du ikke optage sporten? Jo da! Og to måneder senere kommer der en regning fra APG!!!!!!!

Mike
09-01-2004, 08:47 AM
Det er bedre at sige at alt med copyright på er ulovligt at kopiere. dvs. at alt med copyright som du kopiere, bryder du ophavs retten på. så alt hvad der ikke er copyright på er lovligt at kopiere.

Anonymous
10-02-2004, 06:27 PM
Hvis jeg ellers skal forstå CtrlAltDel ... må jeg ikke optage sopranos søndag nat på tv2 og så se den mandag ..... jeg har en Kiss DVD 558
(min vidio er en harddisk i Kiss 558 ... jeg har ikke en VHS video)

Ikke fordi jeg gider at være fanatikker, men logisk set er der ikke forskel på rettighederne mellem en film og en serie, så selvfølgelig må du ikke hente serier ned fra nettet .... men jeg synes at det virker latterligt hvis jeg ikke til eget (og kun eget ... ok måske også til børnene og konen) må optage digitalt fra fjernsynet, men jeg må godt købe en gammeldags video og optage det samme !

CassacK
11-06-2004, 10:34 AM
Jeg har faktisk et tillægs spørgsmål... Hvis man bruger en pctv box til at rippe fra analo medier og det er lovligt. Er det så også lovligt, at rippe fra en selector??

Tobias
11-06-2004, 08:36 PM
cnr skrev:
Hejsa

Er der nogle der ved hvorledes det ser ud rent juridisk hvis man deler filer man har optaget, redigeret og komprimeret fra fjernsynet (et analogt medie)?

Er der evt. nogen forskel om det er fra public service som DR1 og så betalingskanaler?

Og hvis det er lovligt, hvad skulle så forhindre en person der deler mp3 filer i at påstå at det hele er optaget fra radioen, og derfor analoge kopier?

Ups, det var hele tre spørgsmål på en gang :) nogen der ved noget om det her?

Vil svare i samme rækkefølge som der er spurgt!

Ja og nej det er ikke tilladt at dele filer man har optaget, redigeret og komprimeret fra fjernsynet.
Se retsinfo.dk §2 stk. 3 og §12.
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040071029

Nej!

Hvis det var lovligt, hvad det desvære ikke er, så ingenting!

Håber du kunne bruge ovenstående!
Mvh.
Tobias

komas
11-15-2004, 07:59 PM
i følge ophavsrets loven er det ikke ulovligt at optage en kopi af radio/tv program på sin pc. man skal bare lige huske, at det så er en digital kopi du har taget, og den må ikke kopieres/videregives.