Se fuld version : Hvad retfærdiggør en computerspils pris?
FlyingJay
08-30-2004, 04:11 PM
Nogle computerspil(næsten alle) har så mange fejl, at det ikke er muligt at spille dem.
Nogle computerspil er så dårlige at man burde få løn for at spilde sin tid med dem. (Smag kan selvfølgelig diskuteres, men kvalitet..... )
Christian
08-30-2004, 04:14 PM
Det skal siges at jeg på INGEN måder støtter den høje pris på computerspil, MEN som datalog ved jeg at der ligger stort arbejde bag disse mht. udvikling og programmering. Blod, sved og tårer.
Støt de få firmaer som virkelig fortjener det! De danske f.eks. :wink:
ZuCkZ
08-30-2004, 07:51 PM
Det er lige lidt hårdt du kommenterer der.... som Christian siger, er der jo nogle personer, der har brugt pænt med tid på at lave dem. Desuden bliver mange fejl også rettet i patches o.lign. En ting jeg vil påpeje er også, at hvis du har downloadet et spil på internettet, og du virkelig synes er godt... Så KØB det. Dem der har lavet det har fortjent noget for det. Priserne kunne til gengæld godt sættes noget ned.... firmaerne ville 100% nok klare det.
Nogle computerspil(næsten alle) har så mange fejl, at det ikke er muligt at spille dem.
så uheldig er jeg nu sjældent.
Prisen bør vel være nogenlune proportional med glæden ved at spille det. HeHe det er jo ikke rigtigt til at måle.
PivNiller
08-31-2004, 12:02 AM
Har også haft nogle spil, som egentligt er ok, men
pga. mange crash og bugs, bliver man fa.... irreteret
på at man har brugt sine surt tjente penge på sådanne
noget. Det er fint at de rette disse fejl, meen det er langt
fra alle firmaer der rette disse fejl (nævner lige EA).
Tænk hvis man havde samme muligheder i dagligdagen.
"Min mælk er sur. Synd, du har købt den og vi har fået dine
penge, så må du bare købe en ny, når der kommer en
nyere udgave" Eller hardware producenter, dette grafikkort
til 4500,- døde efter en time. Surrøv bliver der bare sagt i bixen
man har købt dette.
Kan kun give ret i de spil, som er gode uden fejl
(eller ikke for mange af dem) bør man betale for, men
kunne nu godt tænke mig at det var muligt at kunne
levere sine spil tilbage i tilfælde de ikke blev rettet/lavet
inden for rimelig tid (lige som hardware fx 3 uger), så
skulle de nok få fingeren ud...
Bare min mening :?
CtrlAltDel
08-31-2004, 06:50 AM
Min holdning er.... Jo spil er dyre, men er det kvalitet skal man også købe det og støtte software huset. Nu kan vi fx tage C&C som jeg altid har været glad for. Dem har jeg alle haft originalt. Det er så ikke altid jeg får købt spillene på release dagen (Der har jeg downloadet det :D ). Mange spil bliver nedsat efter noget tid. De spil der virkelig er gode, de er vel også værd at vente lidt længere på. :wink:
dcasso
08-31-2004, 08:38 AM
Det var da godt nok noget unuanceret diskussion :)
At udvikle computerspil og lanchere dem på international i mange lande medfører mange omkostninger: Spiludvikling+grafik, indpakning af spil, distribution, administration, markedsføring (herunder reklamer, plakater, webpromotion m.v.), og man kan fortsætte. Læg dertil at ikke alle spil indtjener, hvad de har kostet (hvilket nok skyldes den ret ringe kvalitet, som en del spil, jeg har spildt mine penge på, har indhold). Disse skal jo også dækkes ind, da det ville være ret uheldigt, hvis et spiludviklingshus går ned, hvis de laver bare et dårligt spil.
Alle disse omkostninger skal dækkes og spil tager nu en gang lang tid at lave. Jeg tvivler dog på at det justificere de ret høje priser vi er ved at komme op i, men synes ikke man kan klandre dem for at ville tjene penge. Spil er underholdning og vi betaler da både 100 og 200 for en film, der varer 2 timer, men klager over et spil til 400 der måske varer 10-20 timer.
