PDA

Se fuld version : APGs "beviser" var gode nok overfor mor til mindre

Gwaz
08-30-2004, 04:15 PM
Jeg åbner ballet i denne afdeling.

I en bestemt forbindelse talte jeg med en mor til en mindreårig dreng.

Hun havde fået tilsendt en opkrævning fra APG på 40.000 kroner med den sædvanlige halvering hvis hun holdt kæft og betalte 20.000 inden en kort frist. APG havde blot skrevet at der var fundet x film og x mp3 filer på en given dato. Der var ikke medsendt en liste over materialet.

Ved at underskrive halveringsaftalen ville hun samtidigt være tvunget til at slette alt materiale. Hvis der nogensinde blev fundet så meget som 1 kopieret mp3 ville hun igen hæfte for de 40.000 kroner.

Familien havde ADSL og selvom drengen erkendte at han havde haft nogle film+musik synes han opgørelsen var høj. Han havde aldrig selv kørt p2p netværk men havde tit kammerater på besøg da de så kunne dele ADSL forbindelsen.

Moderen endte med at betale, for som hun sagde: "De har jo fået en dommerkendelse for at få [isp] til at udlevere min adresse. Derfor må deres beviser jo være i orden".

Bonux
08-30-2004, 04:40 PM
Fy for helved.
Problemet med de screendumps er at de aldrig er blevet prøvet i retten.
Og når det sker så tror jeg ikke det holder en meter.
Igen kan jeg da godt forstå folk bliver skræmte især hvis de ikke har nogen efaring med det.

Apg er nogle møgsvin and that's a fact

Christian
08-30-2004, 05:07 PM
Det skal lige rettes at screendumps af en harddisk med warez er blevet godtaget af retten. Pas på med hvad du siger, for det holder i retten (der er flere eksempler med disse i medierne).

AndersAnd
08-30-2004, 05:10 PM
Endnu en grund til at hade pladeindustrien og deres håndlangere (APG)

Bonux
08-30-2004, 05:15 PM
hmm underligt at det så ikke står på APG hjemmeside. De plejer oog råbe og skrige op om når de har vundet eller truet.

Men har du så ikke nogle links hvor det står beskrevet ?

Jeg ved godt at de har fået en dommerkendelse på ynkelige screendumps man kan fake på 5 min i photoshop. Men desideret vundet en retsag på det. ???? :roll: :roll:

Khain
08-30-2004, 11:41 PM
enhver forsvarsadvokat vil stille spørgsmål til ægtheden af sådan et screen dumb... hvilket er meget svært for apg at bevise.....

lidt ligesom deres brug af hemmelige agenter....

politiet må ikke over for ha/bandidos, hvad får en privat organisation til at tro at de må?

frederik
08-31-2004, 12:14 AM
:wink: Well, ingen kæde er jo stærkere end det svageste led, så det gælder om at finde det.
Om der sker nogen leak af IP'er her er nok tvivlsomt, så skal vel APG og Schlyterdrengen vel hacke sig ind.
Det er noge andet med fildelningen, det er direkte dumt at sidde på Kazaa eller lignende med alle shared libraies fremme.
Så, vad gøre?
Eh, Protowall er vel det bedste bud på nogenlunde sikkerhed, resten sidder mellem ørene, altså del lidt af gangen, ikke hele harddisken!
Forresten, dette her er et godt "initiv", ligesom den Svenske side jeg er med i,
ja jag är lite tilll broderfolket också!

BNM
08-31-2004, 03:09 AM
det er ikke et spørgsmål om hvor nemt det er at forfalske et screenshot, men om hvem der står inde for det, eller med andre ord, kan verificerer at screenshottet forestiller noget faktuelt. Hvis en foged er vidne til at screenshottet bliver taget så er det ham der gør screenshottet til et stærkt bevis. Og så kan det ellers være ligegyldigt hvor ringe en pixelpusher der skal til for at lave en fake.

