PDA

Se fuld version : må man dele sine egne produceret spil ?

*Joker*
08-30-2004, 05:09 PM
Er det lovligt at lave et spil (det vil sige at jeg ejer det) brænde det på en CD således at det kan afspilles på en PS2. (jeg har levet det således at det kan afspilles på PC og PS2)

Niels
08-31-2004, 09:14 AM
Kort svar, ja.

Anonym
08-31-2004, 11:29 AM
Endnu engang JA

flaGG
09-07-2004, 12:45 AM
jep du må endda tage penge for skidtet hvis der er nogen der gider at købe det

Anonymous
09-17-2004, 11:52 AM
Tror jeg ikke i skal være så sikre på, spillene er compilede med Microsoft kode og dette er ulovligt. Kort og godt.

Anonymous
09-22-2004, 07:37 PM
ja det er dig der har lavet lortet

Anonymous
09-23-2004, 02:26 PM
ja det er dig der har lavet lortet
Ja, med Microsoft kode hvilket gør det ulovligt!

jon1ya
10-07-2004, 08:15 AM
Kommer an på hvilken type compiler der er benyttet, er det f.eks. en java-compiler, så kan du frit distribuere det som du lyster.

Anonymous
10-07-2004, 09:13 AM
Kommer an på hvilken type compiler der er benyttet, er det f.eks. en java-compiler, så kan du frit distribuere det som du lyster.
Men en sådan eksisterer ikke endnu, altså kan det kun gøres ulovligt :wink:

jon1ya
10-07-2004, 12:59 PM
man bruger da en javacompiler til java programmer og spil?

Arrow
10-07-2004, 01:07 PM
Cheeky, så længe compileren er lovligt købt og betalt er det overhovedet ikke ulovligt at tage penge for det man fremstiller.

Mange programmer fremstilles med en MS compiler, og de er ikke ulovlige at dele eller sælge.

Kan ikke se hvor problemet ligger. Compileren er måske en del af processen, men hvis selve spillet ide, kreativitet etc. stammer fra kunstneren (*joker*) så er det fuldt ud lovligt.

Ligsom en guitarproducent ikke kan påstå at Kim Larsens musik er ulovligt indspillet, fordi han brugte deres produkt til at frembringe musikken :wink:

Det skal dog lige siges at dette er logisk set på det, men selvom der er så mange skøre copyrightlove tror jeg ikke der står nævnt at man ikke må bruge værktøjer der er fremstillet med et formål. Hvis Microsoft fremstiller en compiler som bruges til at kompilere programmer må de vel også forvente at nogen vil sælge de programmer/spil de laver. Derfor tror jeg ikke det er ulovligt. Hvorfor lave et produkt som folk kun kan fremstille ting til egen brug med, når det teknisk set er beregnet til et andet formål :P

Mvh. Arrow

Anonymous
10-07-2004, 01:48 PM
Cheeky, så længe compileren er lovligt købt og betalt er det overhovedet ikke ulovligt at tage penge for det man fremstiller.

Mange programmer fremstilles med en MS compiler, og de er ikke ulovlige at dele eller sælge.

Kan ikke se hvor problemet ligger. Compileren er måske en del af processen, men hvis selve spillet ide, kreativitet etc. stammer fra kunstneren (*joker*) så er det fuldt ud lovligt.

Ligsom en guitarproducent ikke kan påstå at Kim Larsens musik er ulovligt indspillet, fordi han brugte deres produkt til at frembringe musikken :wink:

Det skal dog lige siges at dette er logisk set på det, men selvom der er så mange skøre copyrightlove tror jeg ikke der står nævnt at man ikke må bruge værktøjer der er fremstillet med et formål. Hvis Microsoft fremstiller en compiler som bruges til at kompilere programmer må de vel også forvente at nogen vil sælge de programmer/spil de laver. Derfor tror jeg ikke det er ulovligt. Hvorfor lave et produkt som folk kun kan fremstille ting til egen brug med, når det teknisk set er beregnet til et andet formål :P

Mvh. Arrow
Hør nu her, medmindre du har lavet en særlig aftale med MS om at du må bruge deres værktøj er det IKKE LOVLIGT! Tror du seriøst ham gutten der spørger i denne tråd har en aftale med MS? - Nej det tænkte jeg nok. Det er og bliver ulovligt indtil du indgår en aftale med MS på licens eller lignende og det kan umuligt være billigt så hvad er det du prøver at sige med dit indlæg?

Anonymous
10-07-2004, 01:51 PM
Hvorfor lave et produkt som folk kun kan fremstille ting til egen brug med, når det teknisk set er beregnet til et andet formål
Det forstår jeg ikke noget som helst af, uddyb venligst tak. Programmet kan ikke kun bruges for folk til at fremstille hjemmelavede ting med, det er et professionelt MS udviklingsværktøj hvis du ikke har fattet det endnu. MS ejer rettighederne til dette værktøj så medmindre du indgår en aftale med MS er det 100% ulovligt at fremstille dine egne Xbox spil med dette og så tro du bare kan sælge dem uden at der skre noget som helst. Prøv at sæt dig lidt mere ind i tingene til en anden gang.

jon1ya
10-07-2004, 01:53 PM
microsofts java compiler er en omgang freeware du kan finde på internettet? - Og hvis du ikke vil bruge deres javacompiler, så findes der en masse andre gratis?

De fungerer mindst ligeså godt.