At sammenligne mælk med computerspil er ligeledes en ret underlig sammenligning. Jeg har sku ikke oplevet endnu, at min mælk skulle kunne fungere med en masse forskellige typer af hardware og tager op til flere år at udvikle. Men igen, de bør selvfølgelig gøre, hvad de kan for at der ikke sker fejl i spillet og samtidig lave fejlrettelser i en vis periode efter udviklingen af spillet. Dette sker desværre ikke altid.
Dennis C
-pirat4ever-
08-31-2004, 12:23 PM
Spil producenter bør tager sig sammen til den pris de tager for spil.
Eks. Vejledningerne, Minimum, andbefalet, optimat.
Spillende køre næppe med de optimale andbefalinger.
Tag Sims. Dårlige vejledninger om det er en expansion.
De eneste spil, som virkelig rykker No$$er er onlinespillende.
DIablo 2 eks. (skulle sige Sacred, men det er et spil kun med fejl)
Flere krav, og kan de ikke lave et ordentligt produkt, hvorfor så lave dem?
De ENESTE 2 der laver 100% gode spil er Blizzard og Lucas Art.
Lær af dem.
De styre 8)
FlyingJay
08-31-2004, 02:28 PM
Jeg trængte lige til den med blod sved og tårer.... Og når det så er sagt, syntes jeg det er fedt når det skinner igennem spillet, at nogle mennesker har ydet deres aller bedste i fremstillingen af spillet.
Men det beskytter ikke mig som forbruger. Jeg kunne godt tænke mig at spil producenterne betaler bod, hvis de ikke kan overholde nogle krav.
Eksempelvis ved EA jo godt at der er x antal fejl i spillet når de lancere det, da den med at patche og opgradere senere hen, åbenbart holder i retten?, lancere de det gladeligt og jeg føler mig røvrendt som forbruger...
Hvis nu at der stod med store bogstaver: 15 Fejl incl. i spillet,
1. Blabla
2.blalba
3.blaLBLa
...
må tilstå at jeg stortset aldrig får fat i spil som er uspillelige på grund af fejl...
lige med undtagelse af Will Rock, der var godt nok mange fejl...
men ellers som mange andre har skrevet, hvis spillet er godt så KØB lortet og støt op om udviklerne som har brugt meget tid på at lave det...
ved at sætte prisen ned ville de automatisk sælge flere kopier og derved få deres tabte penge igen. og ofte er det fordi det er Danmark at tingende er dyrer. jeg har ofte set at mange spil er billigere i udlandet. cdwow.com sælger mange spil billigere derfor køber jeg Halo 2 der når det kommer på gaderne. :D
night-blade
09-01-2004, 09:48 AM
jeg har ikke noget imod at give 300 måske endda 400kr for et spil, hvis bare spillet er godt. Derfor henter jeg for det meste spillet og tester det.
Hvis jeg kan lide det køber jeg det... når jeg har råd.
Og så vil jeg mene at der er mange flere firmaer end Blizzard og Lucas art der laver 100% gode spil. Bare se majesco med deres bloodrayne, det er et af de få spil jeg kunne finde på at gennemføre igen og igen og nu udkommer 2'eren snart og den køber jeg med det samme, jeg behøver ikke engang teste det.
nå der gik vist lige lidt "gude tilbedelse" i mig der.
Hele min point med det her at der vil aldrig udkomme et perfekt spil, der vil altid være nogle fejl, jeg har prøvet at programmere og ved hvor svært det er, bare en taste fejl et eller andet sted kan fremprovokere mere end 200 fejl.
For det andet kan man ikke kræve at en fejl skal være rettet inde for en bestemt tids periode... jo okay 1 år er jo nok lidt lang tid, men før fejlen overhovedet kan blive rettet er der jo nogen der skal fortælle at der er en fejl og mange af mine venner brokker sig konstant over fejl i spil, men de fortæller ikke programørene at der er en fejl og så kan den jo ikke blive rettet.
Så egentlig er det jo vores egen skyld
Men der er jo bare min mening
humme
09-01-2004, 01:14 PM
Det er retfærdigt at spil koster 3-400 kroner fordi producenterne beslutter sig for at de skal koste 3-400 kroner. Det er deres valg, da det er dem der pumper millionerne (helt bogstaveligt) i at udvikle spillene.
