PDA

Se fuld version : Lidt spørgssmål til kopiering af musik...

FlyingJay
08-30-2004, 03:48 PM
Draeber musikere/kunstnere ikke deres egne udfoldelelsesmuligheder?

lovgivningen er, at en musikers lyd åbenbart er ulovligt at kopiere... eller er det selve sammensætningen i 0 og 1 taller som bliver patenteret?

Hvad nu hvis man er døv? Er det så også ulovligt at kopiere musik?

En Mercedes-designer laver også lyde... hvis jeg optager lyden fra en mercedes og laver musik ud af lydende... så gør jeg vel noget ulovligt eller hvad?(Der findes jo sådanne musikere!)
Alle dingenoter skaber lyd idag.... alt! Må disse kopieres?

Hvis jeg syntes at metallica har en enkelt fed lyd i et slag på trommen, og jeg vælger at bruge den lyd i en præsentation eller andetsteds, gør jeg så noget ulovligt?.

Hvordan kan det være ulovligt at handle med kopier, når intet andet er muligt?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at der på alle CD'er til salg står om musikeren syntes om lovene eller ej.

Det faktum at vi som mennesker har lavet en lov, gør jo ikke at loven er rigtig, eller korrekt, rent videnskabeligt. Hvis dette er korrekt, hvordan kan branchen så få lov til at lave reklamer som kun fortaler loven, og ikke sandheden?

Hvis jeg laver en kopi på en dobbeltbåndoptager, hvor kopien er meget forringet og egentlig slet ikke lyder som "originalen", har jeg så gjort noget ulovligt?

Undskyld så mange spørgssmål i et indlæg... :shock:

Khain
08-30-2004, 11:56 PM
analog kopiering er vist stadig tilladt....

desuden er næsten intet umuligt rent juridisk set, medmindre vi snakker eks. letfordærven frugt...

Cenion
08-31-2004, 02:29 AM
Tag og smut forbi KODA's FAQ (http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/web_embed_FAQ), der står faktisk svar på dine spørgsmål.