Det du siger der med at det kræver en "forretningsaftale" med Microsoft, vil i bund o ggrund også sige, det er ulovligt at lægge java-programmer og spil ud på internettet til brugeres frie afbenyttelse.

Anonymous
10-07-2004, 02:16 PM
microsofts java compiler er en omgang freeware du kan finde på internettet? - Og hvis du ikke vil bruge deres javacompiler, så findes der en masse andre gratis?

Det du siger der med at det kræver en "forretningsaftale" med Microsoft, vil i bund o ggrund også sige, det er ulovligt at lægge java-programmer og spil ud på internettet til brugeres frie afbenyttelse.
Har du overhovedet undersøgt om den compiler du snakker om kan bruges til Xbox? Dette er ikke PC programmer eller DirectX spil, det er Xbox spil som bygger på kode skabt særskilt af MS. Der er hidtil ingen der har haft held til at lave en rigtig compiler til Xbox spil som kan lave 3d grafik, skal du lave de spil kan du kun gøre det med MS kode og så er vi lige vidt.

Anonymous
10-07-2004, 02:18 PM
microsofts java compiler er en omgang freeware du kan finde på internettet?
Her må jeg rette dig, den compiler du snakker om kan ikke anvendes, den eneste compiler der findes i øjeblikket er et udviklingsværktøj fra MS som hedder XDK. Nogen arbejder på en ikke-MS compiler som hedder OpenXDK men denne kan ikke engang lave 3d grafik endnu så du kan kun benytte denne hvis du vil lave spil. Somsagt er det Microsoft der ejer alle rettigheder til XDK.

jon1ya
10-07-2004, 02:36 PM
Når jeg nu siger spil så tænker jeg spil som "slimesoccer" og alle de der små spil, der kan afvikles på en browser.

Anonymous
10-07-2004, 03:06 PM
Når jeg nu siger spil så tænker jeg spil som "slimesoccer" og alle de der små spil, der kan afvikles på en browser.
Fair nok, tvivler på det var dem han snakkede om.

Krissam
10-10-2004, 10:05 AM
Har du overhovedet undersøgt om den compiler du snakker om kan bruges til Xbox? Dette er ikke PC programmer eller DirectX spil, det er Xbox spil som bygger på kode skabt særskilt af MS. Der er hidtil ingen der har haft held til at lave en rigtig compiler til Xbox spil som kan lave 3d grafik, skal du lave de spil kan du kun gøre det med MS kode og så er vi lige vidt.

ehm gutten snakker om ps2 spil

Anonymous
10-10-2004, 11:45 AM

ehm gutten snakker om ps2 spil
Det ændrer vel ikkee så meget ved om det er lovligt, så er det jo nok compiled med en PS2 compiler som Sony ejer rettighederne til og så er vi her igen.

futtejensen
10-11-2004, 07:37 AM

hmm hvis jeg har forstået det rigtigt så vil han brænde et PS2 spil ikke et Xbox spil :lol:

Anonymous
10-11-2004, 02:36 PM
hmm hvis jeg har forstået det rigtigt så vil han brænde et PS2 spil ikke et Xbox spil :lol:
Det har du desværre ikke forstået rigtigt, han vil lave sit eget spil til platformen som han så vil sælge og tjene penge på det er ikke et spørgsmål til hvordan man laver PS2 backups.

miNdGaMe
10-16-2004, 11:58 AM
Det har du desværre ikke forstået rigtigt, han vil lave sit eget spil til platformen som han så vil sælge og tjene penge på det er ikke et spørgsmål til hvordan man laver PS2 backups.

Han udtrykte nu ikke ønske om på nogen måde at distribuere spillet, men mere at brænde det ned til eget forbrug, dog har de andre ret, MS har © osv. på XDK så nej i følge loven må du ikke :lol: Men hvordan skulle de finde ud af det, så længe man kun selv bruger det? :twisted:

Cheeky Goat
10-16-2004, 02:57 PM

Han udtrykte nu ikke ønske om på nogen måde at distribuere spillet, men mere at brænde det ned til eget forbrug, dog har de andre ret, MS har © osv. på XDK så nej i følge loven må du ikke :lol: Men hvordan skulle de finde ud af det, så længe man kun selv bruger det? :twisted:
Min kommentar var også mest henvendt til brugeren Glagg som skrev følgende:
jep du må endda tage penge for skidtet hvis der er nogen der gider at købe det
Det er bare dette jeg korrigerer da han selvfølgelig ikke må tage penge for det, den kommentar er jo helt ude i hampen.

Desuden er overskriften på indlægget "må man dele sine egne produceret spil ?" svaret på dette er igen nej, det kan ikke siges for få gange, om det er Sony, Nintendo eller Microsofts platform man kopierer/laver/distribuerer et spil til så er det ulovligt både at sælge og dele det gratis da det er skabt med disse firmaers egne compilere som de ejer rettighederne til.

FakeNick
10-31-2004, 04:10 PM
hvis du har så klog, at du kunne lave dit eget spil, ville du aldrig spørge om det :wink:

piratex
11-07-2004, 08:36 PM
JA for helvede fjolser....hvorfor tror i denne her side fungere....og nu afslutter vi den sag her i butikken.....

Cheeky Goat
02-13-2005, 03:14 AM
JA for helvede fjolser....hvorfor tror i denne her side fungere....og nu afslutter vi den sag her i butikken.....
Det er stadig forkert, svaret er NEJ :)