Burgurne
08-31-2004, 03:41 AM
Både og ... fordi en advokat eller foged ser en dir på en harddisk med filer som KillBill2.avi og Shrek2.avi er der jo intet bevis for, at disse filnavne virkelig ER de påståede film. Det kan jo være "hjemmevideo'er" med humoristisk indhold, som man har navngivet sjovt.

Det kan også være et skærmdump af f.eks emule, hvor omtalte 2 filer uploades, men brugeren har måske kun 20% og 60 % af filerne, og kan dermed ikke bruge dem til en sk..

Eller som den sag RIAA tabte mod et observatorium, hvor en astronom havde gemt musik som mp3 han selv havde indspillet. Jeg mener at kunne huske, at denne astronom hed Usher, men er ikke sikker, hans navn lignede i hvert fald en kendt musikers, hvilket fremgik af filnavnet.

Så et filnavn i sig selv BURDE ikke være bevis på noget som helst, eller?

Bonux
08-31-2004, 03:33 PM
Christian jeg venter stadig på dit svar ?? :wink:

Almeyda
08-31-2004, 03:35 PM
hvis i bare deler lovlige ting... som f.eks cs film og linux...

så bliver det MEGET svært for dem at nakke jer ?

+ der er ingen der uploader fra dig... det er sq da meget rart ! :D

det ville bare ikke være fedt hvis alle gjorde det !... :s

hehe

jeg bruger selv oDC

kravlenisse
08-31-2004, 04:27 PM
det har nok noget at gøre med at cs film er noget af det mest uinteressante man kan have liggende.

Almeyda
08-31-2004, 05:54 PM
øøøhhh... ja ?!

hvorfor tror du jeg har det liggende ? :p

gathering
08-31-2004, 06:24 PM
hvis i bare deler lovlige ting... som f.eks cs film og linux...

så bliver det MEGET svært for dem at nakke jer ?

+ der er ingen der uploader fra dig... det er sq da meget rart ! :D

det ville bare ikke være fedt hvis alle gjorde det !... :s

hehe

jeg bruger selv oDC

Til dette er der kun en ting at sige til jeg er selv hubowner på direct connect og kan ikke lide at folk ikke selv vil delle ting som folk kan hente og som er godt jeg deler selv alle episoder af charmed og det er en god nåde at dele noget som nogle vil hente men som også er lovligt (det er rip fra TV så logo er på) og derfor kan jeg ikke se det er ulovligt

Almeyda
08-31-2004, 07:02 PM
...jeg vil bare ikke have en lap papir i min postkasse om at jeg skal betale 100.000 kr...

men kan da forstå hvorfor folk har ondt i røven over det... hehe

Klawz
08-31-2004, 09:56 PM
TIl Gwaz: Hvis du kan formidle kontakt til den pågældende mor, så kender jeg en journalist som vil elske at tale med hende og sønnen!

Smid meget gerne en mail til klawz(at)piratgruppen.org

Generelt : Hvis I vil hjælpe med at udvikle siden, så send en mail med jeres "tilbud" til piraterne(at)piratgruppen.org - så vender vi tilbage til jer!

Tak fordi I har taget siden til jer!!!

Claus

kalven
09-01-2004, 12:02 AM
nogle der ved hvordan det går med de 2 sager som apg prøver i retten i øjeblikket ????

Metatron
09-01-2004, 12:58 AM
Det siger sig selv at filerne skal verificeres som værende de faktiske copyrightede værker. Hvis fogeden kun ser titler kan det umuligt være gældende bevis. Jeg har fuldt p2p scenen tæt i mange år, har været involveret i en del p2p news sections, og jeg har aldrig hørt om at nogen er blevet dømt på besiddelse af filnavne alene. Der er derimod en verserende tvist i mange lande omkring ulovligheden i at besidde parts af copyrightede filer. Jeg synes også at huske at der fornylig var en sag fra Danmark hvor en fyr slap med skrækken fordi anklagerne ved en fejl kun havde sikret sig en cd rom med en liste over filer den anklagede så skulle besidde, hvilket ikke var nok til at få manden dømt.

ps: sharing is caring! Det er noget svineri ikke at dele, der er ikke nogen pæn måde at sige det på.