At downloade spillene for at prøve dem er i og for sig okay med mig så længe man køber dem hvis man spiller dem mere end et par dage.
Den eneste grund til at nogle folk er forvirrede mht. hvor refærdigt det er at downloade dem illegalt er at det er så nemt at slippe af sted med. Der er næppe nogen der synes at det er moralsk rigtigt at stjæle en bil, men det er også meget sværere at slippe af sted med.
Dermed er det ikke sagt at jeg ikke downloader, jeg ved bare godt at det ikke er "rigtigt" at gøre det.
IWillRipYou
09-01-2004, 10:51 PM
Efter min mening er de fleste computerspil sat til en rimeligpris, der ligger trods alt et ganske stort stykke arbejde bag ikke mindst udviklingen af disse. Men det er jo ik fedt at betale 400kr for et spil der sutter røv eller har så mange fejl at man blir træt at dem hurtigt.
Så et godt råd til folk der ik gider ha skod spil. KIG EFTER PRODUCENTEN.
1. Blizzard (wc2, 3, exp, wow, diablo, exp )
2. Lucas arts (Samtlige Star Wars og Jedi Spil)
3. EA (Battlefields'ne + et hav af andre kvali spil)
4. Eidos/Lo-interactive (Hitman 1,2 og contracts, Freedom fighters.)
PS. Lo- interactive er et dansk firma! STØT DEM!!!!
Med disse 4 går man sjældent galt i byen.
IWillRipYou
Christian
09-01-2004, 11:07 PM
Det hedder altså IO Interactive, og ikke LO (Landsorganisationen i Danmark), men IO igen for at understrege det.
Cenion
09-02-2004, 01:05 AM
Jeg synes ikke prisen på nye computerspil er rimelig lige for tiden. Det er rigtigt at der ligger et stort arbejde bag, men samtidig er der også mange computerspillere verden rundt til at betale for det kæmpe arbejde. Og hvis prisen var endnu lavere var der endnu flere....
djdark
09-02-2004, 09:31 PM
ja det er alt for dyrt specielt til x-box
djdark
09-02-2004, 09:36 PM
sierra er da også fine til at lave spil men de har da også lavet nogle skod spil :)
p.s IO interactive har lavet nogle fede spil også :P
VinZenZo
09-03-2004, 07:01 PM
Jeg synes sq Hitman er fyldt med fejl, både 1, 2 og 3, men måske bare mig :)
Jeg synes at spil koster meget, men det kan sq nok ikke gøres billigere.
Nostradamus
09-03-2004, 10:26 PM
Alle spil tager lang tid at udvikle og lave, self. andre længere tid end andre, men hvorfor tror i at vi har warez? det er for at prøve spilene før vi prøver dem..det er hele ideen bare det!
Så hvis i er i tvivl om spillet er godt så hent det først? :D
Men nej prisen er helt rimelig for kvalitetsspil
f.eks. halflife2 har kostet 70 mil at udvikle... selv fra fortjenesten fra halflife :D
Suxor
09-03-2004, 11:08 PM
Jeg har aldrig nogensinde købt/prøvet et spil der ikke kunne spilles pga. fejl. Derfor vil jeg gerne vide hvilke spil der har været så store problemer med før jeg kommenterer det. Angående priser på spil synes jeg heller ikke det er urimeligt at de koster det de koster. Ud over reklamer, penge til pc'er, penge til software osv. kommer jo også arbejderenes løn. Det løber jo hurtigt op i mange penge, og de skal jo ikke bare tjenes ind igen, der skal også tjenes penge til at finansiere kommende spil, for ingen gidder spille det samme spil i 10 år vel ?
Angående gode spil/firmaer, har Blizzard Entertianment altid været min favorit producent. Har elsket dem siden de første warcraft spil. De er også gode til at fjerne unfair elementer i multiplayer fx. gold drop osv. til diablo2.