Gwaz
09-01-2004, 02:02 PM
TIl Gwaz: Hvis du kan formidle kontakt til den pågældende mor, så kender jeg en journalist som vil elske at tale med hende og sønnen!

Smid meget gerne en mail til klawz(at)piratgruppen.org

Generelt : Hvis I vil hjælpe med at udvikle siden, så send en mail med jeres "tilbud" til piraterne(at)piratgruppen.org - så vender vi tilbage til jer!

Tak fordi I har taget siden til jer!!!

Claus

Hej Klawz

Det kan jeg ikke. Til trods for at APG lavede flere fejl (undlod at indføre rettelser i kontrakten som de havde aftalt o.lign.) ville hun ikke gøre yderligere. Hun ville ikke medvirke i interview fordi hun frygtede at det ville gøre situationen værre for hende selv. Jeg har lovet at holde hendes identitet skjult, så det vil jeg overholde.

Jeg fortalte hende også at hun kunne få beløbet reduceret hvis hun fik en liste over musiknumrene, da hun kun skal betale 1 gang pr. cd og ikke 1 gang pr. nummer. Ikke engang dét ville hun gøre.

Hun havde allerede været i forbindelse med en it-advokat. Han havde rådet hende til at betale fordi omkostningerne til sagen mindst ville blive omkring 20.000 kroner.

Snoozer
09-01-2004, 07:43 PM
jeg deler selv alle episoder af charmed og det er en god nåde at dele noget som nogle vil hente men som også er lovligt (det er rip fra TV så logo er på) og derfor kan jeg ikke se det er ulovligt
Det er også ulovligt, da kopien af det analoge eller digitale signal er digital.
Der er desværre ingen undtagelser i ophavsretsloven om indholdet af de digital filer, så egne optagelser fra tv kan distribueres.

Jeg går selv ind for at det skulle være lovligt at dele film og serier der endnu ikke er udgivet på dvd i det land man bor, men det er lidt svært at komme i gennem med det fornuftige i det over for de fleste IT-ordfører[1]. Det vil nok være den eneste måde industrien kan tvinges til at have en fornuftig udgivelsespolitik eller helt droppe regionskoderne.

[1] Enhedslisten, DF og de Radikale er stort set de eneste som åbent lytter til andre end musik- og filmindustrien, S lytter også, men deres partipolitiske spil gør at de stemmer mod egen overbevisning hvis de skulle være enige med DF (derfor blev INFOSOC implementeret i den ekstremt strenge form vi nu ser i ophavsretsloven).

Boozo
09-13-2004, 02:26 PM
Det skal lige rettes at screendumps af en harddisk med warez er blevet godtaget af retten. Pas på med hvad du siger, for det holder i retten (der er flere eksempler med disse i medierne).

Wrong :evil:

Christian
09-13-2004, 02:52 PM

LOL kan du ikke finde på noget som er mere sigende? "Wrong" => hjernedød respons fra ern 13-årig.

KILDE: http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24250

"Rasmus Kjeldgaard tabte sagen i byretten i april sidste år, men hans far valgte at anke, fordi han ikke ville acceptere skærmdumps som eneste bevis."

og

"Antipiraterne overskred tidsfristen for at bruge indholdet på Rasmus Kjeldgaards pc som bevis. Beviserne mod ham bestod derfor af to udskrifter, der angiveligt viser skærmbilleder fra hans computer, da den blev beslaglagt på netpartyet.

Det vurderede Østre Landsret til at være bevismateriale nok."

Godt nok overvejede hans far at anke sagen, men de tabte.