Patrick
kiafa thyea
09-04-2004, 12:40 PM
ikke for noget ja priserne er lidt høje i dk så dem der bor tæt på grænserne til norge sverige og tyskland kan jeg tale af egen erfaring tag over grænsen og køb dem der eller over nettet da du nemt kan spare en del penge der.
jeg er godt nok en af de fattigrøve der syntes at spill er dyre men se sådan på det
der skal betales løn til programører(udviklere)designere
der skal betales licens af den musik man bruger eller til komponist/band
så kommer lanceringen transport reklameudgifter ja bare for at nævne de mest hyppige udgifter.
skal dog sige der findes spill der kan købes billige i dk allerede på lanceringsdatoen som fex starwars galaxies og doom 3, jeg har set doom3 på en dansk side for 290kr +fragt det er billigt med tanke på den har været mange år under udvikling .
med venlig hilsen en freelance programør der ved hvad det koster bare at lave en grafik engine
FlyingJay
09-08-2004, 12:45 PM
Hvis man kan side fast grundet dårlig programmering af universet/verdenen/banen man løber/kører/sejler rundt i/på, så er det da en fejl der kræver at man genstarter spillet.... Eks er GTA fyldt med den slags. GTA er ellers et fedt spil som fungere når fejlene ikke viser sig, og fejlene er tildels bare i kategorien "sjove fjel" fordi, at omgivelserne ser sjove ud når fejlene vises, nogle vil kalde det charmen ved spil.
På banerne i CS kan man jo også sidde fast i et hjørne og enten kan starte forfra eller håbe på at en af spillets robotter kommer og skyder en så man er game over.
Fejl kan være en farve som ikke er som den skal være, eller en funktion i spillet som ikke fungere efter hensigten(I GTA fungere en af bilerne ikke)... der er millioner af dem i næsten alle spil. Og mit syn er at ... spillet mister ufattelig meget værdi når disse ikke er rettet og beskrevet så kunden ved det, når kunden køber det. De må jo betale bod ligesom alle andre i verdenen må det når der fejles.
Eksempelvis har jeg endnu ikke spillet et EA spil uden en meget lang liste af fejl. Deres nye generals er så fyldt med fejl at man slet ikke fatter at de har frækheden til at sætte spillet til salg.
Jeg ved godt at mange tager sig til takke med lidt men det her handler om at producenterne tror at de mister penge pga kopiering.... Men alt andet viser det modsatte... at indtjeningen er så stor som aldrig før. Samtidig for disse mennesker(jeg er selv en af dem) oprettet love som gør os forbrugere til kriminelle uden at vi er det. Det svarer til at skrive i loven at hver dansker i gennemsnit går over for rødt lys 1 gang dagligt og derfor skal alle danskere have tilsendt en bøde. Et digital billede er bevis nok.... Vi ved jo alle hvor let det er at lave et billede af din næste som går over for et rødt lys.,.
Thomas
09-08-2004, 12:51 PM
Det hedder altså IO Interactive, og ikke LO (Landsorganisationen i Danmark), men IO igen for at understrege det.
Hæhæ, det firmanavn kunne jeg godt lide :P LO-Interactive :D
FlyingJay
09-10-2004, 02:05 PM
jeg har lige købt et nyt(gammelt) computer spil. Det hedder noget med heros of might and magic III incl 2 expansion set.
Fedt nok tænker jeg... de er kult og dem gider jeg godt at have stående på hylden og de skal være en del af mit strategy.img
Men når jeg sætter skiven i(har nu prøvet på 4 forskellige computere) kommer winsjov ud med en fejl om at en fil laver en fejl log. That is it.
Dette er grundet at produktet jeg har købt er en kopi(sandsynligvis en lovlig kopi), men fakta er : DET ER EN KOPI! Godt nok er den købt og betalt i en computerbutik i derhersens nye shoppecenter, men de sælger kun kopier! ikke andet end kopier... alt andet er jo en fysisk umulighed!!!
Anyway.... nu skal jeg til at overbevise nogle uskyldige knægte som butikskæden har ansat om at de har solgt mig et produkt som ikke fungere.... gaaab. Derudover tager det mig en hulens tid og penge og kræfter at få det byttet. Desuden er chancen for at jeg for en kopi med hjem som har samme fejl, eller en anden der jo også. HER BURDE FIRMAET JO BETALE EN BOD til forbrugeren og ikke som det er idag. At man som forbruger er anklaget for, at være kriminel bare fordi man bedre kan lide at spille computer end at læse bøger....
night-blade
09-10-2004, 02:37 PM
FlyingJay>>> Bare så du ved det så har HOMAM 3 et installations problem sammen med nogle udvalgte CPU'er. Prøv at kig på deres hjemmeside eller i deres forum. der er højest sansyneligt hjælp at hente. Jeg havde et ligende problem.
Med hensyn til CS, så er det jo originalt lavet af private. og grund coren er stadigvæk den samme og grafik motoren jo half-life motoren så det er begrænset hvad man kan kræve af spillet.
ZuCkZ
09-10-2004, 03:01 PM
jeg tror, jeg brugte 15.000kr på spil dengang jeg havde en N64. Ergo synes jeg, at jeg har givet spilindustrien mere end nok...
Dogbert
09-11-2004, 10:23 PM
nogle af jer talte om opdateringer, og det retfærdigøre fejl i spil....
Det kan ikke være rigtigt at man går ud og betaler 400kr(Snart 500kr.). for et spil, for i virkeligheden at være Betatester.
Lads os antage at lille Niels på 14 år, tager ned i sin nærmeste computerspilsforhandler og køber et spil, som han har fået at vide er heelt vildt fedt.
Niels kommer hjem, og installere spillet. Niels har ikke internet, og kan derfor ikke opdatere sit spil, så Niels må spille spillet med de fejl der nu er, selvom han har betalt 400 kr. for sit nye spil.
___
Jeg kan forresten nævne et spil der kom på gaden, uden at virke.
Stronghold.
man kan ikke klare Bane 13, fordi der er en bug i spillet, som skal rettes ved hjælp af en Patch.
Føler man sig så som Betatester?
FlyingJay
09-13-2004, 12:56 PM
FlyingJay>>> Bare så du ved det så har HOMAM 3 et installations problem sammen med nogle udvalgte CPU'er. Prøv at kig på deres hjemmeside eller i deres forum. der er højest sansyneligt hjælp at hente. Jeg havde et ligende problem.
Med hensyn til CS, så er det jo originalt lavet af private. og grund coren er stadigvæk den samme og grafik motoren jo half-life motoren så det er begrænset hvad man kan kræve af spillet.
Så burde det jo også være begrænset hvad "firmaet" bag kan kræve af brugerne!
night-blade
09-14-2004, 03:28 PM
firmaet kræver jo ikke noget af brugerne. De håber på at du køber deres spil, til gengæld laver de patches til spillene og nogle firmaer laver endda også nye maps så at du ikke skal ud og lede på google.
Heroes of might and magic 3 + en expansion kan købes for ca. 150Kr hvilket jeg mener er rimelig billigt.
CS er pisse billigt da man jo kun skal købe HL og det kan jo købes for en slik.
hvis der er noget der er dyrt så er det mmorpg spil. f.eks. horizons det koster ca. 400 Kr at købe og uderligere ca. 15 euro om måneden for at spille det, det er ca. 500Kr bare for at spille det den første måned, se det er dyrt.
Så er der Eve Online, det koster 20 Euro den første måned(efterfølgende koster det 15 euro), men spillet i sig selv koster ikke noget.
ps. det er meget sejt, men det kræver en masse tålmodighed.
kan varmt anbefales, hvis i vil have en trial account kan i bare kontakte mig.
nå, tror jeg vil stoppe her, det var jo ikke meningen jeg skulle reklamere for div. spil.
Dogbert
09-16-2004, 10:26 AM
firmaet kræver jo ikke noget af brugerne. De håber på at du køber deres spil, til gengæld laver de patches til spillene og nogle firmaer laver endda også nye maps så at du ikke skal ud og lede på google.
Niels har ikke internet... Hvordan skal han få de ting, som gør at hans spil virker? Man må da mene han har krav på et spil der fungere, når han nu har betalt for det.
FlyingJay
09-21-2004, 02:56 PM
>tal< tak.
Jeg prøvede på min forældede skrivemaskine. Der virker det sørme?
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.