Skærmdumps er derfor nok til at fælde en!

PS: Der har du dit bevis Bonux

Boozo
09-13-2004, 03:24 PM
Hey All... :)

Jeg har siddet og læst diverse indlæg og nu vil jeg da også blande mig lidt i debatten

først vil jeg sige til bonux at han har helt ret i at screendumps aldrig er blevet prøvet i retten, selvom Christian prøver at fortælle dig noget andet..

Christian tænker sikkert på sagen fra esbjerg hvor antipiratgruppen mødte op og tog screendumps af folks computere som så senere blev brugt i retten og mindst en person nu er blevet dømt på
de beviser de havde "screendumps"

Men screendumps taget fra f.eks en liste på DC igennem nettet er ikke blevet prøvet ved retten endnu.

kan lige komme med et par linjer taget fra avisen metroxpress den 11/8 2004

Ny Bølgee Af Sager Mod Musikpirater:

Nu er to retsager på vej. i den ene sag er erstatningskravet på 300.000 kroner, i den anden er kravet på 35.000 kroner.
De to sager er kommet i stand, efter at antipiratgruppen forgæves har sendt betalingskrav ud til 100 computerejere.
På den baggrund har man udvalgt to repræsentative sager. Som altså får afgørende betydning for branchens muligheder for at sætte piraterne til vægs.

Hvilket altså vil sige at det er to forskellige ting om man er taget med bukserne nede ved et netparty eller om APG har taget en kopi af en liste fra Direct Connect som man iøvrigt som Bonux skriver selv kan
lave på få minutter, uden at have så meget som 1 mb liggende.

Man kan jo også lave fake filer med med et lille smart program, hvor man så laver en mp3 fil eller en divx film uden at filen indeholder noget som helst, men tager man en kopi af listen kan man ikke se at det er en fil der ikke indeholder noget.

hvilket så giver svar på det Burgurne spørger om i sit indlæg den 31/8:
Så et filnavn i sig selv BURDE ikke være bevis på noget som helst, eller?

gathering skriver han deler alle episoder af charmed... tjaa bedre end f.eks cs film og linux, hvad skal folk med det..!! Almeyda.. var du på min hub ville du hurtigt ryge ud igen :-) og hvis alle
pludselig deler lovlige ting tjaa så vinder APG jo over piraterne har du tænkt over den Almeyda ??

her til sidst vil jeg komme med en opfordring til nogle af jer brugere.. tag det ikke personligt vel.
Lad nu være med at svine folk til uanset om det er APG eller andre, tror de fleste af brugerne herinde har en "beskidt" mening om APG men tror ikke folk ville syntes om jeg skriver min så den holder jeg for mig selv
hvilket jeg også syntes i andre skal gøre for at være med til at holde forummet "pænt"
Pirater kan også være pæne mennesker *G*

Boozo
09-13-2004, 03:27 PM

LOL kan du ikke finde på noget som er mere sigende? "Wrong" => hjernedød respons fra ern 13-årig.

KILDE: http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24250

"Rasmus Kjeldgaard tabte sagen i byretten i april sidste år, men hans far valgte at anke, fordi han ikke ville acceptere skærmdumps som eneste bevis."

og

"Antipiraterne overskred tidsfristen for at bruge indholdet på Rasmus Kjeldgaards pc som bevis. Beviserne mod ham bestod derfor af to udskrifter, der angiveligt viser skærmbilleder fra hans computer, da den blev beslaglagt på netpartyet.

Det vurderede Østre Landsret til at være bevismateriale nok."

Godt nok overvejede hans far at anke sagen, men de tabte.

Skærmdumps er derfor nok til at fælde en!

PS: Der har du dit bevis Bonux

Beklager mine citater kom flere gange var nu ikke for at genere dig Christian... men du svarer på noget du ikke ved eller også glemmer du at beskrive i hvilken sammenhæng du mener screendumps er blevet brugt som bevis